Vragen over flesvoeding van een mama die (nog) borstvoeding geeft

<p>hi allen, </p><p>ik wil binnenkort de borstvoeding gaan afbouwen en overstappen op flesvoeding. De reden daarvoor is dat mijn dochter helaas nooit goed heeft leren drinken uit de borst, zelfs niet met ondersteuning van een lactatiekundige. Gelukkig heeft zij er weinig last van: ze krijgt genoeg binnen en groeit goed, maar de voedingen verlopen behoorlijk onrustig omdat ze voortdurend loslaat en het doet bij mij nog altijd zeer. Kolven lukt matig, dus fulltime kolven gaat het niet worden; kunstvoeding het is. </p><p> </p><p>Nu hoopte ik tenminste tot 6 maanden borstvoeding te geven (dochter is nu 10 weken) en weet ik daardoor heel weinig van flesvoeding en vind ik de overstap best spannend. Ik hoop dat er een aantal mama’s meelezen die mijn vragen kunnen beantwoorden en ervaringen kunnen delen. </p><p> </p><p>Wat betreft afbouwen: het liefst neem ik daar ruim de tijd voor, zodat we emotioneel gezien de tijd krijgen de overstap te verwerken. Maar ook fysiek denk ik dat het fijn is voor mijn dochter om rustig af te bouwen, ik heb namelijk de indruk dat ze heel gevoelige darmen heeft. Wel weet ik van het aanbieden van afgekolfde moedermelk dat ze héél graag uit een fles drinkt, omdat het een stuk makkelijker drinkt voor haar. Ik moet er dus rekening mee houden dat ze misschien wel de borst gaat weigeren als ze eenmaal regelmatig de fles aangeboden krijgt... voor nu ga ik er van uit per 4-7 dagen een voeding te vervangen. </p><p>Mijn eerste vraag: voor een baby van haar gewicht worden 5 flesvoedingen per dag geadviseerd. Aan de borst voedt ze nu 7/8 x op een dag. Ik neem aan dat je bij het afbouwen eerst alle voedingen (7 of 8 in mijn geval) vervangt door een fles en daarna pas het aantal voedingen terugbrengt? Hoe gaat dat in zijn werk? Wanneer beslis je het aantal voedingen terug te schroeven, of wijst zich dat vanzelf als ze langer gaat slapen bijvoorbeeld?</p><p>Brengt me bij mijn volgende vraag: mijn dochter slaapt nog heel onregelmatig. Soms een dut van 45 minuten, soms slechts een hazenslaapje en dan weer een dut van 2,5 uur. Ik voed op verzoek, maar probeer zoveel mogelijk te voeden bij het ontwaken omwille van het ritme slapen-voeden-spelen. Hoe gaat dit bij flesvoeding? Stel ze krijgt inderdaad vijf flessen op een dag, maar doet evenveel slaapjes als nu. Is ze dan soms tussen slaapjes door wakker zonder de fles te krijgen? </p><p>En dan mijn laatste vraag: een van de fijnste dingen van het geven van borstvoeding vind ik dat je de borst ook als troost kunt aanbieden. Mijn dochter huilt niet heel veel, maar er zijn nog altijd momenten waarop ze huilt, zonder dat ik daar de oorzaak van weet. Op dat soort momenten kan het heel fijn zijn om een voeding extra te geven en haar de borst aan te bieden. Maar met de fles is dit geen optie, denk ik? Een voeding naar voren halen kan, lijkt me, maar kom je dan later op de dag in de knoop met het totale aantal ml dat je mag aanbieden? En sowieso heeft de fles niet hetzelfde troostende effect, denk ik. Hoe hebben andere mama’s die zijn overgestapt dit ervaren? </p>

Wat jammer dat het niet goed gelukt is om je dochter aan de borst te laten drinken. Ik lees dat je daar alles voor hebt gedaan en geen tips meer voor zoekt. Heb je wel advies gehad over het kolven? Goed passende borstschilden en een kolf die bij jou past zijn heel belangrijk voor een goede kolfopbrengst. Als je toch nog een tijdje fulltime zou willen kolven kun je een kolfconsult bij een lactatiekundige doen.
Voor de overstap naar kunstvoeding zou ik per voeding zeker een week aanhoude met afbouwen. Pas na een week, als het goed gaat, de volgende voeding afbouwen.
De hoeveelheden per fles en aantal flessen per dag is vooral gebaseerd op gemak voor de verzorgers van het kind. Je kunt kunstvoeding, net als borstvoeding, ook prima op verzoek geven. Je biedt dat vaker een klein flesje aan in plaats van een paar keer per dag een grote hoeveelheid. Hier lees je daar meer over. Je kunt dan ook makkelijker wat voeding aanbieden om te troosten, alhoewel dat met de fles anders is dan aan de borst. Knuffelen werkt ook prima, al zullen jullie daar beide even aan moeten wennen. 

Via de site van La Leche League vind je een afbouwschema. Uiteindelijk ging het afbouwen bij mij sneller, maar is wel een mooi schema om te gebruiken.
Je kunt nu eerst 7/8 flesjes per dag met een kleinere hoeveelheid geven. Je merkt het vanzelf als je kind een andere hoeveelheid nodig heeft. Je kunt gewoon op verzoek blijven voeden, dus je kindje geeft zelf wel aan of ze 5 of 7 flessen wil. 
Hoe ouder je kindje wordt, hoe langer ze wakker zal zijn. Ze zal dus ook wakker zijn zonder fles. Hier gebeurt het regelmatig dat onze dochter gaat slapen net na de fles ipv wakker worden - fles - spelen - slapen. Die schema's zijn leuk, maar kijk vooral naar je kind.
Niet troosten met voeding! Zeker niet met de borst, want daar kom je niet echt goed vanaf denk ik. Lekker knuffelen, pink/speen/duim, liedjes zingen etc. Dat is troost genoeg ;)

Ik gaf de flesvoeding op verzoek. Onze dochter ging langzaamaan vanzelf meer willen per voeding en het afbouwen van aantal voedingen ging daardoor ook vanzelf. Zodra een flesje tot de laatste druppel leeg gaat bied je 30cc + een schepje meer aan. Zo kwamen we op het 5 en uiteindelijk 4 flessen per dag schema. Als je kind het zelf goed aan geeft, gooi je iedere voeding een bodempje melk weg ;)
Als je kindje niet prettig of onrustig drinkt aan de borst dan is het misschien ook niet echt troostend? Ik gaf een combinatie van borst en fles en bleef wel de borst aanbieden als troost. Dit leverde bij mij geen problemen op. Hier had ze op een gegeven moment ook geen behoefte meer aan, en toen werkte een knuffel en wiegen hier ook goed!
Voor een op jouw afgestemd afbouwschema kun je overigens ook bij een lactatiekundige terecht.

Hoe lastig ook, het beste advies is: kijk en luister naar je kindje! Er zijn allerlei prachtige schema's voor alles, maar die geven hooguit een gemiddelde. Ik zou me goed inlezen in zulke schema's, maar gebruik ze slechts ter inspiratie en niet als exact voorbeeld. 

Je zoekt geen tips voor borstvoeding, maar wil toch even zeggen dat mijn zoon precies deed wat jij omschrijft. Dat constante loslaten en aan happen deed zo veel zeer... Daarom heb ik 6 maanden met een tepelhoedje gevoed. Daarmee hapte hij gewoon goed aan en liet pas los als hij klaar was. Hij blij, ik blij. Kolven vond ik ook niks... 
Maar wat hier al wordt gezegt, flesvoeding kan ook gewoon op verzoek. Kleinere hoeveelheden en wanneer ze erom vraagt. 

Ik heb mijn dochter 3 maand borstvoeding gegeven, daarna wel overwogen afgebouwd, lactatie kundige er vaak bij gehad maar helaas het leverde mij zoveel stress op terwijl ik melk in overvloed had. Maar het lukte mijn dochter maar niet om goed te drinken. Uiteindelijk heeft het ons allemaal rust gebracht.
Ik heb elke 3 dagen officieel staat er een week voor. Een voeding vervangen door fles voeding, volgens de verpakking. 
Maar ik heb wel altijd mijn dochter gevolgd nog steeds overigens nu 8 maand, mijn voordeel is dat ze het vrij vlot aan kon geven door nee te schudden als ze iets niet meer wil.
Nog meer rust heeft het gegeven door bij consultatiebureau te vragen wat er minimaal aan fles voeding in moet op een dag zodat ze genoeg voedingstoffen binnen krijgt omdat ze steeds aan het aanmodderen was.
Als je de fles geeft, wij hadden eerst een difrax fles kleine deze was prima, de grotere flessen lekten allemaal, we gebruiken nu advent. Neem niet allemaal het maatje wat je nodig hebt maar ook gelijk 1 groter. Mocht ze beginnen te klooien, zou het best kunnen dat ze een maatje groter nodig hebt, bij ons kwam dat heldere licht een 2 weken later ( niemand verteld je ook zoiets) en ze dronk opeens der fles weer leeg. 

Terug
Bovenaan