vraagje over kolven

A

Anoniem

Guest
Hai zomermama's,
Hier een vraagje van een nieuwbakken wintermama. Op 14 december is ons tweede zoontje geboren. Bij onze eerste vond ik borstvoeding geven geen pretje.Hij was erg onrustig en bleef haast elke twee uur komen. Na 4 weken ben ik ermee gestopt.

Ik ging er dan ook van uit dat ik bv nu ook geen suc6 zou vinden en heb me er niet erg in verdiept. Maar, zul je altijd zien, onze tweede is een totaal ander kind. Heel rustig en een hele zoete slaper. Hij komt elke 4 uur en s'nachts vaak al om de 5 uur. En ik vind het heerlijk om bv te geven!! Dat is echt genieten met zo'n zoetekauw!!
Dus wil ik het zo lang mogelijk vol houden op dit moment, en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoe zit dat met afkolven? Wanneer doe je dat?? Na een voeding, een keer extra per dag? Voor en nadelen van hand of electrische kolf? Als ik de voeding uit een flesje laat geven, wat doe ik dan met die gespannen borsten?? Kolven dus?? Hoe gaat dat met invriezen?? Is het geen vreselijk gedoe??
Jullie zien ik ben een echte leek op kolf gebied, dus tips en adviezen zijn erg welkom!!
Groetjes Soela

quote: Soela schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-12-2007 09:06:20'));

Hoe zit dat met afkolven? Wanneer doe je dat?? Na een voeding, een keer extra per dag? Voor en nadelen van hand of electrische kolf? Als ik de voeding uit een flesje laat geven, wat doe ik dan met die gespannen borsten?? Kolven dus?? Hoe gaat dat met invriezen?? Is het geen vreselijk gedoe??
Jullie zien ik ben een echte leek op kolf gebied, dus tips en adviezen zijn erg welkom!!
Groetjes Soela

Hallo Soela,

gefeliciteerd met je zoontje en wat fijn dat de bv nu wel lukt. Ik zou nu nog niet gaan kolven maar eerst even vraag en aanbod goed op elkaar af laten stemmen. Zo rond de 10e dag kun je ook regeldagen hebben dan willen ze de hele dag drinken om zo te zorgen dat de melkproduktie omhoog gaat.

Ik zelf kolfde op een gegeven moment 's nachts een borst af omdat hij aan 1 kant voldoende had. Kost wel even wat tijd maar ik heb zo wel een lekkere voorraad in de vriezer op kunnen bouwen en dat vind ik altijd wel een fijn idee. Lukt dat niet dan kan je inderdaad na een voeding proberen nog wat af te kolven of een keertje tussendoor.

Als je de voeding uit een flesje laat geven moet je zelf inderdaad af kolven want doe je dat niet dan heb je en hele gespannen borsten en je produktie kan gaan aflopen als je niet kolft. Ik zelf heb een electrische dubbele kolf (pump in style) en ben daar heel erg tevreden over, gaat lekker snel. Al met al kost het even wat doorzettingskracht maar ik had dat er echt wel voor over. Mijn zoontje is nu 6 1/2 maand en het is nu zo makkelijk die bv (heb ik het begin ook wel eens de bv vervloekt hoor). de oudste 2 heb ik ook bv gegeven dus kon bij hem niet achter blijven natuurlijk.

Je kan ook eens lezen op de site van www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op dat forum vind je ook heel veel tips.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het allemaal goed gaat lukken.

groetjes chimene
mv levi 12-06-07

Hoi Soela,

Om te beginnen; Gefeliciteerd met je zoontje.

Je verhaal klinkt bekend. Bij mijn dochter ben ik na 3 weken gestopt met voeden aan de borst, en heb ik daarna nog 5 weken gekolfd. Ik had dit keer ook niet veel van de BV verwacht, maar Bas dronk vanaf het eerste uur heel goed. Na wat kleine opstart problemen (vooral overproduktie, waardoor het arme jong soms bijna verdronk in alle melk) ging de BV heel goed. Ik ben na 12 weken gaan afbouwen (met pijn in mijn hart, maar ik moest echt weer met mijn reuma medicatie beginnen). Inmiddels krijgt hij al een paar maandjes FV en ook daar doet hij het goed op. Het is niet te geloven dat hij al weer bijna 6 maanden oud is.

Ik wilde je wat tips geven,maar ik wil je erbij zeggen dat je vooral moet doen wat goed voor jou voelt, want dat is het allerbelangrijkste!
De tweede week had ik zo veel voeding, dat ik af en toe na een voeding leeg moest kolven. Daardoor konden we een mooi voorraadje aanleggen. Ik gebruikte daar kleine flesjes voor (gekocht op marktplaats die ook op de Medela borstkolf passen, maar niet van Medela, want die zijn hardstikke duur). Toen vraag en aanbod een beetje beter op elkaar was afgestemd ging ik de laatste voeding afkolven. Die gaf mijn man dan aan Bas met de fles. Lijkt omslachtig misschien, maar dan kon ik om 21.00 uur mijn bedje in en dan gaf mijn man de laatste voeding. Bas heeft op die manier ook goed kunnen wennen aan de fles. Een groot voordeel als je het mij vraagt, want dan ben je wat mobieler op een gegeven moment.

Tipje tussendoor: laat de eerste fles door iemand anders geven, want het kan zijn dat je zoontje hem van jou niet zou accepteren.

Op deze manier stond er altijd een portie borstvoeding klaar in de koelkast. Dat vond ik een héél prettig idee als ik een keer weg moest, dan zat ik niet op op hete kolen of ik wel op tijd terug zou zijn voor een voeding

Ik heb een dubbele electrische kolf. Voor mij alleen maar voordelen, want ik was snel klaar (kolven gaat niet bij iedereen zo makkelijk, maar bij mij was het geen probleem). Het enige nadeel is dat ze best duur zijn. Ik heb een tweede handse van een vriendin over kunnen nemen, maar dan nog ben je rond de 200 euro kwijt voor de Medela pump in style. Die zit dan in een rugzak. Da's makkelijk als je hem een keer mee moet nemen of voor als je over een paar weken weer zou moeten werken en je dan nog volledige BV wil geven. Ze zijn ook te huur bij veel thuiszorg winkels, maar als je lang wil voeden, dan loopt dat aardig in de cijfers. Wil je er één aanschaffen, dan zou ik zeker ook even op marktplaats kijken.

Hihi, ik heb even in een nieuwe window je verhaal nog een keer open staan, om te kijken of ik alles nu beantwoord heb, want het zijn nogal wat vragen......
Ik sluit me ook aan bij mijn voorganger. Op de site van borstvoedingnatuurlijk, staat ook heel veel praktische informatie. Aarzel ook niet om hun een keer te bellen als je vragen of problemen hebt/krijgt. Ze hebben mij een paar keer goed op weg geholpen.

Succes ermee en tot slot nog de belangrijkste tip: Geniet van deze tijd. Het zijn bijzondere momenten met je kind die heel waardevol zijn. Ik kan het nog steeds missen.

Heb je nog een keer vragen, gewoon weer een keer terug komen hoor!

Groetjes,
Karin, mama van Eva (2004) en Bas (3-7-07)

Hoi,
het is eigenlijk een kwestie van gewoon gaan doen en avonturen, althans, zo ervaar ik het. Ik vond het wel heel lastig om te bedenken wat voor kolf ik wilde, ik heb uiteindelijk een handkolf gekozen. Vind ik prima gaan, het voordeel vind ik dat je helemaal zelf bepaald hoe snel en hoe hard je kolft. En hij kost een stuk minder dan elektrisch.

De genoemde websites zijn zeker de moeite waard om te bekijken!

Succes
groetjes
Mandarijn

Terug
Bovenaan