Vroeg wakker dreumes bijna 18,5 maand

Hallo allemaal,

Mijn dochter is ruim 18 maanden. Ze is nooit een hele goede slaper geweest, maar slaapt gelukkig sinds dat ze 15 maanden is door. Ze heeft nog 2 slaapjes per dag. Vaak rond een uur of 9 en rond een uur of 1. Ze slaapt overdag in totaal 2 uurtjes. Ze was altijd wel rond 6 uur wakker, maar sinds 2 weken is dit vervroegd naar 5 uur. Ik heb al geprobeerd om over te gaan naar 1 slaapje, maar dat lijkt ze echt niet te trekken.. ze slaapt dan 3 kwartier tot een uur op de hele dag. Aangezien ze ook zo vroeg wakker is, is dit echt te kort tot de avond.

Heeft iemand nog tips voor ons ochtendmensje?

"Wat vervelend dat ze zo vroeg wakker wordt! Misschien kun je proberen haar eerste slaapje iets uit te stellen, met kleine stapjes van 10-15 minuten per keer, zodat ze langzaamaan richting één slaapje per dag kan gaan. Soms helpt het ook om de kamer extra donker te maken en ervoor te zorgen dat er geen vroege ochtendgeluiden binnenkomen. Heeft ze rond 5 uur honger, of lijkt het puur een patroon te zijn? Hopelijk vindt ze snel een beter ritme, sterkte!"

Beste F, ik herken mijn eigen situatie met mijn dochtertje van 18 maanden helemaal in jouw verhaal. Echt bijna precies hetzelfde haha. Bij mijn dochter is er ook een periode geweest dat ze rond 05:00 wakker werd, daarna werd het weer rond 06:00 of zelfs tussen 06:30-07:00. En nu weer tussen 06:00-06:30. Mijn dochtertje slaapt de ene dag 2 slaapjes en de andere 1. Wel altijd totaal 2 uur/2,5 in totaal ongeveer. Ik denk dat het een fase is en je er niet zo heel veel aan kan doen. Maar ik ben natuurlijk geen expert. Mijn zoontje van 3,5 die wordt nog steeds elke dag wakker tussen 05:00-07:00, zeer verschillend dus. Dus misschien doe ik wel iets verkeerd :p.

Ik heb even op Oudersvannu.nl gekeken voor je en hier zijn enkele tips die misschien kunnen helpen. Zorg ervoor dat je een vaste slaaproutine hebt voor je dochtertje. Daarnaast is het belangrijk dat haar slaapkamer goed verduisterd is, zodat het ochtendlicht haar niet vroeg wakker maakt. Ook kun je een white noise apparaatje of rustige muziek overwegen wat haar mogelijk in ochtend helpt met doorslapen. En hoe laat gaat ze s'avonds naar bed? mijn dochtertje ligt er tussen 19:00-19:30 in. Misschien helpt het bij jullie dochtertje om haar bedtijd iets te verschuiven, zodat ze hopelijk ook wat later wakker wordt. Hoewel je aangeeft dat je hebt geëxperimenteerd met één slaapje overdag, wil ik daarbij vragen of je dat geleidelijk hebt gedaan? Een aanpassing in een slaaproutine bij een kind kost namelijk tijd met wennen. Je zou kunnen proberen haar ochtendslaapje steeds iets later te maken (per dag 10 a 15 min) en te kijken of ze hier na verloop van tijd aan kan wennen. Dan kan je uiteindelijk 1 slaapje geleidelijk aan eruit halen. Voor nog meer (praktische) tips kun je verder lezen in dit artikel:
Dit artikel is medisch beoordeeld door Susanne Willekes

Hopelijk heb ik je hier iets mee geholpen, en aan de lezer die zichzelf ook herkent in dit verhaal en je hebt goede tips of advies, laat het ons weten. Het is een kleine moeite je verhaal te delen en het kan een grote positieve impact hebben! <3
- Jetske

Terug
Bovenaan