vraagje over voeding klaar maken..

Hoi, ik heb een vraagje over Nutrilon 1, er staat op de verpakking dat je bereide voeding binnen 1 uur moet gebruiken, maar nu leek het mij zo handig om voor s' nachts alvast een voeding klaar te zetten in de koelkast, maar dit kan dus echt niet?

Groetjes mammie V.

Hoi hoi!

De kunstvoedingsfabrikanten zetten dat op hun pakken om zo niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor schade door bederf van de melk.
Op de site van het voedingscentrum staat het volgende:

Klaarmaken van de fles
U  moet de fles heel precies en schoon klaarmaken. Als  u dat niet doet, zou  uw kind ziek kunnen worden.  Volg  voor  het klaarmaken  de instructies op de verpakking.  Er kunnen een paar flessen van tevoren worden klaargemaakt.  U moet ze dan wel meteen na het klaarmaken in de koelkast zetten. En de temperatuur in de koelkast moet lager zijn dan 4 °C. De klaargemaakte flesvoeding kunt u  niet meer dan 8 uur in de koelkast bewaren. Gooi restjes altijd weg.

Een fles voor de nacht van tevoren klaarmaken kan dus best.
Wat je ook kunt doen: een flesje koud water, een thermoskannetje heet water   en een doosje met poeder naast je bed zetten en 's nachts terplekke de juiste hoeveelheid en temperatuur water mengen. Zo is de melk vers èn meteen warm, zonder dat je je bed uit hoeft.

He, het valt me toch zo op dat we onze kinderen té hygienisch opvoeden! Ze worden écht niet ziek als je de fles niet na elke voeding helemaal uitkookt! (als ze echt pasgeboren zijn ben ik ook wat voorzichtig.) Ze krijgen juist weerstand! En het bewaren van de voeding, zou 24 uur kunnen met gekookt water. Zelf vind ik 24 uur net wat te lang, dus zorgde ik dat ik na 18 uren weer verse voeding had.
Er zijn zelfs mensen die zover gaan dat ze continue de handen wassen voordat ze de baby aanraken of oppakken, of andere handelingen verrichten. Dit heb ik nóóit gedaan, ook niet in de kraamweek! Behalve als ik echt een vies karweitje had gedaan, of altijd na het toiletbezoek wel. (nu nog!) \maar ook als je dat eens vergeet...echt geen man overboord hoor! Ik wordt er wel eens een beetje kriegel van!
Je maakt ze juist ziek door té schoon te zijn...bouwen ze geen weerstand van op!

Bij m'n oudste, bijna 4, mocht je nog voor 24 u voeding klaarmaken, met gekookt water, nu mag dat opeens niet meer.
Ik heb het nu niet gedaan, maar volgens mij kan het echt geen kwaad. Wat ik nu wel doe is de poeder al klaarzetten voor een paar keer, in de verdeelbakjes voor poeder van de hema.

Hoi,

Ik heb nooit voeding van te voren klaargemaakt, maar heb misschien nog wel een handige tip voor je: zet voor je naar bed gaat de waterkoker aan met de max. hoeveelheid water. Mocht je 's nachts wakker gemaakt worden, is het water uit de waterkoker waarschijnlijk de juiste temperatuur of anders doe je er naar behoeven nog iets afgekoeld water bij (of  spa water). Snel klaar hoor !

Je kunt het ook omdraaien, je vult de fles alvast met een bepaalde hoeveelheid afgekoeld water en doe er 's nachts uit de waterkoker heet water bij, een beetje water is met een paar seconden gekookt.

Succes !

Groetjes Marasje

Terug
Bovenaan