Vriendin zwanger i.c.m ingrepen ziekenhuis

Beste leden, hier een bezorgde papa 2 be.

Sinds ruim een jaar loopt mijn vriendin rond met slikproblemen, en na onderzoek is er uitgekomen dat zij een vernauwde slokdarm blijkt te hebben. Nou is het geval dat zij vandaag haar behandeling heeft gekregen en wij te horen hebben gekregen dat dit pas de eerste is van meerdere. Zij heeft een buisje in haar slokdarm gekregen (12.8 mm) welke de boel zal oprekken. Over 2 weken moet zij zich weer melden in het ziekenhuis waarna ze een groter buisje gaan plaatsen (dilatatie/gastroscopie) om zo door te gaan tot de vernauwing is weggenomen. Nou is dit wel noodzakelijk gezien ze tot nu enkel aan de nutridrink mocht, puur omdat er niks door kon. Wel maak ik mij druk, omdat bij de ingreep een sedatie (roesje) wordt uitgevoerd en volgend de folder er röntgenstraling wordt gebruikt om te bepalen of het buisje goed zit. Het ziekenhuis weet af van de zwangerschap (14 weken zwanger) maar toch voelt het niet lekker. Zijn hier meer moeders (Of papa's) die zich herkennen in deze of een soortgelijke situatie? Moet ik mij erge zorgen maken of?
 
Geen ervaring met een roesje, maar lijkt me dat ze in het ziekenhuis weten wat ze doen. Collega heeft een volledige narcose gehad tijdens haar zwangerschap, is allemaal goed gegaan bij haar. Ik heb aan het begin van m’n zwangerschap een röntgen gehad van m’n nek (ik wist niet dat ik zwanger was) en heb er na een positieve test direct contact over gehad met de gynaecoloog die navraag heeft gedaan bij de radioloog. Het kan geen kwaad, het röntgen gebied zit ver van de baarmoeder en de straling is tegenwoordig ‘veiliger’ dan jaren terug. Volgens de radioloog en gynaecoloog dus geen reden voor onrust. En ik denk echt dat als er risico’s waren voor jullie zwangerschap ze jullie hadden geïnformeerd. 
Ik hoop dat je vriendin snel van de slikproblemen af is en jullie volop en zorgeloos kunnen genieten van het moois dat komt! 
 
Terug
Bovenaan