Vraagje over zindelijkheidstraining.....

Hallo allemaal,

Ik had gehoopt dat met dit mooie weer ik dus lekker kon beginnen met zindelijkheidstraining........thuis zonder luier lopen in zijn blote billen. Of met onderbroek. Zo nu en dan wilt hij dat wel (een uurtje per week of zo) en dan plast hij ook goed op het toilet of op het potje. Zelfs als hij buiten op het balkon in het badje zit en hij moet plassen zegt hij het en dan doet hij op het potje en niet in het badje. Vind ik toch knap.
Hij heeft nog nooit in potje of op toilet gepoept dat weigert hij.

Maar langer dan dat ene uurtje in de week lukt gewoon niet. Hij is echt panisch en wil perse zijn luier om. En ik twijfel dan, moet ik gewoon doorzetten en hem dwingen om zonder luier rond te lopen? Of het gewoon op zijn beloop laten? En gewoon zijn luier omdoen.
Ik zelf denk het laatste en denk dat het vanzelf wel komt.
Maar heeft iemand misschien tips voor mij.
Bedankt
groetjes Chantal
 
Hoe oud is je kindje, vraagteken,           mijn toetsenbord doet weer raar..
Ik denk dat een kind zelf aangeeft wanneer het eraan toe is om zindelijk te worden. Hoe je dat merkt kan ik niet uitleggen, maar als het zover is weet je het gewoon. Lekker vaag, he..
Mijn dochter was al erg vroeg zindelijk, met 2 jaar al dag en nacht. Ik heb daar niets voor hoeven doen, ze vroeg zelf voor een potje en zei zelf dat ze geen luier meer hoefde voor de nacht. Heeft sindsdien maar 1 keer een ongelukje gehad!

Ik denk dat je een kind niet kunt `dwingen` om zindelijk te worden werkt volgens mij alleen maar averechts en frustreet enorm als het niet lukt.
Wel antwoord het bij jou is weet ik niet, hangt er volgens mij ook vanaf hoe oud je kindje is!
Groetjes, Claudia.
 
Hoi Claudia en anderen,

Sorry was vergeten te vermelden dat onze zoon 3,5 jaar is.
En vandaag heeft hij trouwens weer op de wc geplast en hij heeft ook weer eens gezegd dat hij een poepluier had.......hij kan uren met een poepluier rondlopen. Hij heeft er totaal geen last van.

En ik denk zelf ook dat je het niet kan afdwingen. Maar ik kan het wel proberen te stimuleren......maar ik weet even niet hoe.
Dus alle tips zijn welkom
Groetjes Chatnal
 
Hoi,

Ik zou zeker niet dwingen. zindelijk worden is een groot lichamelijk en geestelijk proces wat erg moeilijk in elkaar zit.

Maar hem stimuleren kan zeker geen kwaad. De deur open als je zelf een plas doet iedere dag een uurtje zonder luier.

En een sticker kaart.
Je kan gewoon een vel papier nemen en dan plaatjes uit een tijdschrift boekje knippen en die laten opplakken als hij een plas op de pot doet. Aan het einde van de kaart een groot plaatje en als hij daar is staat er een beloning tegen over. En zo kan je steeds uitbreiden met de tijd.

hem als hij zonder luier loopt regelmatig op de wc/pot zetten.

Probeer er regelmaat in te maken. Bij het opstaan op de pot, na het ontbijt, na het fruit, na de lunch, na het dutje enz enz.

Succes
 
Hallo,

Ik heb een zoontje van 2 en half jaar oud, hij is begonnen net voor zijn 2 de verjaardag om overdag zindelijk te worden, alleen plassen dan. Nu sinds een week wil hij ook wel eens poepen op het potje, maar niet op de wc. Hij vind het denk ik moeilijk om daar afscheid van te nemen ofzo. Wat we wel doen is inderdaad op vaste tijden op het potje of op de wc te zetten. als we een dagje weg gaan naar de Efteling dan heb ik ook een vast moment voor hem om naar de wc te gaan. hij weet dat en werkt goed mee. Soms heeft ie nog wel eens een ongelukje, maar ja dat hoort er ook bij.
Ik ben erg trots op mijn manneke en dat merkt hij denk ik ook wel.
Voor het plaasen zijn we begonnen met een sticker kalender. 7 dagjes niet in de broek geplast en dan kreeg hij een kadootje, nu met poepen doen we hetzelfde, enhij is maar wat trots als hij een sticker mag plakken omdat hij weer een poepie heeft gedaan.
succes met het trainen.

Wendy
 
hoi
Ik denk ook dat dwingen geen zin heeft. Onze dochter is bijna 3,5 en we hebben al maanden een potje in de badkamer staan. Voordat ze in bad gaat, doet ze hier een plasje. Sinds een tijdje zijn we begonnen met stickertjes, dat vond ze 3 dagen leuk en dan weer dagen niet.
Afgelopen zondag haalde ik haar uit bed en wou een luier omdoen, maar ze zei dat dat niet meer hoefde en dat ze zonder luier kon. Ze heeft zondag 1x een ongelukje gehad, gisteren 2x en vandaag helemaal niet.   Wel wil ze nu op de grote wc plassen (met brilverkleiner) en ze vindt zichzelf heel groot.
Ik ben dus apetrots op mijn kleine grote meid !


groetjes Melanie
 
Hallo allemaal,
Bedankt voor de tips.
Misschien is het inderdaad een idee om hem op gezette tijden op potje/wc te zetten. Dan doen we namelijk niet....dus daar ga ik morgen mee beginnen.
Verder hebben we al een sticker-kaart. Als hij op potje/wc plast en als hij zegt dat hij poepluier (want hij kan namelijk uren met poepluier lopen dus dat willen we stimuleren dat hij daar op gaat letten) heeft dan krijgt hij 1 sticker.en als hij op potje/wc poept dan krijgt hij 2 stickers.Als stickerkaart vol is krijgt hij cadeau. Maar het heeft niet echt zijn interesse. Hij wil wel het cadeau hebben....maar ja dan leg ik uit dat hij dus moet plassen en poepen op potje/wc......

En verder dwing ik hem niet om zonder luier te lopen. Dat wil hij gewoon echt niet. Dus gewoon luier aan en op gezette tijden op potje/wc zetten.
Verder zegt hij ook dat hij eerst moet groeien om op potje/wc te poepen. Een vriendje van hem had hetzelfde en zijn moeder is met hem naar cb gegaan en daar heeft de wijkverpleegkundige hem gemeten en gezegd dat kinderen die zo groot al op potje/wc kunnen plassen en poepen. En toen wilde hij wel. Dus wie weet werkt dat ook voor onze zoon......
Bedankt allemaal voor het meedenken......
groetjes Chantal
 
Terug
Bovenaan