vragen ver kinderdagverblijf???

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Hebben jullie nog vragen of reacties,ervaringen wat betreft kinderdagverblijven,dan vind ik het leuk om die te beantwoorden.
 Ik werk er al heeeeeeeeel veel jaren als leidster in een groep van 0 tot 4 jaar  en heb nu zelf een meisje van bijna 15 maanden, eindelijk, ben nu bijna 40,Nu begrijp ik  ouders ook anders, als ze het bijvoorbeeld over gebroken avonden of nachten hebben.Best wel anders. Ook met huilende baby's en ouders ga je anders om.  
Luna gaat trouwens naar een gastouder.Ook heel leuk daar

Hoi Maantje,

Wat handig dat jij je zo informatief opsteld! Super zeg. Falco is bijna 13 maanden en ons kinderdagverblijf advisieerde hem al in te schrijven (er zit er maar 1 hier op het dorp en die heeft lange wachttijd) maar vanaf hoe jong mogen/kunnen ze daar heen?
Ik dacht 2, maar nu hoorde ik ook mensen zeggen vanaf 2,5.

Het lijkt me wel spannend hoor, hem daar heen brengen, maar wel makkelijk mocht ik evt dan zwanger zijn van de tweede...

Maar over jou ervaring gesproken, hoe brengen jullie meestal de dag door op het kinderdagverblijf?

liefs Lau

Ik heb  een vraag: Waarom gaat je kindje naar een gastouder, terwijl je zelf op een KDV werk? Heb je daar speciale reden voor?

Groetjes Belle

Hoi Hoi

Ikzelf werk ook alweer 8 jaar in de kinderopvang en heb zelf 2 kinderen van ruim 4 en 10 maanden.

Mijn zoon ging toen hij 1 jaar was 1 dag in de week mee naar mijn werk. Hij zat dan wel op een andere groep. Hij vond het vreselijk. Huilde heel erg, en ikzelf had er ontzettend moeite mee om niet steeds te gaan kijken.

Later ben ik van baan gewisseld < wel nog kinderdagverblijf > maar besloten mijn vriend en ik onze zoon heel ergens anders op een kinderdagverblijf te doen. Op dat moment ging hij ook 2 dagen en ging het veel beter. Ik krijg nu ook vaak de vraag waarom mijn kinderen niet op mijn werk zitten, maar ik vind het prettig om werk en prive gescheiden te houden. Op het KDV van mijn zoon behandelden ze mij gewoon als de andere ouders en niet bijv. als collega,s. Nu zit mijn zoon op school en heb ik besloten mijn dochter niet naar het KDV te laten gaan. Ik werk nu 2 dagen en 1 dag past oma op, en de andere dag is papa thuis.

Het is ook niet zo dat wij onze kinderen gratis mee mogen nemen. Ik betaalde voor mijn zoon gewoon de volle prijs. Nu met 2 kinderen zou het ook gewoon heel duur worden en blijf ik liever een extra  dagje zelf thuis.

Ik sta er zeker achter dat mensen hun kindjes komen brengen hoor. Het is zeer leerzaam en ze leren goed omgaan met anderen. Zelf vind ik wel dat 3 dagen eigenlijk meer dan genoeg is. Op mijn oude werkplek kwamen veel kinderen 5 dagen, en dat is best veel < tenzij je natuurlijk niet anders kan >

Op mijn huidige werk mogen kinderen maar max. 4 dagen komen. Dat vind ik een goede regel.

Ik ben benieuwd hoe de andere kdv leidster hier over denkt? En hoe ze het bij jullie doen.....

Groeten Kirsten

Hoi

Trouwens, om even te reageren op de eerste vraag...

Bij ons op het kinderdagverblijf mogen ze ipc met 10 a 12 weken komen....

Bij peuterspeelzalen e.d is de leefdtijd vaak 2 tot 2,5 jaar om te beginnen.

Doeiiii

Kan me goed voorstellen dat je steeds wilde gaan kijken in de groep van je zoontje, zeker omdat hij het niet heel erg naar zijn zin had. Ik denk dat het een goede beslissing is geweest om het zo te regelen zoals je het nu doet.
Mama zijn is toch anders als leidster zijn. Ik ben zelf juf en denk ook dat ik mijn kinderen niet mee naar school zou nemen. Veel te moeilijk. Als juf moet je op zekere hoogte toch zakelijker zijn naar kinderen toe en als moeder spelen je moedergevoelens een grote rol. Lijkt me erg moeilijk om dat gescheiden te houden. Je weet natuurlijk wel hoe dat moet maar je gevoel zegt soms iets anders...! Ik vind het wel een voordeel om moeder te zijn, omdat ik me nu nog beter in kan leven in  ouders en kinderen.

Hallo,

Als eerste leuk dat jullie reageren. Als 2e de vraag waarom gastouder. Ik vond het voor  ons persoonlijk  meer voordelen hebben....Luna(nu 15 maanden) krijgt tochMeer aandacht,  is minder vaak  ziek,gaat  meer naar buiten en als ze 2 is gaat ze toch naar peuterspeelzaal voor de contacten in een groep.Het is maar net wat je voorkeur heeft als ouder, maar ik hoor dat meer leidsters voor andersoortig oppas kiezen.Bij ons mogen eigen kinderen niet binnen eigen kinderdagverblijf opgevangen worden.

Bij ons kunnen kinderen terecht vanf 10 weken voor 5 dagen in de week. Vind ikzelf te veel hoor voor het kind. Gebeurt ook b.v. 4 van de 30 kinderen bij ons uit 1 groep uit noodzaak.  in het dorp...Zo'n 3 dagen vind ikzelf max.Kinders hebben het wel goed hoor, maar ook  vooral voor babytjes is het te druk..vind ik.Ze krijgen niet de volle aandacht die ze horen te krijgen.

kinders hebben het wel leuk hoor, en het dagschema is ongeveer als volgt.

6.45 uur - 9 uur kinderen komen druppelsgewijs binnen...
Ze komen in een grote hal bij elkaar en om half 9 verdelen de kinderen zich over 4 groepen met hun 2  leidsters voor die dag. 12 kinderen per groep van 0-4 jaar
9.30 fruit eten/drinken/zingen/boekje lezen
10.uur ukkies gaan naar bed, groter kinderen doen gezamelijke activiteit in de hal of gaan naar buiten
11.30 uur brood eten
peters gaan naar bed
14.30 koekje eten etc..
15. 00 spelen
17.00 uur. Alle kinderen gaan naar de hal, 2e leidsters van de groep gaan naar huis, vaak heeeel druk
!8.00 gaat het kinderdagverblijf dicht

Dat was het weer zo'n beetje...
Groetjes en leuk dat ernog een leidster reageert..Ik werk bijna 20 jaar op een kinderdagverblijf en blijf er jong bij...

Hallo mensen!

Heb me vandaag hier voor 't eerst aangemeld en zag dit onderwerp staan. Ik heb zelf ook op verschillende kinderdagverblijven gewerkt. Bij de meeste dagverblijven kunnen de kindjes idd komen vanaf 12 weken. Meestal zijn ze toch wat ouder, omdat veel ouders gebruik maken van ouderschapsverlof.
Mijn dochter is nu 7 en zat toen ze klein was ook op een kinderdagverblijf. Ze zat in een verticale groep, wat inhoud dat de leeftijden binnen de groep tussen de 12 wkn en 4 jaar ligt. In mijn werk vond ik het heel leuk om op een verticale groep te 'staan' maar ik heb meer ervaring gehad met een horizontale peutergroep. Daar  zitten kindjes in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar.
Mijn zoontje van bijna een jaar heeft ook bij een gastoudergezin gezeten. Eigenlijk alleen omdat dat  handiger uitkwam. Als ik namelijk een late dienst had (tot 18.00) zou ik nooit op tijd kunnen zijn om hem op te halen. Én er staat gewoon een ENORME wachtlijst. Soms denk ik wel eens om een eigen kinderdagverblijf te starten.
Nu ben ik fulltime mama geworden! Maar ik mis het werk wel erg hoor...

Groetjes!!

Terug
Bovenaan