Vroeger en nu......

Hallo allemaal,

Ik heb een dochtertje van 10 weken oud en ik heb mijn eigen groei-boekje er even bij gehaald om te vergelijken hoe ik groeide en hoe mijn dochterje nu groeit. Daar las ik ook in dat ik met 8 weken mijn eerste fruithapje al kreeg en met 15 weken al mijn eerste groentehapje kreeg!!

Nu weet ik dat je tegenwoordig pas met 4 maanden aan een fruithapje mag denken, maar liever nog pas met 6 maanden aan iets anders gaat denken dan de fles.... Wat is nu de preciese reden daarvan? Ik heb het aan mijn oma gevraagd en die vertelde ook dat ze mijn moeder al vroeg fruithapjes gaf. Ook mijn vriend was 10 weken oud toen hij zijn eerste hapje fruit kreeg. Liga met sinaasappel, dat was HET van vroeger BLUH... haha

We zijn er allemaal groot mee geworden en hebben geen blijvende schade, maar toch is het af te raden..... Wij zijn allemaal toch ook niet mislukt of hebben toch ook geen blijvende schade. Tenminste in mijn familie niet. Ik zou ook elke dag bloemkool met een balletje eten eens zat raken. Een variatie tussen door dmv een fruithapje zou toch moeten kunnen. LET OP: ik heb het niet over een plaatsvervanging voor een voeding.

Ik hoor graag jullie mening!

Grtjs

De reden dat vroeger veel eerder bijvoeding aan kinderen gegeven werd is dat de kunstvoeding destijds van een veel slechtere kwaliteit was als tegenwoordig. Als kinderen niet met een maand of 3 fruit aten naast de fles liepen ze de kans om ernstige tekorten op te lopen.
Natuurlijk golden toen dezelfde nadelen voor vroeg bijvoeden als nu, alleen de voordelen van WEL bijvoeding geven (kind loopt geen tekorten op) wogen niet op tegen de nadelen (verminderde groei, kans op krampjes en allergieen).

Tegenwoordig is de kunstvoeding van een veel betere samenstelling dan vroeger. In principe bevat het qua voedingsstoffen alles wat een kind de eerste 6 maanden nodig heeft. Daarom wegen tegenwoordig de NADELEN van vroeg bijvoeden zwaarder. Omdat de kunstvoeding van nu beter is zijn de voordelen weggevallen.

Leuk om te weten dit! Mijn schoonmoeder probeerde me ook weleens te pushen om eerder te beginnen met bijvoeden (terwijl wij hypoallergene voeding geven..) want zij had haar kinderen toch ook heel vroeg mogen geven? Ze gelooft er niks van dat dat nu heel anders zou moeten zijn. Dus dit is een goed antwoord om te geven straks! Joepie!

Hoi,

Waarom zou je dat doen?? Het is vroeg genoeg als je daar met 4 of 6mnd mee begint, en over afwisseling gesproken, jonge baby's houden van herhaling dus ik denk niet dat je kindje er iets extra's mee krijgt!
Kijk als je nu een goede reden hebt, zoals vroeger toen de flesvoeding nog niet zo goed was als nu, zoals DM schrijft en je wilt tekorte voorkomen oke, maar ik denk echt niet dat het meerwaarde heeft!
Vroeger adviseerde ze mijn oma om leverproducten te eten tijdens haar zwangerschappen, terwijl dat nu juist ontraden word!
Dingen veranderen nu eenmaal en je moet doen wat jou goed lijkt, ik wil alleen zeggen dat je goed moet nadenken over de voor en nadelen!

Gr MJ

hoi,

ik heb deze discussie ook met mijn moeder gehad.
wij kregen het vanaf 12 weken.

mijn argument en toen zei me moeder gelijk niks meer.
vroeger opereerde ze ook zonder narcose.Daar zijn ze   ook van teruggekomen.
al lijkt het nu nog zo leuk de periode dat ze vanalles mogen komt gauw genoeg wacht nog een paar weekjes en als je dan per se toch wat wil doen begin dan met groentehap. omdat dit gekookt   is is het makkelijker verteerbaar

Hallo,

ik vraag me af hoe dat dan zit met de borstvoeding.
Ik denk niet dat die tegenwoordig beter is dan vroeger terwijl borstgevoede kinderen vroeger ook al veel eerder hapjes kregen. Volgens mijn schoonmoeder zat mijn man met 5 maanden oud nog maar aan 2 voedingen en verder hapjes enzo, beschuit en roosvice.
Mijn dochtertje is nu 6maanden en krijgt nog 5 voedingen.

Door onderzoeken door de jaren heen zullen er altijd dingen blijven veranderen. We weten nu veel meer dan vroeger. Mijn man vroeg zich tijdens de zwangerschap ook af waarom ik geen lekker rood biefstukje mag eten, deden ze vroeger toch ook??? Ja maar nu is gebleken dat het dus schadelijk KAN zijn. Zelfde geldt met vroeg bijvoeden, het KAN nadelige gevolgen hebben.
De samenstelling van moedermelk zal inderdaad niet veranderd zijn. Heel vroeger hadden ze de kleintjes tot een jaar aan de borst, desnoods dmv voedsters....

Uiteindelijk moet je doen wat je zelf goed lijkt, maar als ik jou was zou ik de resultaten van onderzoeken niet zomaar in de wind slaan.

Succes en groetjes, Yvette

Zolang je weet dat het alleen maar positieve gevolgen kan hebben, liet ik tijdens zwangerschap graag een biefstukje, filet americain of een wijntje staan.
Vroeger kwamen er misschien wel meer ziektes/aandoeningen voor waar het ontstaan niet bekend van was. Gelukkig kunnen wij hier ons voordeel mee doen!
Ik zie het maar als een voordeel :D.

Terug
Bovenaan