vroege echo?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nu ruim 8 weken zwanger en krijg over 2 weken mijn eerste echo. Dan ben ik 10 weken en 5 dagen.

Als ik aan mensen vertel dat ik dan (al) een echo krijg, trekken ze allemaal hun wenkbrauwen op... Ben ik echt zo vroeg met de echo? En kun je dan wel wat zien? En stel je voor dat het niet te zien is, kun je dan ook gelijk een inwendige echo krijgen, of moet je daar weer voor terug komen?

Allemaal vragen... Hopelijk kunnen jullie me gerust stellen.

Groetjes Gerdien

Hoi Gerdien,

Ik heb niet met  10 weken een echo gehad, maar wel met  8 en met 13 weken, dus ik neem aan dat 10 weken daar zo'n beetje tussenin zit.
Allebei de keren kon je al wel duidelijk wat zien, dus dat moet met  10 weken ook wel kunnen. Met 8 weken kon je het via de uitwendige echo ook al zien, maar zag je het op de inwendige echo scherper. Omdat die echo in het ziekenhuis gemaakt werd, hoefde ik daarvoor niet ergens anders heen, maar ik weet niet of de verloskundige ook inwendige echo's maakt. Maar het lijkt mij dat dat dus ook niet nodig zal zijn.
Wát je precies ziet, zal bij 10 weken wel anders zijn dan bij de  'standaard'  12 á 13 weken, denk ik. Bij 8 weken zag ik namelijk alleen nog maar een soort ovaaltje met een kloppend hartje erin, terwijl ik bij 13 weken echt een mini-mensje zag. Je zult dus wel iets kunnen zien, maar of het echt op een baby'tje lijkt??? Maar waar het om gaat is dat ze vast kunnen stellen dat het hartje klopt, dat het op de juiste plaats is ingenesteld en hoe lang je zwanger bent. En dat kan bij 10 weken al prima!
Maak je dus geen zorgen maar geniet van dit eerste echte teken van leven!

Veel succes en plezier!

Eveline

Hoi Eveline,

Dank je voor je snelle reactie.

Ik krijg de echo in het ziekenhuis, dus als er een inwendige echo nodig is, kan dat daar wel.

Ik snap dat ik dan misschien nog geen compleet babytje zie, als ik maar zie dat het er zit en dat het goed is. (En misschien het hartje zie kloppen) Dan ben ik een heeeeeeel tevreden mens!!

groetjes Gerdien

Hoi Gerdien,

Ik heb met 10 weken en 4 dagen een uitwendige echo gehad. Er was heel duidelijk een hoofdje, rompje, armpjes en beentjes te zien. Ook het kloppende hartje was heel duidelijk. Een tip die ik van de verloskundige kreeg is een uur voordat je de echo hebt een glas water drinken, je blaas is dan wat gevuld en duwt als het ware je baarmoeder wat omhoog waardoor de uitwendige echo makkelijker te maken is. Een volle blaas is niet nodig en erg vervelend tijdens de echo.
Succes en we lezen hier wel of het allemaal goed was.

groetjes Anja 12 weken 3 dagen

hoihoi

zelf heb ik ook al erg vroeg een echo gehad
rond de 8 weken geloof ik
dus maak je maar geen zorgen hoor
bij een inwendige echo kan je al een klein babytje zien
en het hartje zien kloppen

liefs soepkipje

Hoi,

Tegenwoordig is het heel normaal om al zo vroeg een echo te krijgen. Het schijnt te komen doordat er tegenwoordig meer mogelijkheden zijn voor vroeg onderzoek. En dan willen ze graag zeker weten hoe lang je zwanger bent (vlgs mijn vk 3/4 jaar geleden).

Groetjes, Kat

Hoi Gerdien,
ik had er een met 7 weken om te bepalen hoe ver ik was en met 12 weken (dat werd 14 omdat ik ziek was met 12) weer.
Dus niks geks hoor. Mijn verloskundige zei zelfs dat zij ook 2 echo's doen om zo 2x te kunnen meten, zodat ze de uitgerekende datum zeker weten.
Groetjes V.

hoi

de eerste echo ookwel termijn echo genoemd, om te kijken of het hartje klopt en te kijken wanneer je uitgerekend bent. ookal heb je regelmatig ongesteldheid, kan je eisprong nog wel verschillend zijn. daardoor een termijn echo
die moet eigenlijk uiterlijk met 12 weken gemaakt worden. dit omdat de eerste 12 weken zwangerschap bij ieder het zelfde is kwa groei en ontwikkeling van het kindje. na de 12/13 de week kan bij de ene het kindje groter/kleiner zwaader/lichter zijn.

daarom worden de echo's tussen de 8 en de 12de week gedaan.

dus laat de mensen lekker kletsen zou ik zeggen. met 10 weken is dat echt niet vroeg!
fijne zwangerschap!!

Terug
Bovenaan