Vragen over traject start BAM worden

Goedemiddag iedereen,

Ik heb wat vragen over een BAM moeder worden. Wellicht dat er hier iemand is die mijn vragen kan beantwoorden.
Ik ben 32 jaar zonder partner en mijn kinderwens is groot, ik sta nu officieel achter het idee om BAM moeder te worden maar een aantal vragen krijg ik niet beantwoord via Google.
Bijv:
Hoe start ik het traject?
Ik heb wat overgewicht en het gaat er heel langzaam af ivm een trage schildklier, kan ik door mijn overgewicht afgewezen worden? Of door mijn schildklier?
Het wordt wellicht een donor van een spermabank omdat ik geen eigen donor heb, moet de KID dan plaats vinden in het ziekenhuis of een kliniek? En wat is het verschil tussen de twee?
Welke kliniek/ziekenhuis wordt aangeraden? Ik woon zelf in Nijmegen.

Wellicht dat ik meer vragen heb als ik hier antwoord op krijg..
Bedankt in elk geval voor het lezen!
 
Hoi,

Ik zit zelf in een BAM-traject bij Rijnstate in Arnhem. Ik heb in januari 2020 een afspraak gemaakt bij mijn huisarts en daar een doorverwijzing gevraagd voor het KID-traject bij Rijnstate. Mijn huisarts had dit nog nooit meegemaakt en stelde daarom wel veel vragen, vooral ook uit interesse en heb meteen de doorverwijzing ook gekregen. Volgens mij heb ik toen een paar maanden later een brief gekregen van Rijnstate dat ze de verwijzing ontvangen hebben en me op de wachtlijst hebben gezet voor een intakegesprek. Het intakegesprek heb ik toen in september 2022 gehad, binnen twee weken heb ik toen de brief gekregen dat ik groen licht kreeg om het traject door te zetten en dat ik op de volgende wachtlijst kwam. In maart 2023 heb ik een afspraak gehad voor de donor uit te kiezen en daarna kon ik meteen starten.

Ik heb er zelf voor gekozen om niet iedere maand een poging te doen daar ben je geheel vrij in zodat je kan doen wat voor jou goed voelt. De KID vindt altijd plaats in het ziekenhuis, je krijgt eerst 6 pogingen via IUI (via een katheter brengen ze het donorsperma dan in bij je baarmoeder), na de 6e poging krijg je een controle om te kijken of er een reden is dat het nog niet gelukt is, daarna heb je nog 4 IUI's en als het dan nog niet gelukt is 3x IVF. Nu is bij mij de 2e poging IUI al gelukt en krijg ik binnekort met 8 weken de 1e echo ook bij Rijnstate en als die goed is mag ik daarna gewoon naar een verloskundige bij mij in de buurt.

Ik weet niet hoe het werkt bij andere ziekenhuizen/klinieken maar met Rijnstate heb ik erg goede ervaringen, fijne mensen, heel geduldig en alles wordt goed uitgelegd. Ik heb wel lang op de wachtlijst gestaan voor het intakegesprek maar dit kwam natuurlijk ook door corona en dat er daardoor tijdelijk minder donoren waren.

Hoe het werkt met overgewicht en een trage schildklier heb ik geen ervaring mee. Ze kijken bij het intakegesprek o.a. ook naar je gewicht en je eetgewoonten enz. Maar denk dat ze je dan ook tips kunnen geven wat je eventueel kan aanpassen, mij hebben ze ook advies gegeven over welke vitamines enz. ik het beste kan pakken.

Als je op de wachtlijst komt voor het intakegesprek is het misschien handig om via de huisarts ook een verwijzing voor de dieetist te vragen en daar dan aan te geven dat je een kinderwens hebt. Misschien heeft de dieetist dan ook advies over welke voeding je het beste kan eten om de vruchtbaarheid te vergroten ivm traag werkende schildklier. Als je dan het intakegesprek hebt en je geeft aan dat je hier al mee bezig bent is denk ik altijd een pluspunt.

Lang verhaal maar hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.
 
Terug
Bovenaan