Vruchtbaar man/vrouw

A

Anoniem

Guest
<p>hoi Dames,</p><p>Misschien een rare vraag voor sommige. Maar mijn man (33) en ik (27)proberen nu ongv 1 jaar een kindje te krijgen. Helaas zonder resultaat. Ik ben al een keer eerder zwanger geweest van hem, maar uiteindelijk is het geleid tot een vroege miskraam (5a6 weken zwanger ).  Ik vraag me af of sommige dit ook hebben gehad? is er een kans dat mijn man of ik niet meer vruchtbaar zijn?  Mijn cyclus is tussen 25-27 dagen, heel soms de 28ste dag. We roken allebei niet, sporten regelmatig, drinken geen alcohol, eten vrij gezond. Ik moet er wel bij zeggen, dat de afgelopen jaar een hele heftige jaar voor mij is geweest. ik had heel erg veel last van paniekaanvallen, ook in behandelingen geweest bij de GGZE. Dus vrij veel stress. Sommige zullen denken, waarom begin je dan überhaupt aan kinderen?? Maar mijn kinderwens wilde ik niet opgeven voor mijn paniekaanvallen. Het gaat nu gelukkig een stuk beter met me :)</p><p> </p><p>Ik hoop op reactie :) ! xo</p>

Aangezien je al een keer zwanger bent geweest, denk ik dat je gewoon vruchtbaar genoeg bent ;) Je geeft zelf al aan dat je een heel heftig jaar hebt gehad. Iedere cyclus heb je 15 tot 20% kans op een zwangerschap (ondanks vruchtbaarheid, eisprong en op het juiste moment seks). Dat percentage wordt natuurlijk lager door alcohol, roken (wat bij jullie niet het geval is), maar óók door stress! Stress kan ervoor zorgen dat je hormoonhuishouding helemaal van slag raakt, je maakt te veel adrenaline en cortisonen aan en dit kan de kans op een goede bevruchting of innesteling flink tegenzitten. Dus het zou mij niet verbazen als dat je in de weg zit, om het maar zo te zeggen. Heel knap dat je aan jezelf aan het werken bent en ik wens je daar dan ook veel succes mee! Hopelijk is het toch binnenkort raak voor jullie ;)

Hee SterrSter,
Wat naar dat je een miskraam hebt gehad.
Ik reageer eventjes omdat jouw vraag of jullie niet meer vruchtbaar zijn je eigenlijk al zelf kan beantwoorden! Jullie kunnen zwanger worden! Dat is bewezen. Helaas was het vruchtje niet goed en heeft je lichaam het afgestoten. Ik heb meerdere miskramen gehad en bij ons duurde het 22 maanden voordat het eindelijk lukte om zwanger te blijven (nu 37 weken). Jullie zijn hartstikke jong! (Ik ben 41...). Na een jaar "proberen" kan je naar je huisarts gaan om een doorverwijzing te krijgen naar een gynaecoloog. Hij of zij kan dan idd onderzoeken of er iets te zien is in je baarmoeder dat een zwangerschap tegenhoudt. Je vriend kan via zijn eigen huisarts zijn zaad laten checken. Hebben wij ook gedaan en alles was okee. We hadden gewoon dikke pech. De ene is binnen een half jaar zwanger en de ander moet geduld hebben. Moeder natuur bepaald. Maar je kan ook heel veel zelf doen en ik lees dat je dat al hebt gedaan en doet. (stress is idd niet bevordelijk maar ook niet allesbepalend hoor). 
Ik hoop dat jullie snel zwanger worden en een volgende stap zou de huisarts kunnen zijn. 
Blijf erin geloven!
Lieve groet, susanne

Terug
Bovenaan