Vraagje over temperatuur.

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de temperatuur.
a.s maandag is mijn NOD dag, nu temp ik al een aantal dagen (ik weet dat ik hier eigenlijk gelijk  in mijn nieuwe cyclus mee moest beginnen voor een beter overzicht)
Mijn temp is al dagen 37.3 (voor mijn doen vrij hoog) nu weet ik dat als je ongesteld moet worden dat dan je temp zakt. Stel dat ik ongi ga worden...wanneer zou dan ongeveer mijn temp moeten zakken?

Bedankt.

Gr. Niek

Hoi,

Wanneer ben je dan begonnen met tempen?
Ik begon altijd na mijn ongi, en dan ongeveer na 14 dagen was hij 1 of 2 dagen 0,5 * hoger, en daarna zakte dat gelijk weer.
Zou je zwanger kunnen zijn?  

Hai Teddy,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik temp nu pas 4 daagjes hoor en ik had inderdaad beter kunnen beginnen bij mijn ongi om een beter overzicht te kunnen krijgen. Maar omdat ik wel eens zwanger kan zijn was ik benieuwd of ik aan de veranderingen van mijn temp kan merken of ik ongi ga worden.

Gr. Niek

Ik kan mezelf inmiddels een "expert" in temperaturen noemen. Voor meer informatie zou ik je graag willen doorverwijzen naar www.fertilityfriend.com. Een geweldige site met meer dan alleen temperatuurinfo, ook over andere vruchtbaarheidskenmerken en eigenlijk bleek dat bij meer meer van belang. Vooral inzicht in je vaginaal slijm kan veel voorspellende waarde hebben bij het bepalen van je ovulatie vooraf. Temperaturen bepaalt het eigenlijk alleen achteraf en vooral de timing van het vrijen is erg belangrijk natuurlijk.

Maar goed, om op je vraag terug te komen. Wanneer je temperatuur daalt is voor elke vrouw anders en vaak ook per cyclus anders. Soms zie je al een dip voordat je ongesteld moet worden maar ik ben ook wel eens ongesteld geworden en dan zag je de daling pas 1 of 2 dagen  erna. Als je temperatuur daalt voor je  NOD dan kan je ervan uitgaan dat je  het ook echt gaat worden. Tenzij die dip weer tussen de 7-10 dagen na je ovulatie ligt, dan zou het een innestelingsdip kunnen zijn. Maar dan moet je wel exact weten wanneer je geovuleerd hebt....en dat weet jij niet omdat je pas bent begonnen met temperaturen. Een aanhoudende hoge temperatuur heeft een voorspellende waarde voor een zwangerschap maar hij zal een paar dagen na je NOD hoog moeten blijven om er een zwangerschap uit af te leiden. En dan blijft je menstruatie ook uit als het goed is, en dat heeft dan weer een grotere voorspellende waarde. Als je al niet getest hebt natuurlijk.....dat is natuurlijk gewoon zekerheid. Ik wil er alleen maar mee zeggen, pin je niet vast op die hoge temperatuur de voorspellende waarde is minimaal.

Als je langer temperatuurt en ook je hele cyclus zal je zien dat vlak voor je ovulatie je temperatuur een soort  "bodem" raakt, een laagste temperatuur. Tussen het moment dat je ongesteld wordt en je nieuwe ovulatie zie je je temperatuur dan steeds verder dalen. Let er ook op dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip doet, of nog in bed of niet verder dan de WC loopt.

Succes ermee!

Hoi,

Hoe hoog moet je temp zijn als je zwanger bent? Ik ben namelijk 3 dagen overtijd en en mijn temp ligt nu al 8 dagen rond de 37,0 (soms 37,1 en soms ook 36,9).
Ik heb 2 testen gedaan die beiden negatief waren.
Ik wordt hier heel nerveus van. Vorige maand was ik ook 3 dagen overtijd, die 3 dagen heb ik nu bij deze cyclus er bij opgeteld. Dus in vergelijking met mijn "normale" cyclus zou ik 6 dagen overtijd zijn.
Ik weet gewoon niet waar ik aan toe ben, als ik ongi moet worden, dan het liefst zo snel mogelijk. Nu blijf je hoop houden, en toch ga ik er vanuit dat het elk moment door kan breken.
Ik ga ook even een kijkje nemen op die site!

Hoi,
Ik heb bij al mijn 5 zwangerschappen altijdt getempt,en ik had altijdt dat ik zwanger was een temp van 37.1 37.2 en als ik dan 2 dagen over tijd was met deze temp wirst ik gewoon dat ik zwanger was.

Maar je kunt niet voor iedereen zeggen; je hebt een temp van 37.1 , dus je bent zwanger.
Iedereen heeft een eigen basistemperatuur, dus daar moet je als eerste vanuitgaan.
Begin daarom altijd na je ongi, dan weet je dus wat je normale temperatuur is, s'morgens vroeg, en wel anaal meten!, wanneer dit bijv. elke morgen 36.5 is, en tijdens je ovulatie zou dit dan 37.0 moeten zijn.
Mocht je zwanger zijn, blijft deze temperatuur, als je niet zwanger wordt daalt hij weer naar 36.5, totdat je weer ongesteld wordt.

Terug
Bovenaan