vraagje over nekplooimeting?

A

Anoniem

Guest
Ik heb een vraagje over de nekplooimeting,ik ben nog jong 21 jaar,maar is het bij mij ook verstandig om een nekplooimeting te laten doen,of geld dit alleen voor vrouwen die ouder zijn dan een bepaalde leeftijd of die via de medische molen zwanger zijn geraakt?
En bij hoeveel weken doen ze dit,ik loop nu tegen de 12 weken aan!

groetjes Bernice(11w+2d zwanger eerste kindje)

Hoi,

Nou ik ben nu 30 jaar en vroeg ook aan de gyn. of het nodig was om het te doen. Ze zei dat ik zelf daar te jong voor was, ze doen het meestal als je 36 en ouder bent of als je in de familie iets erfelijks hebt zitten. Ik zou maar gewoon genieten van je zwangerschap.

Gr.Lucy

Hoi Bernice,

Wij hebben het niet gehad (omdat de verloskundige had gezegd dat ze met 20 weken echo sowieso kijken of er afwijkingen te zien zijn die duiden op syndroom van down of andere syndromen) Wij hadden het wel willen doen maar waren te laat (moet voor 14 weken dacht ik).
Als er naar voren komt dat je een hele hoge kans hebt op een kindje met een afwijking kun je daarna ervoor kiezen om een punctie te doen, maar dit heeft een gevaar voor je baby, kan dan een miskraam worden.
Die punctie had ik dus weer niet willen doen en mijn man wel, dus uiteindelijk zijn we er blij mee dat we het niet hebben gedaan want het scheelt een hoop gestress, en op de 20 weken echo zag alles er goed uit.
Gezien je leeftijd zou ik het niet doen en genieten van je zwangerschap (mits het natuurlijk in je familie zit)

succes met een keuze maken.

groetjes   Mariska

Beste Bernice,

Het is tegenwoordig een vrije keus om een nekplooimeting te laten doen of niet. Echter, er moeten wel een aantal dingen over gezegd worden. Ten eerste is het een kansberekening. Je krijgt  een kans te horen, bijvoorbeeld 1 op 2000 dat je een kindje met Down krijgt. Dat wil dus niet zeggen dat je het zeker weet! Ook bij hele lage kansen kan je dus een kind met Down krijgen, je zal maar die ene  op de 2000 zijn! Alleen met een vruchtwaterpunctie heb je zekerheid. Zoals de voorgaande schrijfster al zei, dat is niet geheel risicoloos en doen ze alleen als Down in de familie zit of als de nekplooimeting een hele hoge kans  op Down aangeeft.

Ten tweede, er hoort bij jouw leeftijd al een kans op een kindje met Down. Ik heb een tabel gevonden op internet met de bijbehorende kansen:

25 jaar
8 op 10.000 = 1 : 1300

30 jaar
11 op 10.000 = 1 : 900

35 jaar
30 op 10.000 = 1 : 350

36 jaar
40 op 10.000 = 1 : 250

40 jaar
115 op 10.000 = 1 : 85

45 jaar
280 op 10.000 = 1 : 35
Je ziet dat de kansen dus snel toennemen naarmate je ouder wordt. Daarom wordt standaard vanaf 36 jaar een punctie aangeboden. Jij bent 21 (toch?) dus jouw kans is statistisch heel erg klein. De vraag is dus welke toegevoegde waarde een test heeft. Je hebt al een kans, nu krijg je met een nekplooimeting slechts een iets preciezere.

Ten derde is het zo dat de nekplooimetingstesten betrouwbaarder worden naarmate je ouder bent (als moeder dus). Jij bent erg jong dus de vraag is of de kans die je hoort daadwerkelijk klopt.

Desalniettemin is het een vrije keus. Je moet je afvragen wat je doet als je kindje Down zou hebben. Zou je je  zwangerschap afbreken? Als het niet het geval is  hoef je ook geen test te doen. En alle testen brengen stress met zich mee. Onderschat dit niet! Het is dan wel een echo en veel mensen vinden dit alleen maar leuk, kan ik mijn kindje weer zien maar staan niet stil bij de gevolgen die slecht nieuws hebben. Bij de 20 weken echo zie je  dat ook, mensen willen alleen maar weten wat het geslacht is!  Realiseer je dus  goed waarvoor je kiest.

Ten slotte  lees je vaak dat  vrouwen  denken dat alles ok  is als je een goede  nekplooimeting hebt gehad. Het zegt alleen  iets over het syndroom van Down, verder niets over  de verdere gezondheid van je kindje.  

Succes met kiezen! Ik wilde je graag deze achtergrondinformatie meegeven. Overleg met je VK. Wees daar wel snel bij, ik geloof dan tussen de 11 en 13 weken optimaal is voor nekplooimetingen.
Groetjes,
Ingeborg

Oeps wat een epistel! Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ingeborg

Terug
Bovenaan