vraagje

Hallo. Mijn zoontje van net 4 gaat erg graag naar school. Hij staat te springen om te mogen gaan. Alleen wil hij de laatste tijd alleen maar spelen. Vandaag was hij de verantwoordelijke van de klas.En volgens hem moet de verantwoordelijke niet werken vertelde hij tegen de juf.De juf kon er mee lachen. Maar ik begin mij er druk in te maken.Dit is al de tweede keer dat ik zoiets hoor. En wie weet gebeurd dit nog wel meer.Is het niet zo dat hij stilletjes moet gaan beseffen dat het niet alleen spelen is? Lomp is hij zeker niet hij kan en weet veel. Is dit iets tijdelijk dat bv bij zijn leeftijd hoort of is het toch niet erg normaal? Word er onzeker van.

Veel kinderen zien activiteiten waarin ze iets leren als spelen. Een toren bouwen van blokken is spelen, terwijl de juf er andere dingen in ziet of wil weten of hij ook kan meetellen terwijl hij de blokken stapelt. Kinderen noemen dit spelen en dat is niet iets waar je je druk om hoeft te maken. Zelf als kinderen 9 jaar zijn noemen ze bepaalde activiteiten met een duidelijk leerdoel een spelletje.
Wat ik mij wel afvraag: waarom is een kind de verantwoordelijke van de klas? Dit vind ik erg vreemd. Daar is de juf voor.

Ho verantwoordelijke daar moet jeje niet te veel bij voor stellen hoor. Dan mogen ze de ganse dag naast de juf zitten in de kring bv blaadjes enzo uit delen. Eerste in de rij staan zo van die dingetjes.Dan voelen ze zich erg belangrijk die dag. Iedereen dag een ander kindje. Maar is het dan niet erg dat bv de meeste kinderen een knutsel werkje maken en mijn zoontje wil dan iets anders doen? Het is toch de bedoeling dat hij gewoon doet wat de juf voorzien heeft. Of is dit nog niet echt nodig?

Iedere school heeft een ander onderwijssysteem dus dat is moeilijk te beoordelen. Ik weet ook niet wat in België normaal is.. Sommige kleuters moeten bijvoorbeeld 3 werkjes in de week maken en mogen de andere momenten spelen. Dus dan kan het zijn dat hij op de dag dat hij het hulpje van de juf is, kiest om die dag geen werkje te maken. Het is bij kleuters eigenlijk nooit het geval dat de hele klas hetzelfde aan het doen is. Kinderen mogen kiezen wat ze willen doen. Daarnaast zijn er waarschijnlijk verplichte activiteiten waar hij uit moet kiezen waarbij ook leerdoelen aan bod komen.
Mocht hij heel anders reageren op deze activiteiten of zijn werkjes niet willen maken, dan kun je ervan uit gaan dat je al een gesprekje met de leerkracht zou hebben gehad of dat de leerkracht dit al aan jou had aangegeven op het moment dat je je zoontje komt brengen of halen.

Hoihoi..ik snap dat je er onzeker van word ik heb precies hetzelfde..
Wij zijn in januari verhuisd en dus gaat onze zoon van 5 nu naar een andere basisschool..
Nu zat hij op zn andere school in groep 2 en was hij al bezig met werkjes maken..letters schrijven ed. Volgens zijn juf moest hij wel altijd gepusht worden om aan het werk te gaan..
Nu op zn nieuwe school wilt hij dus echt geen werkjes maken en is liever aan het spelen..
Ook zegt zn nieuwe juf dat hij beter een jaartje langer had kunnen spelen..Hij zit dus nu weer in groep 1
Nu is mn schoonmoeder ook juf en die zegt laat hem lekker spelen...het komt vanzelf wel..

Terug
Bovenaan