vrolijke peuter wordt stil als er andere kinderen bij zijn

Mijn zoontje is ruim 2 jaar. Het is een heerlijk, vrolijk mannetje. Hij is absoluut niet verlegen. Kletst in winkels tegen iedereen, gaat graag bij opa en oma langs, etc.  Het is echt een uitbundig kereltje. Hij vindt het wel leuk om met oudere kinderen (bijv. z'n nichtje van 11) te spelen, maar als we ergens komen waar 1 of meerdere kindjes van z'n eigen leeftijd of net iets ouder zijn, dan wordt hij stil. Hij 'vergeet' zelf te spelen en bekijkt alles vanaf de zijlijn. Als een kindje iets af wil pakken, zet hij het meestal op een huilen.
Behalve als het om z'n knuffel gaat, want die laat hij niet zomaar afpakken.
Volgens mij is duwt of slaat hij zelf nooit andere kindjes, hij zal ook niet zomaar iets afpakken. Hij zit van kleins af aan op een kinderdagverblijf. Als ik hem net breng huilt hij bij het afscheid (even) en gaat daarna wel spelen. Toch komt hij 's middags (als er minder kindjes zijn) pas echt los.
Wie herkent dit en heeft tips? Ik vind het namelijk absoluut niet erg als hij in bepaalde situaties liever niet  haantje de voorste is, maar ik zou het  niet leuk voor hem vinden als hij zich moeilijk staande weet te houden bij leeftijdsgenootjes.  
 
Hallo,

Wij merken juist hetzelfde bij ons zoontje. hij is nu 2j 3maand.
Wij hebben hem bewust naar een kinderdagverblijf gedaan omdat hij dan met meerdere kindjes in kontakt zou komen maar ik merkte ook dat wanneer ik hem savond ophaalde, dat hij veel alleen aan het spelen was.
De juf zei ook dat hij zich soms afzonderde als het hem een beetje te druk wordt.
daar kreeg ik dan bijna een paniekaanval van; O jé, stel je voor dat hij zo'n jongetje wordt die altijd alleen is, zonder vriendjes die hem uitnodigen.
toen ik dit eens rondvertelde kwam ik er vlug achter dat dit typisch een "mama"angst is, iedereen wil wel dat zijn kind aanvaard wordt. Dit stelde mij een beetje gerust.
We zijn nu een goed half jaar verder en ik merk wel dat hij zich niet meer zoveel afzondert, hij speelt al meer met andere kindjes en durft ook wel eens zijn speeltjes te verdedigen...oef
Zo zie je, niet te druk maken, het komt allemaal wel goed.

Als ik een tip mag geven; hier in België mogen ze vanaf 2,5 jaar naar de kleuterklas. We hebben wel gekozen voor een school met kleine klassen want ik vrees dat hij zich nooit ten volle zou kunnen ontplooien in een grote groep.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.

groetjes,

Vicky
 
Terug
Bovenaan