vraagje over luchtwegaandoening (COPD)bij baby half jaar

Hoi meiden!

Ik ben onlangs met mijn dochtertje van bijna 6 maanden bij de HA geweest met luchtwegklachten. half december een piepende/zagende ademhaling, toen was het een luchtweginfectie. Wij zijn toen naar oostenrijk op wintersport geweest, daar ging het helemaal weg binnen een paar dagen.
We zijn een dag thuis, en daar begint het weer (dit keer geen koorts). En de ene dag is het erger, dan lijkt het bijna weg, en zo een paar uren later is het er weer.
De HA heeft COPD geconstateerd (waarschijnelijk chronische bronchitus) en nu heeft ze zo'n inhalator, zo'n toeter speciaal voor baby's.
Mijn vragen zijn de volgende: hoort het meteen te helpen? Of gaat daar een paar dagen overheen? (ze moet voorlopig 2 weken lang 3x perdag een puf). Als je de puf indrukt hoor je dan een 'witte wolk' te zien, of hoeft dan niet? Het zal ook wel weer verschillen met wat voor soort je hebt, ik zal nog ff kijken wat dat is.
En nog een vraag: groei je er overheen? (allemaal vragen die achteraf pas in je opkomen)
Over twee weken moet ik terugkomen bij de HA, dus dan kan ik het ook wel vragen, maar ja, dan weet ik het vast.
Bedankt!

Hoi Sjana,
Ik heb er geen ervaring mee met mijn eigen kinderen, maar mijn broertje is altijd astma-patient geweest en ikzelf heb ook aanleg voor bronchitis.
Verder heb ik mijn werkveld veel baby's gezien met ademhalingsklachten en de daarbij behorende 'toeter'.
Voor zover ik weet gaat er wel even overheen voordat het echt gaat werken. Een witte wolk hoef je niet te zien, vaak is het spul zelf onzichtbaar.
En dan het goede nieuws; heel veel kinderen groeien er idd overheen, zeker als ze het in de babytijd krijgen.
Veel succes verder met je kleintje.
Sil

Hoi. Mijn oudste heeft toen hij 10 maanden was het RS virus gehad, en moest toen ook aan zo'n inhalator, maar daar ging best een periode overheen voordat dat ook echt hielp hoor.. Het is wel niet hetzelfde als wat je kleintje heeft, maar misschien moet er even wat tijd overheen gaan??

mijn dochter heeft ook bronchitis die bij haar ontaardt in longontsteking. Niet chronisch, maar wel 2 keer per jaar raak. Ze heeft een baby inhaler met ventolin en flixotide, 2 maal daags. Het duurt wel een paar dagen voor het helpt is mijn ervaring. Ook helpt het de ene keer beter dan de andere keer is me opgevallen.
Wij moeten het preventief gebruiken als ze begint te hoesten, en als ze dan echt bronchitis krijgt of longontsteking krijgen we er ook nog een antibioticakuur bij.

groetjes, Ellen

PS de arts raadt vaak aan ventolin 4-6 keer per dag te gebruiken, maar de apotheker raadde mij dit ten sterkste af vanwege de bijwerkingen, het is nogal gemeen spul. Beter is 2 maal daags en dan hooguit nog een keer als het kind het echt benauwd heeft.

Hoi hoi

Nou we zijn nu anderhalve week verder en het helpt wel voor een groot deel.
Het duurde inderdaad een kleine week.
Maar het blijft wel, dus het is echt cronisch helaas. En de ene keer helpt het heel goed, de andere keer wat minder. Soms, na een hele nacht zonder puf (19.00 de laatste) klinkt ze het eerste kwartier heel goed, maar daarna gaat ze weer een beetje piepen en zagen. Het gaat inderdaad op en af.
maar ja, er zijn ergere dingen denk ik dan maar, ik maar me er niet zo heel druk om. Ze heeft er zelf weinig last van, is ontzettend vrolijk en eet en drinkt goed. We zien wel hoe het verloopt. En met het voorjaar/ zomer heb je kans dat het weg is, om in het najaar en winter weer te beginnen. (en trouwens, maar niet hopen dat ze hooikoorts krijgt...)

Terug
Bovenaan