Vraagje


Hoi hoi

Ik heb een vraagje, mijn dochter is nu bijna 4 maanden en ze krijgt nog steeds borstvoeding.
Nu hoor ik wel eens dat je bijv bij de laatste voeding rijstebloem of molenaars kindermeel in kan zodat ze door kunnen slapen.
Alessia slaapt op zich redelijk door maar misschien doordat het wat zwaarder is valt ze eerder in slaap want het inslapen is een drama.
Wie kan mij hiermee helpen?
Ik maak me soms zorgen of mijn bv nog wel genoeg voeding bevat dus wil ik het op deze manier proberen, wie heeft er tips?

liefs sarah mv Alessia 16/10
 
quote: liefmeisje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-02-2006 19:35:02'));

Hoi hoi

Ik heb een vraagje, mijn dochter is nu bijna 4 maanden en ze krijgt nog steeds borstvoeding.
Nu hoor ik wel eens dat je bijv bij de laatste voeding rijstebloem of molenaars kindermeel in kan zodat ze door kunnen slapen.
Alessia slaapt op zich redelijk door maar misschien doordat het wat zwaarder is valt ze eerder in slaap want het inslapen is een drama.
Wie kan mij hiermee helpen?
Ik maak me soms zorgen of mijn bv nog wel genoeg voeding bevat dus wil ik het op deze manier proberen, wie heeft er tips?

liefs sarah mv Alessia 16/10



Hoi Sarah,

Een baby heeft de eerste zes maanden in principe niets anders nodig dan moedermelk. Daarin zit alles wat een baby nodig heeft, het is precies afgestemd op de behoeftes van je kindje. Aan de kwaliteit van jouw melk hoef je dus echt niet te twijfelen, die is precies goed! De samenstelling van jouw melk past zich steeds weer aan jouw kindje aan; toen je baby net was geboren kreeg ze jouw colostrum (in precies de juiste hoeveelheden), met ontzettend veel antistoffen, een soort eerste 'inenting' voor je baby. Na een aantal dagen ging colostrum over in rijpe moedermelk, predies wat je kindje nodig had om lekker op te kunnen groeien. En natuurlijk zitten daar ook nog steeds antistoffen in. Als het zomer is, wordt jouw melk daarop aangepast; het wordt wat 'wateriger' (maar het blijft natuurlijk voedzaam), zodat je kindje vaker bij jou haar dorst kan lessen. Over langere periodes, maar ook over kortere periodes verandert de samenstelling van jouw melk, gedurende de dag,  en zelfs gedurende het voeden. De kwaliteit van moedermelk is altijd goed.
Moedermelk legt een beschermend laagje aan in de darmpjes van je kindje, waardoor er minder kans is op allergische reacties. Wanneer er (te) vroeg wordt gestart met bijvoeding (rijstebloem is ook bijvoeding), raakt dit beschermende laagje beschadigd en is er meer kans op allergische reacties. Dat is één van de belangrijke redenen, waarom het verstandig is om nog even te wachten met bijvoeden tot je kindje zes maanden oud is.


Het is eens uitgerekend; de voedingswaarde van  twee scheppen rijstebloem komt overeen met ongeveer twee slokken moedermelk.Qua voedingswaarde voegt rijstebloem  niet echt veel toe. Als je kindje live aan de borst drinkt, kun je je dus veel moeite besparen door je kindje gewoon lekker aan te leggen .

Je geeft aan dat je kindje redelijk doorslaapt, maar dat inslapen een drama is. Je zou een vast ritueel kunnen aanhouden? Pyamaatje aan, nog even lekker bij mama drinken, een verhaaltje voorlezen, de dag doorspreken (wat heeft je dochtertje allemaal beleefd vandaag),  een liedje zingen, welterusten zeggen, een aai over de bol. Je kindje weet dan op een gegeven moment precies dat het echt tijd is om te gaan slapen.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt; als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je altijd bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Een contactpersoon van de VBN heeft naast haar eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via haar organisatie en geeft wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding.  De VBN is zowel overdag als 's avonds bereikbaar op 0343-576626.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan