Vroeg wakker en slecht eten

<p>Dag allemaal,</p><p>onze zoon is nu 22 maanden oud en lange tijd een goede slaper geweest. Sinds ongeveer 15 maanden slaapt hij nog maar één keer per dag, van ongeveer 13:00-15:00. Hij gaat dan om 19:30 naar bed en sliep vooral de laatste maanden tot 07.30/08.00. Vroeger dan 07.30 is hij eigenlijk nooit geweest (ja luxe.. heerlijk).</p><p> </p><p>De laatste maand wordt hij echter steeds vroeger wakker. Hij huilt dan en wil uit bed. Ook dit kennen we niet van hem, bij voldoende slaap en uitgerust wordt hij brabbelend en vrolijk wakker. De laatste dagen wordt hij om 06:00 hard huilend wakker. Hem laten heeft geen zin, er naartoe gaan en zeggen dat het nog vroeg is en alle kindjes slapen lijkt ook niet echt effect te hebben. We proberen hem tot in ieder geval 07.00 te laten liggen maar dat haalt hij al jammerend… Gevolg is een chagrijnige peuter… De keren dat hij toch ‘perongelijk ;-)’ weer eens tot 07.15-07.30 slaapt wordt hij vrolijk wakker. Op zoek naar herkenbaarheid en tips dus ?</p><p>daarnaast is ook sinds dezelfde periode extreem slecht avondeten begonnen. Waar het eerst al begon met schreeuwen kan hij nu wel ‘rustig’ aan tafel zitten, maar zijn eten raakt hij in de meeste gevallen niet aan (zelfs de dingen die hij eerder zo lekker vond)</p>

Is hij recent verkouden of ziek geweest? Misschien heeft hij keel of oorpijn? 
Verder kennen we dit soort fases maar al te goed. Onze dochter is nu ook 22 maanden. Zij is een wat minder goede slaper die nog regelmatig wakker wordt en altijd om 6 uur op is. Verder hetzelfde dagritme, zij gaat alleen 12/half 1 op bed. Maar bij virusjes, ontwikkelsprongen enzo wordt het allemaal drama :)
Ik merk de laatste tijd sowieso dat van 12/half 1 tot 3 slapen overdag te lang wordt. De helft van de ochtenden wordt ze al voor half 6 wakker. En als we haar middagslaapje een half uurtje korter houden en haar goed buiten laten spelen, dan haalt ze vaak wel weer 6 uur. Ook drinkt ze in de middag niet altijd genoeg, en dan wordt ze dorstig en vroeg wakker. Als ik zorg dat ze genoeg drinkt, voor zover ik er controle over heb, dan wordt ze vaak toch weer rond 6 pas wakker. Periodes met slecht eten hebben we hier ook, maar als er echt weinig in gaat is dat meestal een virusje. Dan eet ze een week of 2 later weer als een bouwvakker om in te halen, dus dat laat ik meestal maar zo. 
Dus niet echt een duidelijke tip. Maar kan vanalles zijn. Ook een ontwikkeling die gewoon weer even uitgezeten moet worden. 

Wij laten trouwens alleen even liggen als dat redelijk rustig gaat. Als ze echt huilt dan gaat het gewoon niet meer en heeft ze ons gewoon nodig. We staan hier dus gerust wel eens half 6 al aan te kleden. Maar goed dat is voor ons een half uur eerder dan normaal. 

Onze zoon heeft het ook even gehad maar is bij hem een kenmerk van vermoeidheid. Hij is nu 2 jaar en 3 maanden en zijn dag schema is: Ergens tussen 630 en 800 wakker worden, meteen eruit
1130/12 middagslaapje tot rond 1430
1730/18 naar bed.
Hij wordt ‘s nachts niet wakker en slaapt vrijwel direct nadat hij in bed ligt.

Misschien heeft jullie kindje ook wat meer slaap nodig? Het is toch een leeftijd waarop ze heel wat en steeds meer gaan ondernemen en de wereld ontdekken waarin ze veel zien.

@MammaAnnie
ik vermoed inderdaad dat hij wat meer nodig heeft maar het lukt maar lastig de cirkel te doorbreken. Korter laten slapen helpt niet, maar eerder naar bed resulteert ook in eerder wakker worden (dit was eerder niet het geval, als er dan eens een dag wat minder geslapen werd ging hij eerder naar bed en haalde hij het weer in). Een langer middagdutje lukt ook niet, wakker is wakker.. Meestal is dit na tussen 1,5 uur en 2,5 uur. We passen onze avondbedtijd daar wel op aan! :)
Ik merk wel dat hij zich ontzettend ontwikkeld, en bewust is van de wereld om zich heen. Mogelijk is dit inderdaad een reden dat het hem even niet lukt ;)

@Lewis
Hij heeft in januari twee keer buikgriep gehad maar dat waren eigenlijk de momenten waarop hij weer even wat langer ging slapen. Oor- of keelpijn vermoed ik niet direct, een zetpil doet in ieder geval niet zoveel haha.
Korter slapen heeft hier helaas alleen maar slecht effect. Helaas is de invloed op Hoelang hij slaapt inmiddels ook verdwenen haha, hij is een peuter en heeft zijn eigen wil. 
Als hij hier hard huilt gaan we naar hem toe, en laten hem niet huilen. Dit zorgt er helaas niet voor dat hij persé weer in slaap valt, maar wel dat hij nog even wat rustiger is. 

hopen op een fase waarin hij vooral weer de rust mag gaan vinden die hij zelf nodig heeft. Eerder wakker is prima maar zo sneu als hij daar zelf eigenlijk niet voldoende aan heeft! :)

Ja het is soms even zoeken, het voordeel bij ons is dat ik of zijn vader altijd bij hem zijn en hij niet naar de opvang o.i.d. gaat waardoor we zijn ritme over het algemeen gelijk kunnen houden en er makkelijk op in kunnen spelen.

Volg je/jullie gevoel en kijk naar wat je kindje nodig hebt dan komt het zeker goed❤️

Terug
Bovenaan