vraagje!


Hoi hoi

Ik had nog een vraag, ik ben nu 40w1d zwanger en ik was eigenlijk benieuwd wat je moet doen als je vliezen breken...
ik heb namelijk gehoord van iemand dat je dan onmiddelijk moet gaan liggen, maar van iemand anders hoorde ik juist weer dat je gewoon nog alles kan doen  lekker duidelijk dus!!

wie weet er antwoord?
en nog wat, mag je nu wel of niet leverpastei eten?
ik zag vandaag een blikje liggen in de kast en kreeg er giga zin in, maar nu wist ik dus niet meer hoe dat zat met die vitamine A of zo die er in zou zitten?

alvast bedankt!

Liefs sarah 40w1d zwanger
 
Hoi Sarah,

Als je vliezen breken mag je gewoon nog alles doen totdat je bevalling begint. bij mijn schoonzus duurde het bijna twee dagen voordat de bevalling doorzette nadat haar vliezen gebroken waren.

En over de leverpastei.
Je mag per dag 1 broodje met smeerworst eten (normaal gesmeerd), dit idd ivm vit.A.
Ik ben er zelf gek op en eet dus afentoe een broodje, dus eet smakelijk!! Je kan dit ook terugvinden op de site van het voedingscentrum.

Groetjes
Irene
 
Hoi Sarah,

Wanneer je vliezen breken hoef je in principe niets te doen behalve wanneer je kindje nog niet is ingedaald. Het risico is dan dat de navelstreng tussen de baby en de uitgang komt te zitten en de navelstreng word afgekneld met alle gevolgen van dien en dan moet je gaan en blijven liggen. Wanneer de baby is ingedaald kun je gewoon blijven lopen(tenzij je meteen erge weeen krijgt die je op een andere manier wil opvangen). Wanneer je vliezen gebroken zijn is het wel zo dat je binnen 24 uur moet bevallen dit ivm infecties(hoewel daar ook steeds minder zorgvuldig mee word omgesprongen) , Ook in bad gaan is met gebroken vliezen verboden.

Ik wens je veel sterkte met de laatste loodjes.

P.s het hoeft niet zo te zijn dat je meteen een plas vruchtwater verliest hoor, ik verloor het meeste van mijn vruchtwater nadat mijn dochter geboren was.

groetjes Odette, 14+4 dagen zwanger van de 2e
 
Hoi Sara,

Als je kindje volledig is ingedaald mag je gewoon blijven lopen als je vliezen gebroken zijn. Is je kindje nog niet ingedaald dan moet je gaan liggen omdat dan de mogelijkheid bestaat dat de navelstreng met het vruchtwater mee naar buiten zakt.
Je moet in ieder geval je verloskundige bellen, tenzij je vruchtwater helder is en je vliezen 's nachts breken dan mag je de volgende ochtend bellen. Als het groen of bruin is dan moet je direct bellen.
Je mag elke dag 1 boterham met leverpastei eten, dus geniet er van. Je moet met vitamine a inderdaad uitkijken, maar het grootste risico zit 'm in orgaan vlees zoals lever. Maar die boterham met leverpastei, geniet ervan!!!

groetjes kirsten
38w5d
 
Terug
Bovenaan