Vruchtbaar slijm

Hallo forummers,

Door pcos houd ik via de billingsmethode altijd mijn eisprong in de gaten. Ik heb namelijk lange cyclussen.

Vorige maanden had ik vaak 3 a 4 dagen vruchtbaar slijm en rond dag 4 waarschijnlijk mijn eisprong. De ovulatie test was vaak positief op dag 2 en 3 van dit vruchtbare slijm( echt rauw eiwit)

Ik heb afgelopen week dit vruchtbare slijm gespot op dinsdagmiddag en woensdagmiddag en vandaag lijkt het alweer opgedroogd te zijn.. een erge korte periode in vergelijking met voorgaande maanden. Ik had deze dagen ook ovulatiepijn( dit heb ik altijd) en vandaag lijkt dit ook al minder.

Ik ben gisteravond pas teruggekomen van een zakenreis en mijn vriend en ik waren dus gisteravond pas in de gelegenheid om het samen gezellig te maken. Is dit te laat? Gisteravond had ik nog wel slijm maar dinsdagavond leek het echt een piek te hebben. Of komt de eisprong NA de ovulatiepijn en het slijm?

Ik hoop dat jullie iets meer kennis hebben

Beste F,

fijn dat je je vraag met ons deelt. Ik hoop je een beetje verder te kunnen helpen. ik heb even op Ouders van Nu.nl gekeken over de Billingsmethode, vruchtbaarheid en ovulatie om je vraag mogelijk te beantwoorden:

Je vruchtbare periode begint enkele dagen voor de ovulatie en duurt tot ongeveer 2 à 3 dagen erna. Dit is de tijd waarin je de grootste kans hebt om zwanger te raken. Tijdens deze periode verandert je afscheiding vaak naar slijmerig, draderig, glibberig en doorzichtig, vergelijkbaar met rauw eiwit. Je geeft aan dat je vruchtbare slijm en ovulatiepijn hebt gehad.

De ovulatiepijn ervaart je vaak vlak voor de eisprong, dit omdat wanneer er spanning is in de eierstok, net voordat het eitje 'springt'. Als je qua timing dinsdag een piek in afscheiding merkte, zou het kunnen dat de ovulatie kort hierna heeft plaatsgevonden. Het is moeilijk om met 100% zekerheid te zeggen wanneer de eisprong heeft plaatsgevonden zonder verdere tests, of onderzoek van een professional, maar vaak komt deze net na de piek in vruchtbaar slijm en pijn.

Hoewel je later in je vruchtbare periode met je vriend gemeenschap hebt gehad, is er nog steeds een mogelijkheid dat je eventueel zwanger bent geraakt, gezien dat zaadcellen meerdere dagen kunnen overleven. Dus ik hoop dat het raak is deze maand en anders zou je mogelijk volgende maand nog ovulatietesten kunnen gebruiken om nog meer inzicht te krijgen van je ovulatie.

Heel veel succes!

Artikelen die ik heb geraadpleegd, waar je mogelijk nog meer informatie kunt vinden:
Dit artikel is medisch beoordeeld door gynaecoloog en perinatoloog Hans Duvekot.

Terug
Bovenaan