Hoi! Vervelend dat je hier last van hebt. Ik was als zwangere juist een stuk "liever" volgens mijn vriend, maar ook dat was raar want al mijn pit was eruit zegmaar, ik vond heel veel wel best (en dat is totaal tegenovergesteld van hoe ik normaal ben, haha). Ik weet natuurlijk niet hoe jullie relatie is en wie altijd wat doet thuis, ik weet ook niet wat je nu al doet.. Maar misschien heb je hier iets aan.
Ik merkte dat ik het heel vervelend vond tijdens en ook vlak na de zwangerschap constant vanuit mijn omgeving te horen "geniet ervan!" en "prachtige periode dit!". Ik vond het helemaal niet leuk, zwanger zijn, en het voelde alsof mensen mij op wilden leggen te genieten van iets waar ik me precies het tegenovergestelde over voelde. Het feit dat iedereen altijd maar doet alsof het fantastisch mooi is "samen zwanger" te zijn is volgens mij ook onderdeel van een onwerkelijk ideaalbeeld waar mensen zich blijkbaar nog steeds graag achter verschuilen. Zou het dus ook, zoals iemand hierboven al zegt, echt een beetje met een korrel zout nemen. Probeer ook op dat "genieten" niet teveel druk te leggen thuis, dus bijv niet benadrukken dat jullie nu in zo'n speciale periode zitten oid (weet natuurlijk niet of je dat doet).
Wat je verder misschien kunt doen is i.p.v. focussen op dat dingen minder gezellig zijn en de verandering bij je vriendin, kijken wat je voor haar kunt doen. Neem iets lekkers mee waarvan je weet dat ze het (ook nu) graag eet of drinkt, zoek dingetjes op over de baby (dat vond ik heel leuk, veel vrouwen hebben toch ook ergens het gevoel dat ze hun partner bestwel moeten betrekken), pak taakjes in huis op die zij normaalgesproken doet. En ik zou willen zeggen geef haar een massage cadeau, maar dat is nu met corona beetje lastig - maar is wel een tip voor als het wel weer kan!
En bovenal: probeer je niet gek te laten maken. Het is voor heel veel mensen gewoon niet zo rozengeur en maneschijn als instagram je wil doen geloven. Een zwangerschap vraagt veel van een vrouw, het verandert ook (tijdelijk) je persoonlijkheid. Het gaat weer over!