vraagje over twee namen

A

Anoniem

Guest
Ik ben Kasia en ik kom uit Polen. Ik   woon 4 jaar   in Nederland samen met mijn man. In januari 2007 verwachten we onze eerste baby. Onze achternaam is natuurlijk Pools, best lang;-) We willen graag dat het kind de Poolse voornaam krijgt. Toch willen we dat deze naam in Nederland niet echt exotisch klinkt, daarom mijn vraag. Voorlopig hebben we twee namen gekozen: voor een jongen: Kornel, voor een meisje: Olga. Dat zijn mooie namen, wel bekend in Polen, niet heel populair, wat ik leuk vind! Voor zover ik weet zijn ze ook in Nederland bekend. Ik weet dat jullie Korneel hebben ( met dubbel 'e'), maar de versie met een 'e' komt soms ook voor.

Hoe klinken deze namen in het Nederlandse oor? Dat kan ik helaas niet 'voelen', hoewel ik jullie taal  al een beetje  spreek. Klinken zij mooi of erg? Ouderwets? Wat voor connotaties heeft de gemiddelde Nederlander als hij deze namen hoort? Ik verwacht alleen eerlijke antwoorden, hoor!
Groetjes,
Kasia

Hoi

Ik vind het twee leuke namen. Olga vind ik zelf ook leuk voor een meisje. Ik weet dat het van oorsprong Pools is maar zowel Olga als Kornel klinken mij wel "gewoon nederlands" in mijn oren.

Bianca 17wkn 1dag

Ps is je gebruikersnaam je achternaam?? Dat is idd een lange naam. Ik krijg hem niet uitgesproken...

Het is grappig dat Nederlanders vinden dat  'Olga'  een Slavische naam is;-))) Het is puur Germaans!!! Nog een keer groetjes, ik wacht op de volgende reacties!!!

of wel een soort Russische versie van de Skandinavische / Germaanse 'Helga' om precies te zijn;-))))

hoi Kasia!
Persoonlijk vind ik jullie jongensnaam echt helemaal prachtig, klinkt echt super!! Olga vind ik niet mooi (je vroeg om een eerlijke mening, vandaar dat ik het eerlijk zeg ;)). Ik denk inderdaad ook meteen aan Duitsland en ouderwets Nederlands. Maar nogmaals, dit is heel persoonlijk en als jullie dit een mooie naam vinden: ga ervoor!!
Liefs Stephanie (34+6)

Hoi Kasia

Ik vind het alletwee mooie namen, ik heb toevallig 2 vriendinnen die Olga heten. Verder heet het kindje van kennissen Cornel, klinkt hetzelfde maar is alleen anders geschreven.
Succes ermee, jullie zullen er vast uitkomen.

Groetjes Anke

Hallo

Ik vind beide namen prima, hoor! Olga komt hier regelmatig voor, maar niet te vaak. Persoonlijk heb ik niet voldoende met die naam om het een potentiele naam voor mijn eigen kind te laten zijn, maar hij is oke. Kornel vind ik erg mooi.
Niks mis mee, dus.

Ik vind beide namen mooi. Ze klinken goed en zijn in het Nederlands ook heel goed uit te spreken. Ook zijn het niet alledaagse namen en dat vind ik juist heel leuk.
Liefs Maria

Terug
Bovenaan