vroeggeboorte

Hallo allemaal,
Mijn dochter is 7 weken te vroeg geboren. Na een moeilijke start (longetjes, temperatuur en eten) gaat het nu erg goed en geniet ik volop van haar. Het blijft een fijn klein (1900 gram bij geboorte was prima)poppetje maar ze is niet meer zo kwetsbaar als bij haar geboorte.Ik vind het alleen lastig vanuit welke datum ik moet rekenen? Vanuit de uitgetelde of de geboorte datum. Voor het meeste maakt het me niet zo veel uit, alleen met zaken als prikjes, 1e tandjes en 1e fruithapjes e.d. vind ik het lastig... Vraag me af hoe andere hier mee omgaan??
 
Hoi Carla,

Kinderen die te vroeg geboren worden lopen soms wat achter omdat ze nog veel in te halen hebben. Ik denk dat je goed naar je kind moet kijken en geef haar de tijd om zicht te ontwikkelen. De een is sneller dan de ander.

Mijn dochter is 6 maanden en 1 week te laat geboren en heeft een hele goede fijne motoriek maar van haar rug naar buik draaien dat doet ze niet. In andere dingen loopt ze duidelijk voor.

Met hapjes kijk ook naar je kind wanneer ze er aan toe is.

Over de inenting kan ik je niet veel zeggen omdat ik daar te weinig van weet. En ook vind dat iedereen dat zelf moet uit maken. Ik laat mijn dochter bv pas voor de 4x prikken als het nieuwe vaccin er is en dat is ook weer ieder voor zich denk ik.

groetjes joyce mama van Mara
 
mijn zoontje is 5,5 week te vroeg geboren en zowel in het ziekenhuis als bij het cb zeggen ze, voor eten en prikjes de huidige (niet gecorrigeerde)leeftijd aanhouden. Voor motorische ontwikkeling kun je beter wel haar leeftijd corrigeren. Het kan dus zijn dat ze motorisch gelijk loopt met kinderen die 7 weken jonger zijn zeg maar. Corrigeren van de leeftijd betekent gewoon dat je die 7n weken van haar leeftijd aftrekt.
 
Hoi Carla,
Onze dochter is 4 weken te vroeg geboren en was erg klein. Nog geen 1600 gram. Mij werd verteld uit te gaan van de uitgerekende datum met als kanttekening dat je vaak wel merkt als je kind ergens aan toe is, bijv. vaste voeding. Met vaccinatie iswel het normale schema aangehouden. Het is inderdaad erg moeilijk om in te schatten wanneer je nu bepaalde dingen mag doen of in de ontwikkeling van je baby kan verwachten. Ook wij vinden dit nog steeds lastig. Succes!
 
Overrigens zul je merken dat de verschillen tussen kinderen van de niet gecorrigeerde leeftijd en jouw kind steeds kleiner worden. Hoe ouder ze worden, hoe minder de verschillen. Rond een jaar kun je ook stoppen met de leeftijd te corrigeren, de verschillen zijn dan of helemaal weg of erg klein geworden.
 
Terug
Bovenaan