Vroeg geboorte

Hallo dames,

Ik ben nog 17 weken zwanger van ons derde kindje.
Eerste kindje met 37+5 geboren en tweede met 35 weken.
Nu krijg ik met de 20 weken echo ook een onderzoek na de baarmoeder ivm kans op vroeg geboorte. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Een baarmoederhalsmeting gebeurt via een inwendige echo. Is het te kort, dan krijg je een cerclage en/of ga je progesteron gebruiken. Ik kreeg metingen van week 16 t/m week 24, maar dat was omdat onze oudste zoons met bijna 21 weken geboren werden. 35 weken is natuurlijk nog te vroeg, maar anders dan 21 weken. Ik weet dus niet wat 'de regels' zijn in jouw geval
 
Ik had een te korte baarmoederhals. Vanaf 18 weken af en toe weeenactiviteit, absolute rust tot einde zwangerschap. Maar ik heb toch 35 weken gehaald. Bij mij is geen cerclage toegepast. Dat wordt niet altijd meer gedaan omdat de werking niet bewezen is. 
Wat ze doen met de meting is een inwendige echo maken en dan op de echo meten hoe lang je baarmoederhals is. Vaak als het wat kort is moet je regelmatig op controle komen en krijg je wat richtlijnen voor rust mee. Er zijn wel wat medicijnen die ze kunnen gebruiken. Progesteron, weeenremmers. Maar dat wordt pas ingezet als je baarmoederhals te vroeg gaat verstrijken (korter en zachter worden). Ik vond het verschrikkelijk om te weten dat de kans reeel was dat ik veel te vroeg ging bevallen. En ik ben enorm opgelucht dat we de redelijk veilige 35 weken gehaald hebben. Hoe ben jij eronder?
 
Mijn eerste kwam met 34 weken nu zwanger van de 2de maandag 36 weken. Geen extra onderzoek gehad om die reden. Ik heb alleen hormoon pillen aangeboden gekregen maar geweigerd. 
 
Bij mij was de baarmoederhals erg kort met 20 weken en hebben ze een cerclage geplaatst en heb ik progesteron gekregen tot 36 weken. Ik ben met 38.2 bevallen en heb vanaf 20 weken wel minder moeten werken om rustiger aan te kunnen doen. 
 
Ze willen het voor de zekerheid checken om zo te kunnen zien of het aan mijn baarmoeder ligt zodat ze het misschien kunnen voorkomen dat de baby voor de 35 weken komt.
 
Terug
Bovenaan