Vroeg overstappen naar peuterbed.. Ervaringen gevraagd!

<p>Hallo,</p><p>Onze dochter is momenteel 1.5 jaar oud. In Januari ben ik uitgerekend van ons tweede kindje, dan zal onze dochter net 2 geworden zijn.</p><p>Wij zouden dan graag haar huidige bedje gebruiken voor de nieuwe baby. En haar dus voor haar verjaardag een peuterbed cadeau doen.</p><p>Wat zijn jullie ervaringen met de overstap naar een peuter bed?</p><p>Ons tweede kindje wordt 3 weken na de verjaardag van onze dochter geboren. Dus ik twijfel er ook over, of er dan niet op eens te veel veranderingen zijn voor haar in zo'n korte periode.</p>
 
Als je over wilt stappen op een peuterbed zou ik het idee van het verjaardagscadeau loslaten, dat voegt voor je dochter denk ik te weinig toe in verhouden tot de hoeveelheid verandering in korte tijd.
Dus gewoon een maandje eerder beginnen met de overstap, mocht je tweede kindje dan eerder komen heb je de overstap naar het "grote bed" in elk geval rustig kunnen doen en mocht het niet meteen goed gaan kan ze ook nog terug in het ledikant bijvoorbeeld door te beginnen met de middagslaapjes in het grote bed. 
 
Wij hebben een gewoon kinderbed gekocht, wel met randen er om heen. Eerst het bed neergezet en daar verhaal voorgelezen . Op een gegeven moment vond ze het zo interessant dat ze er wel in wou slapen. 
De eerste keren vond ze wel lastig want ze is verknocht aan haar ledikant. Nu 2 weken later vraagt ze niet meer om haar ledikant. 
Ze snapt denk ik nog niet dat ze zelf uit bed kan. Blijft er keurig in liggen, tussen de bedranden. 
 
Onze dochter wordt over 1,5 week twee en ik ben vrijdag uitgerekend. Zelfde situatie dus :)
Wij hebben in april via marktplaats een mooi peuterbed gekocht van Petit Amelie: https://www.petiteamelie.nl/peuterbed-plume-140x70.html?___store=nl&gclid=Cj0KCQjwyJn5BRDrARIsADZ9ykEzZf4EcnxKmu7cBC_mfIXNesEwyQ9puiLUQcKw2bdQ40LXJnszOcoaAkxREALw_wcB  
We hebben toen het open gedeelte van het bed tegen de muur geschoven. Ze heeft hem "samen" met papa in elkaar gezet, was overal bij, en sliep vanaf nacht 1 perfect in haar grote bed. Ze heeft van de week ontdekt dat ze eruit kan klimmen. Ook maar één keer gedaan, want ze vond het maar niks dat ze niet terug kwam ? Ik zou op tijd beginnen, zodat je dochter niet het gevoel heeft dat de baby haar ledikant afpakt. Verjaardag zou ik ook loslaten. Niet echt een verjaardagscadeau, vind ik. Het is gewoon noodzaak. Maar dat is heel persoonlijk ;)
 
Onze dochter wordt in september 2 en slaapt sinds 1,5 week in peuterbed. Wel met lage randjes en alleen aan voeteneinde een opening om er zelf in en uit te kunnen. Gaat hier super en erg blij dat we dit gedaan hebben. 
Maar ieder kind is anders, ons meisje is er eerste dag 1 meer uit gekomen en daarna niet meer. Zoontje van vriendin in zelfde leeftijd komt er wat ik begrijp heel vaak uit en gaat wat spoken 
 
Mijn dochter ging met net 2 jaar ook over naar een peuterbed,  ook het bed van petite  Amelie! Ze is nu bijna 3 jaar en is er nooit uitgevallen of uitgeklommen. Ze blijft altijd keurig liggen tot we haar komen halen haha. Met 1.5-2 jaar kunnen ze prima over hoor, gewoon doen. Niet teveel aandacht aan besteden, gewoon in het nieuwe bed leggen en klaar. Ging prima!
 
Bij ons gaat de baby de eerste maanden nog in een wiegje op onze kamer dus kan onze dochter het ledikantje nog gebruiken. Zij is dan ook nog geen 2 dus misschien wat snel voor een peuterbed. 
Mocht ze hem nog nodig hebben en de baby moet ook in een ledikantje, dan koop ik voor tijdelijk gewoon een 2e handse. 
Wanneer is een kindje eigenlijk klaar voor een peuterbed? Ik denk dat mijn dochter niet meer gaat slapen maar alleen de kamer gaat ontdekken ?
 
Terug
Bovenaan