Beste Bernice,
Het is tegenwoordig een vrije keus om een nekplooimeting te laten doen of niet. Echter, er moeten wel een aantal dingen over gezegd worden. Ten eerste is het een kansberekening. Je krijgt een kans te horen, bijvoorbeeld 1 op 2000 dat je een kindje met Down krijgt. Dat wil dus niet zeggen dat je het zeker weet! Ook bij hele lage kansen kan je dus een kind met Down krijgen, je zal maar die ene op de 2000 zijn! Alleen met een vruchtwaterpunctie heb je zekerheid. Zoals de voorgaande schrijfster al zei, dat is niet geheel risicoloos en doen ze alleen als Down in de familie zit of als de nekplooimeting een hele hoge kans op Down aangeeft.
Ten tweede, er hoort bij jouw leeftijd al een kans op een kindje met Down. Ik heb een tabel gevonden op internet met de bijbehorende kansen:
25 jaar
8 op 10.000 = 1 : 1300
30 jaar
11 op 10.000 = 1 : 900
35 jaar
30 op 10.000 = 1 : 350
36 jaar
40 op 10.000 = 1 : 250
40 jaar
115 op 10.000 = 1 : 85
45 jaar
280 op 10.000 = 1 : 35
Je ziet dat de kansen dus snel toennemen naarmate je ouder wordt. Daarom wordt standaard vanaf 36 jaar een punctie aangeboden. Jij bent 21 (toch?) dus jouw kans is statistisch heel erg klein. De vraag is dus welke toegevoegde waarde een test heeft. Je hebt al een kans, nu krijg je met een nekplooimeting slechts een iets preciezere.
Ten derde is het zo dat de nekplooimetingstesten betrouwbaarder worden naarmate je ouder bent (als moeder dus). Jij bent erg jong dus de vraag is of de kans die je hoort daadwerkelijk klopt.
Desalniettemin is het een vrije keus. Je moet je afvragen wat je doet als je kindje Down zou hebben. Zou je je zwangerschap afbreken? Als het niet het geval is hoef je ook geen test te doen. En alle testen brengen stress met zich mee. Onderschat dit niet! Het is dan wel een echo en veel mensen vinden dit alleen maar leuk, kan ik mijn kindje weer zien maar staan niet stil bij de gevolgen die slecht nieuws hebben. Bij de 20 weken echo zie je dat ook, mensen willen alleen maar weten wat het geslacht is! Realiseer je dus goed waarvoor je kiest.
Ten slotte lees je vaak dat vrouwen denken dat alles ok is als je een goede nekplooimeting hebt gehad. Het zegt alleen iets over het syndroom van Down, verder niets over de verdere gezondheid van je kindje.
Succes met kiezen! Ik wilde je graag deze achtergrondinformatie meegeven. Overleg met je VK. Wees daar wel snel bij, ik geloof dan tussen de 11 en 13 weken optimaal is voor nekplooimetingen.
Groetjes,
Ingeborg