Hé Bontrie,
Ik denk dat alle meiden hier daar wel ervaring mee hebben, dat is tenslotte stap 1 als je huisarts je doorstuurt naar het ziekenhuis.(tenzij het al duidelijk is wat het probleem is natuurlijk.) Bij ons was het zo dat de huisarts al een urineonderzoek en inwendig onderzoek bij mij en een zaadonderzoek bij mijn man had gedaan. Toen doorverwezen naar de fertiliteitarts.
Zij heeft bij de intake meteen een inwendige echo gedaan, omdat de huisarts dacht dat mijn linker eierstok iets opgezwollen was. Daarna heeft ze het zaadonderzoek van mijn man herhaald, omdat ze meer informatie wilde dan het eerste onderzoek gaf, niet alleen aantal + bewegelijkheid, maar ook percentage goed gevormde zaadcellen.
Dat was allemaal oké, dus zijn we verder gegaan met de samenlevingstest. Je moet dan verplicht klussen net voor de ovulatie en de dag erna halen ze een beetje slijm weg, om te zien of de zaadcellen je baarmoeder in kunnen komen. Dit heeft bij mij even geduurd, komt allemaal nogal nauw, en moet erg precies getimed, maar 6 (!!!) onderzoeken later (3 maanden tijd) hadden we eindelijk de goede datum. Het volgende (en laatste) onderzoek zou een HSG zijn, waarbij ze contractvloeistof in de baarmoeder spuiten om te kijken of de eileiders goed doorlaatbaar zijn.
Na dit onderzoek zou een "plan van aanpak" bepaald worden, maar die zesde samenlevingstest was niet alleen goed gepland, maar bracht ons ook nog fantastisch nieuws, na 3jr4mnd waren we plotseling zo maar ineens zonder hulp ZWANGER...
Ik hoop dat je bezoek aan de fertiliteitarts goed verloopt, het is wel heel belangrijk denk ik om je daar op je gemak te voelen.
Succes ermee !!