vraagje over onderzoeken

hee hee dames

gisteren ben ik bij een vriendin geweest en die schrok nog al dat ik nog geen enkel keer urine onder zoek heb gehad. tevens had mijn zus en ma een paar weken terug een beetje het zelfde reactie!!!

nou heb ik komenden woensdag weer een afspraak bij de vk en ik ga het gewoon vragen. maar ik vroeg me af of bij jullie wel de urine al onder zocht is.

van mijn moeder begreep ik dat toen zij met onze zwanger was (de laatst was 16 jaar geleden) dat ze voor elke bezoek urine mee moest nemen
mijn zusje is nu bijna 2 jaar moeder en die heeft toen ook meerder keren me moeten nemen
mijn vriendin is nu moeder van 5 kinderen waar van de jongste 5 jaar is en zij was hier beste wel bezorg over daar dat blijkbaar ze via de hoeveelheid eiwitten in de urine kunnen zien of een kind even te wel aan het hulpsiendroom zou leiden en of je zwangerschap vergiftiging heb. volgens haar was het een vrije makkelijker te testen en zou veel meer moeten zegen dan een suiker prik (die ik wel zou moeten halen)

dus na aan raden van mijn omgeven ga ik het zeker even na vragen. maar kan me voorstellen dat tijden zijn verander en van daar dus de vraag aan jullie???

groetjes talli

Hallo,

Ik ben nu 28 weken zwanger van de 2e en heb bij de 1e het helpsyndroom gehad.
Ondekt door eiwitten in de urine en hoge bloeddruk.
Voor die tijd is er nooit urine gecontroleerd.
Ook deze zwangerschap die ik onder controle ben van een gyn hebben ze nog geen enkele keer de urine gecontroleerd.
Eerder was het ook normaal dat ze je iedere keer gewogen werd, maar inmiddels ook al achterhaald.
Als ze het vermoeden hebben dat er iets aan de hand zou kunnen zijn zullen de urine wel controleren.
En misschien als je het vraagt dat het het dan wel als gerrusstelling willen doen.

hoi talli,ben ook 28 weken zwanger van 4e en heb nog geen 1x een urine test gehad terwijl dat dat bij mijn 1e (nu 11 jaar geleden) bij elke controle moest .ook het wegen doen ze niet meer bij elke controle .als er geen aanleiding voor is is het niet zo nodig denk ik ,maar idd als zoals mijn voorgangster schrijft je kunt het vragen ,al is het maar om je gerust te stellen.

Bij onze praktijk wordt er getest bij de eerste keer, dus bij de termijnecho, bij 30 weken en na 35 weken elke week. Het staat vaak beschreven op je controlekaart wanneer je urine moet meenemen. Zoek het maar eens op en anders zou ik wel even vragen waarom ze het niet doen.
Pre-eclampsie en Helppsyndroom gaan vaak gepaard met vreselijke klachten... het eerste is vaak dat de bloeddruk stijgt. Wordt die echt gevaarlijk hoog dan kun je vreselijk veel vocht gaan vasthouden, buikklachten krijgen, slecht gaan zien (sterren en vlekken), misselijkheid...
Wanneer je geen klachten hebt (hooguit dikke enkels aan het eind van de dag, wat normaal is!) en je bloeddruk normaal is bij elke controle dan hoef je je geen zorgen te maken hoor.

hoi hoi!

Ik ben nu 37 wk zwanger en heb nog niet 1 x urineonderzoek gehad deze zwangerschap. Zolang je vk geen aanleiding ziet voor een zw.vergiftiging (hoge bloeddruk, veel vocht vasthouden, hoofdpijn en beklemmend gevoel in je boven-buik) zal je ook geen urine test hoeven doen hoor.... wees blij dat je niet in die categorie valt zou ik zo zeggen!
Ik hou zelf erg veel vocht vast meer heb nog steeds geen urine test nodig, er zijn totaal geen andere klachten die wijzen op iets ernstigs. Zolang de gyn geen reden ziet voor testen, vind ik het prima.
Maar vraag het voor de zekerheid na aan je vk dan zal ze je ongetwijfeld kunnen uitleggen waarom ze die onderzoeken niet doen.......

Greetz Esz

bedankt allemaal voor jullie reatie!!!!

ik maak me niet zo dereekt zorgen maar was meer benieuwde naar hoe het bij ander zit...

voel me verder helemaal prima, heb nog niet echt klachten... ja moe en veel plassen en tja die buik being in de weg te zitten... maar goed wat wil je als je als 6 maanden acht de rug heb!!!

heb allen een beetje over gewicht en dat vind de vk heel erg!!! ter wel ik tot nu toe allen maar ben afgevallen (7kilo) bmi is nu 33 en was 36 voor mijn zwangerschaap

ik ga woensdag gewoon lekker ook lastig doen :p:p (doen zijn ook over mijn gewicht... vind ik :p:p)

Terug
Bovenaan