vriendin met hellp-syndroom. hoe te helpen?

Hoi,

Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat een vriendin is opgenomen met hellp-syndroom.
Ze is gelukkig al 35 weken zwanger, maar toch.....
Nu is mijn vraag of er iemand hier ervaring mee heeft. Zelf of ook in nabije omgeving.
Ik wil er graag voor haar en haar vriend zijn, maar weet niet goed wat ik voor haar kan betekenen. Wie kan mij helpen?

groetjes,
mama2004

Ik heb er geen ervaring mee, weet eigenlijk niet eens wat het inhoudt. Ben gewoon een vriendin   zou ik zeggen! Ik weet niet hoe goed het contact is maar evt. de vriend vragen een keer mee te eten. Aan vaak naar het zkh gaan!!! Succes.

hoi mama 2004,

Ik heb zelf HELLP syndroom gehad en ben daarom ingeleid op 25 september. Mijn dochter is nu dus 5 weken oud en ik merk dat ik langzaam weer op krachten kom. Wat voor mij heel belangrijk is is dat ik mijn verhaal kwijt wil. Dus bied een luisterend oor, keer op keer. Het doet en deed mij veel pijn als mensen er makkelijk over doen. Het is tenslotte niet niets! Ik merkte bijvoorbeeld dat ik niets had aan het forum.
Verder zal je vriendin medicatie hebben die haar suffig kan maken. Ik  merk nu pas dat ik er niet helemaal bij ben geweest. Hoor dingen terug  die gebeurd zijn of die ik gezegd heb die ik niet meer weet.    
De eerste weken waren topzwaar. Ik kon niets, was doodop, paniekte om kleine dingen en mijn dochter kwam elke 2.5 uur voor bv. Een ramp! Dat trok ik totaal niet en ik ben dan ook overgegaan op de fles. Sindsdien kom ik er langzaam weer bovenop, maar ik ben er nog lang niet!

Kortom: laat haar aangeven wat ze wil en  zorg dan dat je er bent.

groetjes, Diane

Hoi,