vraagje over inleiden en harde buiken

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk twee vraagjes. Ik ben vandaag 11 dagen over tijd en moet eerlijk zeggen dat ik er goed van baal!
Ik wordt steeds zenuwachtiger omdat ik vanaf donderdagavond 12 uur niet meer thuis mag bevallen. Ik ben dan 42 weken.
Op zich vindt ik een ziekenhuis bevallen niet een mega probleem (al wil ik liever thuis)
maar ik ben zo bang om ingeleid te worden. ze zeggen dat dat heftiger is en heel zwaar! ik bedoel dan zwaarder als een 'normale'bevalling.   Heeft iemand ervaringen met inleiden en hoe was die ervaring?

Ook heb ik nog een vraagje over harde buiken.
Ik heb al een aantal weken last van harde buiken maar dat hebben er geloof ik wel meer hi hi. De laatste week heb ik er wel heel veel en ze lijken ook steeds pijnlijker te worden. doen die harde buiken nou ook wat? Ik heb gehoord dat veel en goede harde buiken ervoor kunnen zorgen dat de ontsluiting straks sneller verloopt. Wie weet dat???
Een vriendin van mij had er bij de eerste helemaal geen last van gehad en de ontsluiting duurde heel lang. bij de tweede had ze er wel veel last van en toen ging de ontluiting heel snel! Ik weet dus niet of het mer de harde buiken te maken heeft of het feit dat het de tweede was.

Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

liefs, susan

Hoi Suuske,
Helaas kan ik alleen het eerste deel van je vraag beantwoorden. Ik had ook het plan thuis te bevallen maar was ook 14 dagen overtijd toen werd besloten in te leiden omdat het vruchtwater minder werd.  Ik zelf had wel tot 3 weken overtijd willen wachten  op een natuurlijke bevalling omdat ik net als jij opzag tegen inleiden. Het rare is dat ik er vantevoren eigenlijk weinig over gelezen had en alleen maar wat vage verhalen had gehoord maar één ding was zeker, ik wilde het niet.
Nu is de inleiding volgens mij bij iedere vrouw ook weer verschillend.Eerst moet de baarmoedermond verstreken zijn voor men d.m.v. een infuus weeën kan opwekken.Bij mij was de baarmoedermond nog helemaal niet verstreken en werd er 's morgens een gel ingebracht om dit op gang te brengen. Dit bracht ook hele lichte weeën op gang die helaas 's avonds weer stopten. Bij sommige vrouwen slaat de gel minder aan en die krijgen in de loop van de dag een tweede dosis. Ik kreeg pas de dag daarop  een tweede dosis waarop, na het breken van de vliezen, gelijk  sterke weeën kwamen en ik niet aan een infuus hoefde. Met een infuus schijnen de weeën heel rustig opgebouwd te kunnen worden.  Ik heb natuurlijk geen vergelijk met een "normale" bevalling maar het ging heel snel doordat ik gelijk al goede ontsluitingsweeën had. En of die nu heviger waren dan aan het eind van een "normale" bevalling kan ik niet zeggen.  Wel dat ik achteraf blij ben met de manier waarop het gegaan is en het me niet is tegengevallen en ik ook nog 'ns blij was dat het zo snel ging.
Goed, mijn verhaal zegt natuurlijk niet over hoe het bij jou gaat lopen maar ik weet nu wel dat mijn angst voor inleiden achteraf gezien niet nodig is geweest.
Ik kan het nu makkelijk zeggen natuurlijk, maar probeer het over je heen te laten komen.
Succes met de laatste loodjes !!!

Judith heeft het van het inleiden al goed uitgelegd. Wbt je tweede vraag, die harde buiken zorgen er vaak voor dat de baarmoedermond verstrijkt. Die met helemaal kort worden voordat je gaat bevallen. En als al dat voorwerk is gedaan gaat de ontsluiting vaak gewon vlot. Niet wanhopen, het eind is in zicht.

Terug
Bovenaan