Vraagje: spelen met je baby

Ik lees regelmatig dat jullie spelen met jullie babies. Nou vraag ik me af wat jullie dan doen. Zelf zing ik regelmatig, loop rond en praat wat, leg haar even op de buik, zet de mobile aan, wandelen met de  kinderwagen (zodra ik stop gaan de ogen weer open)  of gebruik een zitzak/wipstoel. Mijn (onze) dochter is bijna 3 weken oud.
Ook het slapen overdag is geen succes, maar gelukkig slaapt ze 's nachts wel goed. Ik gebruik geen vast ritme. Als ze moe lijkt na de BV probeer ik haar in haar bedje in slaap te laten vallen. En als ze wakker is, dan doe ik bovenstaande dingen. Ze valt dan vaak na 1,5-2 uur in slaap en wordt vaak binnen een half uurtje weer wakker omdat ze honger heeft. Lekker bijslapen overdag zit er voor mij dus helaas niet in. Heel soms na het douchen 's ochtends (slaapt ze nog na van de ochtendvoeding).
Maar goed: ik ben vooral benieuwd hoe jullie spelen met je kindje(s).

Chantal & Mirte (2w4d)

Hallo Chantal,

Je kleine zal ongetwijfeld gaan huilen als je haar in haar bedje legt, maar ik denk toch dat ze wel in slaap valt hoor. Elk kind is anders en misschien heeft jouw kleine niet zoveel slaap nodig, maar Lotte (morgen 11 weken) is bijv. maar 3 kwartier tot een uur wakker na de voeding en slaapt de rest gewoon.
In het begin wilde ze ook niet slapen, maar die kleintjes weten zelf niet wat goed voor ze is. Er mee rond sjouwen is niet bevorderlijk voor de slaap en ze zijn vaak echt wel moe. Op deze manier is de kans groot dat ze oververmoeid raakt en alleen nog maar huilt. Wij hebben dat ook met onze meid meegemaakt. Het leek wel of ze niet moe was en huilde alleen maar. Ze sliep alleen nog maar bovenop me op het hoogtepunt van de ellende.
Je zou haar na de voeding kunnen masseren (cursussen vaak bij thuiszorg, of je kunt een haptonoom inschakelen), dan komen ze helemaal tot rust en gaan ze vrij makkelijk slapen. En je mag haar best even laten huilen, sommige kinderen protesteren nou eenmaal even voordat ze in slaap vallen.

Spelen met je kleine: jij bent in de eerste drie maanden het mooiste speelgoed, dus zingen en praten tegen je kleine is het allerleukste wat je voor haar kan doen. Vanaf een week of 6 kun je proberen om haar in de box te leggen om te zien of ze een mobile leuk vindt, maar vaak is dat nog iets te vroeg. Echt met speelgoed spelen komt pas als ze goed kunnen volgen met hun ogen (week of 10) en zelf spelen wanneer ze hun handjes eindelijk onder controle hebben natuurlijk (maand of 3).

Succes! Groetjes, Marisa

Hi Chantal,

Toen onze Cas net een maand oud was, vroeg ik me af wat ik moest doen om hem te laten spelen. Ik las in de folders over regelmaat dat je de volgende volgorde het beste kon aanhouden: slapen, voeden, spelen, slapen etc. Maar onze Cas speelde niet! Dus ik de wijkverpleegkundige gevraagd (tja, ik was nog erg groen). Die zei: met spelen bedoelen ze kroelen met je kindje. Hem aanraken, met hem zingen, tegen hem praten, hem vertroetelen. Dus: jij doet het heel goed!

Als jij en je kindje geen probleem hebben zonder dat vaste regelmaat, dan is dat toch prima? Onze Cas hebben wij wel een vaste regelmaat mee gegeven (bovenstaand ritme), maar nu is hij drie maanden en is zijn regelmaat heel anders. Omdat hij nogal kan spugen na het eten, laten wij hem spelen voor het eten. En zoals Marisa schreef: het spelen wordt dan heel anders. Hij kijkt graag naar dingen, is heel actief, speelt met het koord met beestjes boven zijn box. Maar nog steeds vertroetelen wij hem heel erg veel en dat vind hij prachtig.

Doe vooral wat jij denkt dat goed is.

Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

Terug
Bovenaan