<p>hi allen, </p><p>ik wil binnenkort de borstvoeding gaan afbouwen en overstappen op flesvoeding. De reden daarvoor is dat mijn dochter helaas nooit goed heeft leren drinken uit de borst, zelfs niet met ondersteuning van een lactatiekundige. Gelukkig heeft zij er weinig last van: ze krijgt genoeg binnen en groeit goed, maar de voedingen verlopen behoorlijk onrustig omdat ze voortdurend loslaat en het doet bij mij nog altijd zeer. Kolven lukt matig, dus fulltime kolven gaat het niet worden; kunstvoeding het is. </p><p> </p><p>Nu hoopte ik tenminste tot 6 maanden borstvoeding te geven (dochter is nu 10 weken) en weet ik daardoor heel weinig van flesvoeding en vind ik de overstap best spannend. Ik hoop dat er een aantal mama’s meelezen die mijn vragen kunnen beantwoorden en ervaringen kunnen delen. </p><p> </p><p>Wat betreft afbouwen: het liefst neem ik daar ruim de tijd voor, zodat we emotioneel gezien de tijd krijgen de overstap te verwerken. Maar ook fysiek denk ik dat het fijn is voor mijn dochter om rustig af te bouwen, ik heb namelijk de indruk dat ze heel gevoelige darmen heeft. Wel weet ik van het aanbieden van afgekolfde moedermelk dat ze héél graag uit een fles drinkt, omdat het een stuk makkelijker drinkt voor haar. Ik moet er dus rekening mee houden dat ze misschien wel de borst gaat weigeren als ze eenmaal regelmatig de fles aangeboden krijgt... voor nu ga ik er van uit per 4-7 dagen een voeding te vervangen. </p><p>Mijn eerste vraag: voor een baby van haar gewicht worden 5 flesvoedingen per dag geadviseerd. Aan de borst voedt ze nu 7/8 x op een dag. Ik neem aan dat je bij het afbouwen eerst alle voedingen (7 of 8 in mijn geval) vervangt door een fles en daarna pas het aantal voedingen terugbrengt? Hoe gaat dat in zijn werk? Wanneer beslis je het aantal voedingen terug te schroeven, of wijst zich dat vanzelf als ze langer gaat slapen bijvoorbeeld?</p><p>Brengt me bij mijn volgende vraag: mijn dochter slaapt nog heel onregelmatig. Soms een dut van 45 minuten, soms slechts een hazenslaapje en dan weer een dut van 2,5 uur. Ik voed op verzoek, maar probeer zoveel mogelijk te voeden bij het ontwaken omwille van het ritme slapen-voeden-spelen. Hoe gaat dit bij flesvoeding? Stel ze krijgt inderdaad vijf flessen op een dag, maar doet evenveel slaapjes als nu. Is ze dan soms tussen slaapjes door wakker zonder de fles te krijgen? </p><p>En dan mijn laatste vraag: een van de fijnste dingen van het geven van borstvoeding vind ik dat je de borst ook als troost kunt aanbieden. Mijn dochter huilt niet heel veel, maar er zijn nog altijd momenten waarop ze huilt, zonder dat ik daar de oorzaak van weet. Op dat soort momenten kan het heel fijn zijn om een voeding extra te geven en haar de borst aan te bieden. Maar met de fles is dit geen optie, denk ik? Een voeding naar voren halen kan, lijkt me, maar kom je dan later op de dag in de knoop met het totale aantal ml dat je mag aanbieden? En sowieso heeft de fles niet hetzelfde troostende effect, denk ik. Hoe hebben andere mama’s die zijn overgestapt dit ervaren? </p>