Vraagje over spruw en Daktarin????

Hallo,

Mijn zoontje van 3 weken oud heeft spruw en heb daarvoor daktarin orale gel gekregen die ik 2 keer per dag in zijn mondje moet smeren,nou heb ik geen last van mijn borsten of tepels dus hoefde ik niet van de huisarts te smeren maar ik hoor dat het toch beter is om dat wel te doen.... Hebben jullie hier ervaring mee en hoe brengen jullie de gel aan in het mondje???

Groetjes Hanan

Hallo,

Mijn zoontje van 6 weken heeft oek spruw gehad.   Wij hebben geen dactarine gebruikt, maar nystatine, maar volgens mij is het toedienen het zelfde. Ons werd geadviseerd om na elke voeding zijn mondje in te smeren. Eerst moesten wij zijn mondje goed schoonmaken met een schoon vochtig spuudoekje. Hierna konden wij zijn mondje insmeren met een gaasje met hierop een paar druppels nystatine. Hierbij moet je er goed opletten dat je zijn hele mondje insmeert. Af en toe was het best een strijd, maar uiteindelijk is hij toch van zijn spruw afgekomen.

Ik hoefde ook eerst niet behandeld te worden. Ook al had ik zere tepels, volgens mijn huisarts ging dat vanzelf weer over. Dat heb ik geweten. Na een aantal dagen had ik niet alleen zere tepels, maar mijn hele borsten deden heel erg zeer. En nog steeds kreeg ik te horen dat het vanzelf over zou gaan. Uiteindelijk heb ik besloten om te stoppen met de borstvoeding. Ik leefde alleen nog maar op pijnstillers. Leek me niet goed voor mijn zoontje, maar ook niet voor mezelf.
Dus als ik jou was zou ik ook jezelf behandelen. Volgens mij kan het nooit kwaad en je weet dan zeker dat jij het niet meer hebt en dus ook je zoontje niet meer kan besmetten.

Succes!!

Hoi,

Mijn zoontje heeft ook spruw gehad toen hij 3 weken was. Wij hebben ook daktarin moeten gebruiken. In het begin vond ik het moeilijk omdat het leek dat hij er bijna in stikte iedere keer als ik het in zijn mond smeerde. Maar later wende hij eraan en volgens mij vond hij het nog lekker ook. Voordat we het in zijn mond smeerde waste we steeds heel goed onze handen. Daarna smeerde ik het met mijn pink in zijn mondholte en een beetje voor op zijn tong. Het trekt best snel weg de spruw.
Succes ermee!

hoi

We zijn er hier gelukkig net klaar mee. Bij Indy bracht ik het aan door de gel op het lepeltje te doen en dan met mijn pink in haar mondje. Ik had ook hele pijnlijke tepels en heb toen bij de drogist een tube daktarine creme opgehaald (je moet dan je tepels wel voor een voeding goed schoon maken want die creme mag je kindje niet binnen krijgen) en toen was het redelijk snel voor bij dacht ik alleen kwam het nog een keer weer kijken.

je moet jezelf wel behandelen, het is namelijk een soort schimmel en je besmet elkaar steeds weer als je maar 1  van jullie 2  behandelt.

Inderdaad allebei behandelen, want je wilt het echt niet zelf ook krijgen. Tjonge dat is pijnlijk, hier had ik het en mijn zoontje niet. Ook belangrijk om lang genoeg na te behandelen. Op de tube stond bij mij 1 a 2 dagen maar dat was dus echt niet lang genoeg. 10 a 14 dagen wordt geadviseerd, ik ben vandaag gestopt met nabehandelen en nu maar hopen dat het echt weg is.
Weet je trouwens dat je alles wat met borstvoeding/ spug in aanraking is gekomen op 60 graden moet wassen. Iedere dag bh, spugdoekjes, handdoeken enz. uitwassen en uiteraard ook eventueel speentje iedere dag uitkoken. Anders kun je via die wegen toch weer besmet raken.

Een heel gedoe hopelijk zijn jullie er snel vanaf.

Judith

Hoi,
Het is erg belangrijk om jezelf ook te behandelen, anders besmet je je kindje weer en andersom (maar dat had je ondertussen wel lezen).
Wij hebben ook spruw gehad en i.p.v. een paar keer per dag, smeerde ik de orale gel na elke voeding in Marijns mondje, dat helpt beter omdat je anders met de voeding de gel weer wegspoelt. Let dan wel op dat je niet te veel geeft, verdeel de voorgeschreven hoeveelheid over de dag.
Sterkte ermee
Groetjes, Charlotte
moeder van Marijn (25-01)

Terug
Bovenaan