vraagje: zwangerschapsduur

heey ladies,

Ik heb een vraagje:
Ik was gisteren bij de vk geweest voor controle ( ik ben 30 weken zwanger) en nu constateerde zij dat de baby de grootte heeft van een zwangerschapsduur van 34 weken..
Wat nu.. ik vind dit toch wel heel erg apart en ik heb afgesproken om over 2 weken bij de volgende controle te kijken van hoe en wat we gaan doen. Want misschien is het een eenmalige groeispurt. Ik vroeg me af of er andere meiden zijn die dit ook meemaken??

groetjes mamavanjust

Daar weet ik alles van.
Vanaf 26 weken loopt mijn buik 4-5 weken voor op gemiddeld schema (kwam dus overeen met een gemiddelde zwangerschapsduur van 31 weken) en dat blijft nu eigenlijk zo. Bij mijn 1e heb ik precies hetzelfde meegemaakt.

Voor VK was het reden voor extra onderzoek: glucosecontroles (om te kijken of het zwangerschapssuiker was) en echo om hoeveelheid vruchtwater en grootte van kindje te beoordelen. Bij mijn 1e is er nooit iets bijzonders geconstateerd, behalve dat kindje groot was. Met groeiecho's werd het in de gaten gehouden hoe groot het precies werd. Als het dan ergens tijdens de bevalling niet vlot zou verlopen, dan zouden ze makkelijker keuzes kunnen maken, met die wetenschap. Was allemaal niet   nodig want ik ben in 4 uurtjes bevallen van mijn 9 ponder, snel en makkelijk dus. Hij was gewoon een groot kind. En eigenlijk ook niet zo vreemd: ik was zelf ook 9 pond bij de geboorte en zijn vader is bijna 2 meter.

Nu gebeurd er dus weer precies hetzelfde en de verwachting is weer minstens een 9 ponder. Ik krijg nu weer groeiecho's, maar ik mag (vooralsnog) gewoon thuis bevallen en de verwachting is wederom een soepele, snelle bevalling. Manlief en ik maken nu eenmaal grote (maar volstrekt gezonde!) kinderen...

Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel!

Groetjes, Karin
32+4 wkn van 2e (met dus een baarmoeder die overeenkomt met 36 weken, ha ha!)

Heeey Karin,

Bedankt voor je reactie.. Ik ben gelukkig een beetje bijgekomen van mijn bezoekje aan de vk. En idd, het kan zijn dat de baby groot is.. of veel vruchtwater. iig geen reden tot paniek.
We wachten tot de 31ste en dan weet ik meer..

groetjes mamavanjust

Terug
Bovenaan