vroeg of laat?

Hallo meiden, even een vraagje vanaf hier, ik lees zoveel verschillende verhalen van iedereen zijn eerste bezoek aan huisarts of verloskundige dat ik het effe niet meer weet.
Ben 6 weken zwanger en heb met 5 weken huisarts gebeld en hoef pas met 9 weken afspraak te maken. Is dit normaal of laat?? Ook lees ik dat veel van jullie naar verloskundige gaan, bij ons is het zo dat je gewoon naar huisarts gaat (nu woon ik in klein dorpje dus misschien gaat dat anders). Sta er soms versteld van dat de eersten van jullie soms al met 6 weken echo krijgen, is dat onder bepaalde omstandigheden of gewoon overal verschillend??? Wacht jullie reactie's en ervaringen af. Iedereen fijne zwangerschap toegewenst!! groetjes Esther.
 
Hoi Esther,

ik mocht van mijn huisarts kiezen of ik bij haar of bij een verloskundige onder controle ging. Dus beide kan, hangt volgens mij inderdaad van waar je woont en van je huisarts af.
Gemiddeld ga je ergens tussen 10 en 12 weken voor de eerste keer op controle, maar door omstandigheden kan dat eerder zijn (bijv. als je niet weet hoe lang je ongeveer zwanger bent, als je eerder miskramen hebt gehad, als je 'hulp' bij het zwanger worden hebt gehad, etc). Maar sommige huisartsen spreken geloof ik ook wel zonder zo'n reden eerder dan 10/12 weken af.
Niet elke verloskundige maakt overigens een echo (en een huisarts zeker niet, die heeft geen echo-app), dus houd daar rekening mee.

Nog van harte met je zwangerschap!
 
Ik heb met 6.5, 9.5, 12, 13,16,18 en 22 weken een echo gehad. Maar dat is omdat ik by de gyn onder controle ben, die keek in het begin elke keer en toen was ik nog ziek geworden en gevallen ook dus ik kreeg ook nog eens twee tussentijdse extra echo's.

groetjes, Jane 31 wkn 1 dg
 
Hoi,

Ik heb met ruim 12 weken de 1e afspraak bij de vk. Ik heb komende week m'n eerste echo, een zgn. termijnecho. Dat doen ze hier volgens mij standaard. Ben nu ruim negen weken zwanger....

Gea
 
normaal gesproken ga je met 12 weken voor het eerst naar de verloskundige,je kunt dan best al met een week of 6 bellen dan weet je zeker dat je terecht kunt tegen die tijd.de gene die eerer gaan staan of onder controle van een gyneacoloog of hebben eerder een miskraam gehad.het lijkt dus eeuwen ver die 12 weken maar eigenlijk moeten we er maar heel blij mee zijn dus!
 
ik heb met 6wk de vk praktijk gebeld. en ze wilden me met 10wk ong. zien. gewoon voor een intake enz. want het hartje konden ze nog nie horen. toen werd ik naar het ziekenhuis verwezen voor een termijn echo. met 12wk ongeveer.
je kan gewoon je vk bellen hoor! die zeggen wel verder hoe zij het willen.
gr. sandy
 
Terug
Bovenaan