Vraagje over Menopur

Hoi meiden,

Vandaag weer een follikelmeting gehad en ik had (vandaag dag 11) 1 mooie follikel van 21 mm! De clomid werkt dus nog steeds wel erg goed, al vond ik het wel jammer dat het er maar eentje was. Ik kon meteen mijn spuit met Pregnyl laten zetten, dus we mogen vanavond en morgenavond weer uhhh....jeweetwellen!
We hebben het er ook over gehad hoe het nu verder moet, als het deze maand weer niet gaat lukken. We mogen dan dus meteen door met IUI, met Menopur en Pregnyl. Daar gaat mijn vraag dus ook over, de meiden die Menopur gebruiken, hebben jullie veel bijwerkingen daarvan? Ik ben benieuwd hoe jullie het ervaren met dat hormoon. Nu gebruik ik namelijk Clomid en Pregnyl, en dat vind ik soms al best wel rottig, maar wat ik van mijn gyn begreep is Menopur toch weer een stukje heftiger... Eigenlijk moest ik trouwens eerst een HSG, maar omdat ik daar zo bang voor was en zo tegenop zag, hebben we een compromis gesloten: op de helft van de IUI behandelingen, in de zomervakantie, als het dan nog nodig is. In ons ziekenhuis doen ze dan namelijk ook geen IUI, omdat het laboratorium dan 6 weken dicht gaat (schandalig toch???) dus dan zou dat beter uitkomen. Ik vind het wel fijn dat het nog even uitgesteld word. Ik verwacht toch niet dat daar iets uit zal komen, aangezien ik 2,5 jaar geleden wel 2 keer heel makkelijk zwanger ben geraakt met clomid. Dat is wel uitgelopen op een miskraam allebei de keren, maar dat heeft niets met verklevingen of verstoppingen te maken... We zien het wel, voorlopig nog even niet aan denken!!
Oja, nog een vraagje over de Menopur: zijn er ook meiden die dit gebruiken en die verzekerd zijn bij VGZ met een plus aanvullende verzekering? Want vorige week heb ik nog gebeld met het VGZ over de vergoedingen en toen heb ik te horen gekregen dat bij mij alles onbeperkt  vergoed wordt wat ter stimulatie is (clomid en pregnyl), en bij IUI ook de medicijnen omdat ik die plus aanvullende verzekering heb. Maar nu zei de gyn dat ik dat toch nog wel goed na moet vragen omdat er bij sommige verzekeringen geen vergoeding is voor Menopur, maar hij wist niet bij welke die problemen waren.... Dus ik twijfel nu weer. Weet iemand van jullie hoe het precies zit? Bedankt alvast voor jullie hulp, want ik zie soms door de bomen het bos niet meer... Ik hoop op reacties!

Liefs, Anke

Ha Anke,

Ik heb ook al vele rondes met Menopur mogen spuiten (helaas tot op heden nog geen succes). Ik ondervind er weinig last van wat de bijwerkingen betreft, maar heb over het algemeen zowiezo weinig last van hormonen.

Het spuiten valt mij ook wel mee, alleen moet je het hormoon zelf nog even oplossen/mengen en in de spuit doen. Puregon bijvoorbeeld zit al in een soort pen, dus gemakkelijker in het gebruik.

Wat vergoeding betreft, vraag het nog wel even goed na! Waarschijnlijk moet je bij de apotheek wel een eigen bijdrage betalen, maar deze kan je wel weer declareren bij je verzekeraar. Tenminste dat was bij mij het geval. Maar omdat het nogal kostbare medicijnen zijn, kun je wel voor een verrassing komen te staan als je moet afrekenen bij de apotheek.

Als je nog andere vragen hebt, hoor ik het wel.

Succes ermee!

Danielle

Hoi Danielle,

Bedankt voor je berichtje! Ik ben er inmiddels wel achter dat de bijwerkingen over het algemeen nogal meevallen en zelfs nog minder erg zijn dan bij de clomid, dat vind ik wel fijn om te weten! Alleen dat spuiten zie ik nog wel tegenop hoor, maar als ik lees hoe veel andere meiden dat hier in het begin ook niks vonden en er nu aan gewend zijn, dan zal dat bij mij ook wel goedkomen. Over de vergoeding, ik heb alles nu dubbel gecheckt en inderdaad: mijn verzekering vergoed 100% (gelukkig, pffff!!!) inclusies de eigen bijdrage, maar bij de apotheek deden ze moeilijk toen ik ze hierover belde. Na aandringen van mijn kant hebben ze een compromis aangeboden, dat ik niet vooruit hoef te betalen, maar dat ik wel de nota zelf moet declareren en door de verzekering aan hen moet laten uitbetalen. Nogal een omweg, maar beter dan als ik zelf alles voor moet schieten, want dat gaat nogal om flinke bedragen, daar heb ik geen zin in hoor!   Jammer dat er niet meer meiden zijn die gereageerd hebben ik dacht eigenlijk dat er wel veel zouden zijn die ervaring hebben met Menopur....

Liefs, Anke

Hoi!

Ik moest voor mijn IUI de eigen bijdrage voor Menopur voorschieten bij de apotheek, maar kreeg het later terug vanuit mijn aanvullende verzekering bij Menzis. De kosten waren ongeveer € 190 per keer, geloof ik. Maar fijn als je dat niet hoeft voor te schieten, mijn apotheek deed het absoluut niet...

Succes ermee!

Saartje

Terug
Bovenaan