vraagje voor YvonneZ

Hallo. Even een vraagje voor je:
Ik moet volgende week naar de tandarts om 2 gaatjes te vullen en aangezien ik die altijd met verdoving laat doen vraag ik me af of dat kwaad kan voor de bv? Moet ik voor de zekerheid gewoon van te voren kolven, en die geven en de eerstvolgende voeding(en) na de verdoving weggooien?
Of kan het geen kwaad?
Alvast bedankt voor je reactie.
Gr. Anne-Marie

Hoi Anne-Marie,

Een lokale tandartsverdoving kan tijdens de borstvoedingsperiode geen kwaad, je kunt dus gerust door blijven voeden. De soort vulling die wordt gebruikt zou wel een aandachtspunt kunnen zijn en dan met name amalgaam. Tijdens het vullen of verwijderen daarvan komt er kwik vrij. Er zijn volgens mij echter nog maar weinig tandartsen die vullen met amalgaam, tegenwoordig worden witte vullingen gebruikt (composiet) die geen kwaad kunnen.
Mochten er resten van een oude amalgaamvulling moeten worden verwijderd, dan zou je kunnen overwegen om dit onder "cofferdam" te laten doen. Er wordt dan een rubberen lapje in je mondholte geplaatst, waardoor er geen amalgaamstukjes in je mond terecht komen. Je tandarts kan je hierover uitgebreid informeren.

Sterkte!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan