Vroege echo ?

Hallo,

Ik ben nu 8 weken (voor het eerst) zwanger en hartstikke blij natuurlijk !
Nu lees ik in verschillende berichtjes van jullie dat je met 7 weken al een echo krijgt... mijn huisarts heeft mijn eerste echo rond 12 weken gepland, terwijl ik NU eigenlijk al wel graag wil weten of alles okee is. Kan ik hem vragen of hij nu al een echo wil uitvoeren ?
 
Elke vk of ha werkt weer iets anders. Meestal is er een (medische) reden voor een vroegere echo dan pak 'm beet 12/13 weken (in het algemeen is dat een termijnecho).

Bovendien, als jij nu een echo krijgt, zegt dat nog niets of alles okee is.
Misschien klopt het hartje ook nog niet en krijg je juist de zenuwen daarvan. Wacht gewoon de 12 weken af, dan heb je direct meer zekerheid alhoewel je dat nooit helemaal zult hebben in een zwangerschap.
 
bij mij was de echo ook pas op 13 weken hoor, en dan kunnen ze meestal meer zien dan op 8 weken. en anders ga je je toch maar ongerust maken over dingen die niet nodig zijn. gewoon afwachten dus.het zal beter zichtbaar zijn op 13 weken. veel succes en plezier met je eerste echo.
 
hoi, ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties: vóór week 12 is er helemaal niets te zien. En zelfs rond week 12 kan je erg weinig zien, het is alleen erg leuk, je ziet het hartje etc, maar pas rond 20 weken kan je een screenings echo laten doen waarbij er wordt gekeken naar afwijkingen van bv hart, navelstreng etc. Nog even afwachten dus..
Succes! Groetjes, Stephanie (34+6)
 
Hoi

Voor week 12 kun je zeker wel wat zien! Ik heb bij mijn vorige zwangerschap met 10 weken een echo gehad ivm een eerdere miskraam en daarop was een klein "kikkervisje" met een hartslag te zien. Met 12 of 13 weken kun je wel veel meer zien. het is dan een echt kindje!
Vaak is de reden voor een vroege echo dus vanwege een (semi) medische oorzaak.
 
hallo,

ik ben nu vijftien weken zwanger en heb mijn eerste echo pas in de dertiende week gehad. ik kon al een heleboel zien en het is al echt een mensje. wacht gewoon tot de twaalfde, dertiende week, dan zie je ook het meeste!!
succes ermee!!
groetjes
 
Hoi Inge,

Als ik je een advies mag geven dan zou ik lekker wachten. Ik heb mijn echo met 8 weken gehad en je kon nog niet heel veel zien wij zagen alleen een hoofd en een lichaam. (kindje lach in de breedte)Terwijl we op het beeldscherm een heel actief mensje zagen met een geweldig hartslag.
Wij waren ook in de veronderstelling dat we 2 of 3 echo's zouden krijgen. Maar dat is dus niet zo, alleen als daar een medische reden voor is en dat is bij mij niet het geval.
Wij zijn dus ook van plan om een 3D echo te laten maken.
Maar daar adviseren ze om die tussen de 24 en de 32ste week te laten maken
omdat het kindje anders niet helemaal in beeld komt. (Zou dan te groot zijn)
Ik ben nu bijna 19 weken zwanger dus het schiet op!
Ik wens jou een fijne zwangerschap toe!

Gr, Gwen
 
Ik sluit me bij de voorgaande reacties aan; wacht gewoon nog even. Er is nu nog zo weinig te zien, veel nut heeft het niet. De eerste echo die je meestal krijgt, is de zgn. "termijn-echo" bij 12 weken. Meestal is dat ook de enige echo, mits er een medische indicatie is om meerdere echo's te doen. Veel verlosk. pleiten ervoor om ook rond 20 wk een echo standaard te laten uitvoeren, maar dat is nog niet standaard. Schrijft jouw vk dus niet automatisch een briefje uit voor die echo dan moet je 'm ook zelf betalen. Ik heb 'm gelukkig wel gekregen.
Omdat veel vrouwen maar 1 echo, de termijn-echo, krijgen wordt er dan ook gegokt naar het geslacht en daar worden dan dus nogal eens vergissingen in gemaakt omdat het geslacht pas vanaf een week of 18 te zien is. Nog een voordeel dus van de 20-weken-echo!
 
Terug
Bovenaan