vreemde schokjes...?!

A

Anoniem

Guest
Als Santana, mijn meisje van bijna 9 maanden enthousisaat over iets is of bijvoorbeeld iets eet met een hele intense smaak, krijgt ze soms ineens wat schokjes door haar lijf. Kleine stroomschokjes lijken het, duurt een seconde of twee.

Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan en dacht dat het gewoon een reactie van haar lijf is... maar vraag wel een beetje af of dit normaal is en dat andere baby's dit ook hebben.

Herkennen jullie dit?

groetjes! Barbara

hoi barbara,
ik herken je verhaal direct,mijn zoontje jayden 9,5 maand
heeft precies hetzelfde,ik weet ook niet wat het is...
over 2 weken moet ik naar de kinderarts,en wou ik het
toch al vragen...snap het ook niet..
mischien is dat wel gewoon een uiting zo van:eek:h wat is dit lekker..
over 2 weken,open ik wel een nieuwe topic,en laat ik je weten wat
het is,ben namelijk ook wel erg beniuewd.
gr char mv jayden 18-08

hoi,ja herken het ook.
mila heeft het ook soms.
volgens mij is het een soort rilling ofzo...ik heb het zelf ook wel eens..zoiets in ieder geval.
denk zelf dat het niet echt iets bijzonders is.
ben wel benieuwd als jullie het navragen.
groetjes piewie

Hallo,

Dat van die vreemde schokjes zou ik laten nakijken. Waarom? Onze zoon (inmiddels 4)  heeft ze ook gehad.  Het CB, de huisartsenpost en zelfs een assistent-neuroloog deden het af als niks. Op het moment dat de schokjes optraden had onze zoon (toen  1,5 jaar oud)  38-38,5 graden koorts. Op zich niks om je zorgen om te maken. Ze deden het af als koortsstuipjes. Dat kan niet, want daarvoor moet de koorts hoger zijn. Maar na een half jaar leuren werden we door onze huisarts doorgestuurd naar een kinderarts. Ik vermoedde nl al die tijd al dat onze zoon een milde vorm van epilepsie had. Daar is hij op getest, en hij bleek het inderdaad te hebben. Wat er alleen ook uit kwam was dat hij er de hele dag last van had. Hij had inmiddels ook een achterstandje opgelopen. (ong 9 maanden achterstand op een "gezond" kind) De vorm van epilepsie die onze zoon heeft is een onschuldige vorm van kinderepilepsie. De meeste kinderen groeien er overheen tegen de tijd dat ze in de pubertijd zitten. Deze vorm van epilepsie komt vaak pas aan het licht als kinderen al 3 jaar of ouder zijn. En dan doordat het kind al een flinke ontwikkelingsachterstand heeft. Of als het kind een grote aanval krijgt. (dit is bij deze vorm zeldzaam is ons verteld) En volgens de neuroloog heeft 1 op de 100 mensen een vorm van epilepsie. Het overgrote deel weet alleen niet dat hij/zij het heeft, en heeft ook geen behandeling nodig.

Inmiddels hebben wij 30 mei 2006 een dochter gekregen. Met 7 maanden zag ik dat ook zij schokjes had. Volgens de artsen was de vorm van epilepsie niet erfelijk, maar ik zag meteen overeenkomsten met onze zoon. Dit keer heb ik het traject CB en huisarts gelijk overgeslagen. In januari moesten we voor onze zoon naar de kinderarts, en ik heb het haar gelijk voorgelegd. Tevens de vraag gesteld of het te maken kon hebben met haar vroeggeboorte of met het tandjes krijgen. (vlgs mijn moeder de oorzaak van de schokjes) De kinderarts zei dat beide dingen onwaarschijnlijk waren. Ze heeft gelijk een EEG voorgeschreven. In maart kregen we de uitslag. Ook onze dochter heeft epilepsie. Beide kinderen hebben nu medicatie. Met onze zoon gaat het heel erg goed. Met medicatie is hij aanvalsvrij. Zijn ontwikkelingachterstand heeft hij (met een beetje hulp van logopedie en begeleiding op de peuterspeelzaal) helemaal ingehaald. Hij zit op een gewone basisschool, en kan prima meekomen. Als hij 2 jaar aanvalsvrij is gaan we de medicatie afbouwen. Onze dochter heeft nog 1 keer een schokje gehad. Dus ook voor haar hebben we goede hoop.

Waarom dit hele verhaal? Om te laten zien dat je altijd moet blijven leuren als je denkt dat er iets niet klopt bij je kind. Die schokjes (maar ook op andere gebieden hoor!) kunnen iets betekenen. En al moeder voel je het dat er iets niet klopt. Dus zolang je geen bevredigend antwoord hebt, zou ik doorvragen. De kans is groot dat die schokjes niks betekenen. Maar ik kan me voorstellen dat jullie dat willen weten.
Ik hoop dat jullie niet geschrokken zijn van mijn verhaal.

Groetjes, Cathy
Mama van Thom (maart 2003) en Danae (mei 2006)

PS: de schokjes bij onze kinderen zijn ook zo kort. Ze blijven helder, kunnen even huilen en gaan dan weer verder met wat ze deden. Onze zoon liep tegen die tijd al. Hij viel er soms van.

hoi kathy
bedankt voor je verhaal..
maar denk zelf dat dat het niet is,weet zeker dat jayden dan geen
koorts heb...
is moeilijk te omschrijven...wat het dan is..maar we wachten nog even af.
13 juni moet ik naar de kinderarts...
gr char mv jayden 18-08

Kathy, inderdaad, bedankt voor je lange verhaal. Ik denk ook dat het bij Santana iets anders is dan wat jij beschrijft, ze heeft ook geen koorts en het is meer een soort korte siddering door haar lichaam. Maar het is inderdaad belangrijk om alert te blijven, denk ik.

Ben wel benieuwd wat de kinderarts ervan zegt, Char, ik hoor het wel na de 13e. Als we naar het CB moeten, zal ik het ook eens navragen.

groetjes,
Barbara

Hoi Meiden,

Ik heb precies hetzelfde hoor, net of Pim even een koude rilling heeft!
Ik hou het in de gaten, als het er is dan duurt het hooguit 2 seconden.

Groetjes Sil mv Pim 20-09-2006 Jelle 26-11-1997

Terug
Bovenaan