vragenlijst tbv mijn opleiding

Voor mijn opleiding tot maatschappelijk werkster heb ik een opdracht. Ik
moet een betoog schrijven en ik wil dat doen over natuurlijk ouderschap.
Ik ben vooral erg benieuwd naar de verschillen in benadering en de
manier waarop kinderen opgroeien met de Natuurlijk Ouderschap methode en de 'reguliere' methode, en hoe kinderen daarop reageren.Daarom heb ik wat vragen opgesteld. En ik wil aan zoveel mogelijk mensen vragen of ze deze vragenlijst in willen vullen. Alvast bedankt!



Vragenlijst

Vraag 1: Hoe oud is/zijn je kinderen? (de onderstaande vragen kan je per kind invullen)



Vraag 2: Krijgt/kreeg je kind borstvoeding en zo ja, hoelang heeft je kind borstvoeding gekregen, of krijgt je kind borstvoeding?



Vraag 3: Hoe vaak heeft je kind nachtmerries.



Vraag 4: Slaapt je kind bij je/jullie in bed, en zo ja tot welke leeftijd?



Vraag 5: Is je kind eenkennig? Of heeft hij/zij een eenkennige periode gehad?



Vraag 6: Indien van toepassing, hoe reageerde je kind toen hij/zij voor het eerst naar de peuterschool of basisschool ging?



Vraag 7: Hoe reageert je kind in vreemd gezelschap?



Vraag 8: Ervaar je opvoedproblemen zoals niet willen eten, driftbuien, niet willen slapen etc? En zo ja, hoe ga je daarmee om?



Vraag 9: Straf je je kind als er problemen zijn en zo ja, hoe?



Vraag 10: Gaat je kind naar een kinderdagverblijf? Zo ja, hoe vaak en vanaf welke leeftijd?



Vraag 11: Hoeveel opvoeders heeft je kind?



Vraag 12: Wat is je/jullie opleidingsniveau?



Vraag 13: Zijn er nog meer dingen die je van belang acht die niet in bovenstaande vragen naar voren komen?



Vraag 14: is/zijn je kind/kinderen vaak ziek? (denk aan: oorontsteking,
verkouden, kinderziektes, griep, diarree, ontstoken oogjes ed)





 
Vraag 1: Hoe oud is/zijn je kinderen? (de onderstaande vragen kan je per kind invullen)

* mijn kindje is nu 5 en word 6 in juli

Vraag 2: Krijgt/kreeg je kind borstvoeding en zo ja, hoelang heeft je kind borstvoeding gekregen, of krijgt je kind borstvoeding?

* mijn kindje heeft 1 dag borstvoeding gehad daarna was het onmogelijk omdat mijn tepels ingetrokken waren dus daarna flesvoeding

Vraag 3: Hoe vaak heeft je kind nachtmerries.

* hij heeft er wel eens een maar niet vaak


Vraag 4: Slaapt je kind bij je/jullie in bed, en zo ja tot welke leeftijd?

* nee hij heeft vanaf zijn geboorte in zijn eigen kamer geslapen alleen als hij erg ziek was dan sliep hij bij mij maar dan wel in zijn eigen bed

Vraag 5: Is je kind eenkennig? Of heeft hij/zij een eenkennige periode gehad?

* nee eenkennig is hij niet wel een mama,s kindje


Vraag 6: Indien van toepassing, hoe reageerde je kind toen hij/zij voor het eerst naar de peuterschool of basisschool ging?

* peuterschool was de eerste 2 weken drama huilen als ik wegging maar na 5 minuten altijd over. basischool zelfde 1 week drama en daarna niks meer aan de hand


Vraag 7: Hoe reageert je kind in vreemd gezelschap?

* eerst de kat uit de boom kijken en verlegen doen maar dit is na een tijdje wel over ligt ook wel aan het gezeldschap of ze intresse tonen of niet



Vraag 8: Ervaar je opvoedproblemen zoals niet willen eten, driftbuien, niet willen slapen etc? En zo ja, hoe ga je daarmee om?

* geen opvoedproblemen hier ieder kind heeft natuurlijk wel zijn buien en dingen maar ik reageerde nooit op een driftbui negeerde hem en liet hem uitrazen daarna als hij rustig was een gesprekje



Vraag 9: Straf je je kind als er problemen zijn en zo ja, hoe?

hij is nu bijna 6 dus als hij dingen doet eerst vragen waarom hij het doet en vragen om op te houden doet hij dit niet dan op de gang 5 minuten daarna een gesprek en goedmaken


Vraag 10: Gaat je kind naar een kinderdagverblijf? Zo ja, hoe vaak en vanaf welke leeftijd?

* nee hij gaat niet naar opvang

Vraag 11: Hoeveel opvoeders heeft je kind?

* 2 opvoeders


Vraag 12: Wat is je/jullie opleidingsniveau?

** mbo



Vraag 13: Zijn er nog meer dingen die je van belang acht die niet in bovenstaande vragen naar voren komen?

* nee

Vraag 14: is/zijn je kind/kinderen vaak ziek? (denk aan: oorontsteking,
verkouden, kinderziektes, griep, diarree, ontstoken oogjes ed)


* vaak wel oorproblemen op 3 jarige leeftijd oortoilet gehad en neusamandelen verwijderd.
 
hoi Marjorie 38,

hier mijn antwoorden : ik hoop dat je er wat aan hebt.

1.
a   4 jaar (jongen)
b   2,5 jaar (jongen)

2
a + b     beide een 1/2 jaar

3
a   ongeveer 1 a 2 keer per week
b   nooit

4
a +b   nee

5
a   heel erg tot ongeveer 1,5 jaar oud
b   niet eenkennig

6
a   tot een 1/2 jaar huilen bij het weggaan bij de peuterspeelzaal en 2 weken heel erg huilen op basisschool, hierna geen probleem meer
b lachend naar de psz

7
a praat veel, wil de aandacht van iedereen.
b verlegen

8
a + b   natuurlijk problemen, wie niet maar met veel structuur, eenlijningheid en liefde gaat het redelijk.

9
a + b het enige wat ik doe is dat ze op een stoeltje moeten zitten.

10
a + b nee

11
a + b   pappa en mamma, en opa en oma zijn vaak aanwezig en nemen een belangrijke rol in in hun leven en de onze.

12
a + b MBO

13
a + b   nee

14
a   weinig ziek
b   vaak snotterig.


succes met je studie, groetjes Mamma van Michael en Mark
 
Hoi,

Nou hier zijn mijn antwoorden. Alvast succes ermee en met je opleiding.

1: a:jongen van 5
      b: jongen van 7
 
 2: Nee

 3; ze hebben beide niet vaak nachtmerries

 4; nee slapen beide altijd in hun eigen bed, van baby af aan.

 5; ze hebben allebei een hele korte periode van eenkennigheid gehad rond hun eerste  levensjaar maar dit is maar heel kort geweest.

 6; A:  heeft de eerste periode op de peuterspeelzaal wel moeilijk gevonden, huilde in het begin wel. In die beginperiode lag zijn broertje in het zh. wat het extra moeilijk maakte. Ging  ook al steeds naar anderen

      B; heeft ook een vrij lange periode op de peuterspeelzaal gehuild maar alleen  de eerste paar minuten.  
Gingen beide met veel plezier naar de bassischool. ook nooit moeilijke periodes gekent.

 7: de kinderen zijn allebei erg open naar andere toe en in gezelschap

 8; A: de  jongste heeft behoorlijk wat driftbuien gehad. Probeerde hier altijd rustig op te reageren, gedrag negeren en op de gang zetten, na die tijd zeggen dat dit mij verdrietig maakte en een  flinke knuffel. De jongste was ook altijd moeilijk met eten, was wel eens frustrerend maar dit had geen zin. Dit gaat nu allemaal goed.

 B: met de oudste nooit problemen gehad

 9; Straffen gebeurd door op de gang te zetten, daarna terug te halen en  erover te praten

 10: Nee

  11; twee opvoeders

 12; MBO

 13: de jongste is toen hij een half jaar was geopereerd met spoed en onverwacht. Heeft drie weken in het zh. gelegen.

 14: ze zijn nu bijna nooit meer ziek. Allebei wel verkouden.
  A: de jongste heeft de kinderziektes wel gehad verder niet zo veel
  B   de oudste heeft de kinderziektes gehad en een  winter toen hij 5 was vaak ziek, ooronstekingen enz.


       
 
quote: Marjorie38 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-03-2007 09:29:59'));

Vragenlijst

Vraag 1: Hoe oud is/zijn je kinderen? (de onderstaande vragen kan je per kind invullen)
Oudste dochter (F) is 5 jaar en 4 maanden.
jongste dochter is (N) 3 jaar en 9 maanden.

Vraag 2: Krijgt/kreeg je kind borstvoeding en zo ja, hoelang heeft je kind borstvoeding gekregen, of krijgt je kind borstvoeding?
F: 4 maanden
N: 7 maanden

Vraag 3: Hoe vaak heeft je kind nachtmerries.
F: nauwelijks, ca. 1 keer per maand
N: in zomer meer dan in winter i.v.m. "kriebelbeestjes". Zomer enkele keren per week, winter niet tot nauwelijks.

Vraag 4: Slaapt je kind bij je/jullie in bed, en zo ja tot welke leeftijd?
F: slaapt alleen bij ons in bed wanneer ze ziek is en wat extra aandacht nodig heeft.
N: kruipt wekelijks 's nachts bij ons in bed, volgens eigen zeggen omdat ze niet kan slapen.

Vraag 5: Is je kind eenkennig? Of heeft hij/zij een eenkennige periode gehad?
Beiden zijn nooit eenkennig geweest zoals dat zou horen bij de peuterleeftijd. Ze zijn tegenwoordig SOMS wat terughoudend, maar meestal erg enthousiast, zowel bij bekenden als bij onbekenden.

Vraag 6: Indien van toepassing, hoe reageerde je kind toen hij/zij voor het eerst naar de peuterschool of basisschool ging?
Beiden vonden het erg "gaaf". Ze hadden er erg veel zin in. De jongste is me nu gek aan het maken wanneer zij naar groep 1 mag.

Vraag 7: Hoe reageert je kind in vreemd gezelschap?
Beiden: een (zeer kort) moment van peilen. Vaak hebben ze meteen door bij wie ze wat kunnen doen. Ze zijn vrijwel nooit verlegen.

Vraag 8: Ervaar je opvoedproblemen zoals niet willen eten, driftbuien, niet willen slapen etc? En zo ja, hoe ga je daarmee om?
Beiden: natuurlijk ervaar ik wel eens opvoedproblemen. Het zou niet goed zijn wanneer dat niet zo was. De ene keer reageer ik er evenwichtiger op dan de andere keer.
Niet willen eten: als wij klaar zijn gaan de borden weg. Nog honger?? Pech gehad, moment van eten is voorbij. Al met al krijgen de kinderen meer dan genoeg binnen.  
Driftbuien: negeren. Wanneer het echter te lang duurt, zet ik de driftige even buiten. De ander hoeft er namelijk niet voor te boeten.
Niet willen slapen: even wat langer op de kamer blijven. Daarna "duidelijk" weg gaan. Deur dicht en mopperen laten. Blijven ze (m.n. de jongste) opstaan? Dan telkens weer zonder veel woorden teruggaan en in bed stoppen.      

Vraag 9: Straf je je kind als er problemen zijn en zo ja, hoe?
Het ligt eraan voor wat. Wanneer een van mijn kinderen mij slaat zet ik ze op de gang. Daarna bespreek ik nog eens kort de reden. Ook  probeer ik ze handvaten te geven hoe ze anders zouden kunnen reageren in bepaalde situaties. Dit gedrag moet in mijn ogen worden aangeleerd. Soms oefen ik dit ook in "rollenspelen".  Meestal gaat dit goed. Wanneer ikzelf niet lekker in mijn vel zit wil er nog wel eens een tik op de bips bij komen. Dit is natuurlijk niet goed volgens de opvoedboekjes, maar ik ben naast moeder ook mens met gevoelens.  

Vraag 10: Gaat je kind naar een kinderdagverblijf? Zo ja, hoe vaak en vanaf welke leeftijd?
Nee, grootouders passen op.

Vraag 11: Hoeveel opvoeders heeft je kind?
2, vader en moeder. Grootouders bepalen in hun huis de regels, maar dit maakt hun niet tot mede-opvoeders. Tevens vind ik dat school ook niet als opvoeder moet worden meegeteld. Zij dragen weliswaar bij aan de ontwikkeling van het kind, maar de opvoedende taak ligt vooral bij ouders!

Vraag 12: Wat is je/jullie opleidingsniveau?
Beiden HBO

Vraag 13: Zijn er nog meer dingen die je van belang acht die niet in bovenstaande vragen naar voren komen?

Vraag 14: is/zijn je kind/kinderen vaak ziek? (denk aan: oorontsteking,
verkouden, kinderziektes, griep, diarree, ontstoken oogjes ed)
Ontsteking in de bovenste luchtwegen
Regelmatig diarree
Pas weer een golf (kinder)ziektes te verwerken gehad: (buik)griep, roodvonk, vijfde ziekte. Met 2 kinderen gaat dit idd in een golvende beweging, de een begint op te knappen, de ander begint ziek te worden. Het beste op zo'n moment is rustig blijven en de tijd nemen voor je kind(eren)








 
quote: Marjorie38 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-03-2007 09:29:59'));

Voor mijn opleiding tot maatschappelijk werkster heb ik een opdracht. Ik
moet een betoog schrijven en ik wil dat doen over natuurlijk ouderschap.
Ik ben vooral erg benieuwd naar de verschillen in benadering en de
manier waarop kinderen opgroeien met de Natuurlijk Ouderschap methode en de 'reguliere' methode, en hoe kinderen daarop reageren.Daarom heb ik wat vragen opgesteld. En ik wil aan zoveel mogelijk mensen vragen of ze deze vragenlijst in willen vullen. Alvast bedankt!


Hier volgen mijn atwoorden:
Vragenlijst

Vraag 1: Hoe oud is/zijn je kinderen? (de onderstaande vragen kan je per kind invullen)
een dochter is 4 (december 2002) en een dochter is 2 (september 2004)


Vraag 2: Krijgt/kreeg je kind borstvoeding en zo ja, hoelang heeft je kind borstvoeding gekregen, of krijgt je kind borstvoeding?

Allebei hebben ze 6 maanden borstvoeding gehad waarbij ik het op een gegven moment wel combineerder met fles

Vraag 3: Hoe vaak heeft je kind nachtmerries.
de jongste nooit de oudste heel af entoe


Vraag 4: Slaapt je kind bij je/jullie in bed, en zo ja tot welke leeftijd?

nee nooit ook nooit gedaan

Vraag 5: Is je kind eenkennig? Of heeft hij/zij een eenkennige periode gehad?

nu niet meer wel gehad zo rond een jaar

Vraag 6: Indien van toepassing, hoe reageerde je kind toen hij/zij voor het eerst naar de peuterschool of basisschool ging?
Ze gingen allebei al naar kinderdagverblijf dat was nooit een probleem, de oudste nu naar de kleuterschool dat was van af dag 1 een groot sucses!!!! Ze gaat er graag naar toe


Vraag 7: Hoe reageert je kind in vreemd gezelschap?

Ze zijn allebei eerst wat terug houdend maar als ze gewend zijn dan gaan ze lekker spelen en kletsen ook met vreemde

Vraag 8: Ervaar je opvoedproblemen zoals niet willen eten, driftbuien, niet willen slapen etc? En zo ja, hoe ga je daarmee om?

Niet eten probeer ik te negeren, meestal gaan ze dan vanzelf wel eten, echte driftbuien hebben ze niet

Vraag 9: Straf je je kind als er problemen zijn en zo ja, hoe?

effe op de gang zetten of in de hoek

Vraag 10: Gaat je kind naar een kinderdagverblijf? Zo ja, hoe vaak en vanaf welke leeftijd?

ze gingen allebei vanaf 3 maanden de oudste gaat nu niet meer de jongste gaat 3 dagen per week (3x halve dag)

Vraag 11: Hoeveel opvoeders heeft je kind?

2, mijn man en ik!

Vraag 12: Wat is je/jullie opleidingsniveau?

MBO, HBO

Vraag 13: Zijn er nog meer dingen die je van belang acht die niet in bovenstaande vragen naar voren komen?

nee

Vraag 14: is/zijn je kind/kinderen vaak ziek? (denk aan: oorontsteking,
verkouden, kinderziektes, griep, diarree, ontstoken oogjes ed)
nee gelukkig zijn ze erg gezond!
Sucses met je opleiding, hopelijk heb je wat aan de antwoorden








 
Terug
Bovenaan