Vruchtbaarheid

<p>Dag dames! <br />Ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken over mijn vruchtbaarheid/menstruatie. Ik ben 21, en ik ben nog niet aan het proberen om zwanger te raken maar mijn wens is ontzettend groot. <br />nu is het zo dat ik een hele korte cyclus heb, mijn cyclus is een lange tijd onregelmatig geweest, dit was wel na het stoppen met de pil dus dat schijnt normaal te zijn. Nu lijkt er weer wat regelmaat in te komen, maar dat zou betekenen dat ik maar een cyclus van 17 dagen heb. Ik ben begonnen met het doen van ovulatietesten en krijg steeds een licht tweede streepje te zien. <br />vind het lastig om te bepalen of ik naar de huisarts moet gaan ivm de korte cyclus.. hebben jullie tips?</p>
 
17 dagen is inderdaad wel erg kort, zou het kunnen dat je misschien ovulatiebloedingen aanziet voor menstruatie? Volgens mij is alles korter dan 21 dagen reden om een keer bij de huisarts langs te gaan. Het lijkt me sowieso niet zo prettig om zo vaak ongesteld te zijn, ook als je (nog) geen actieve kinderwens hebt. Wat je ook zou kunnen doen is eens rondvragen in de familie of er meer vrouwen met zo'n korte cyclus zijn en of zij misschien iets gevonden hebben wat daarbij helpt.
Hoe lang ben je gestopt met de pil? En hoeveel cycli van (ongeveer) 17 dagen heb je nu gehad? Het kan wel maanden tot een jaar (soms zelfs langer) duren voor je cyclus weer normaal is na het stoppen met hormonale anticonceptie.
 
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je nu al naar de huisarts moet, als je nog niet eens geprobeerd hebt om zwanger te worden. Ik heb zelf ook een korte cyclus, maar probleemloos  zwanger geworden.
Probeer eerst een paar cycli zeer regelmatig (om de dag) te vrijen. Een huisarts zal denk ik nog niet veel doen aangezien je jong bent en nog niet geprobeerd hebt om zwanger te raken. Gemiddeld doen paren er circa een jaar over om zwanger te raken.
Succes, heb geduld!
 
Ik zou inderdaad ook zeggen; vraag eens rond in de familie? Soms speelt het bij meerdere vrouwen… Daarnaast, ook al doen ze misschien nog niet meteen iets toch eens bellen om te overleggen met je huisarts. Als je al een jaar of langer van de pil af bent en je cyclussen zo kort blijven, is het wellicht de moeite waard om het te noemen? Het hoeft niet per se een belemmering te zijn en wellicht ook niet direct onderzocht te worden, maar het is misschien fijn om te weten voor de toekomst. Ik heb zelf pcos en kwam daar pas op mijn 35e pas achter, ik had het graag eerder geweten want het zeker mijn timing voor een kindje beïnvloed… (dus vandaar die gedachte) Overleggen mag altijd en dan hoor je vanzelf wat ze voor je kunnen doen of niet en waarom?
 
Super bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad ook niet zozeer dat ik klachten ervaar, maar zat zelf ook te denken dat het eventueel PCOS zou kunnen zijn. Mijn symptomen komen daar wel redelijk mee overeen. Ik ga denk ik binnenkort maar even overleggen met de huisarts!
 
Ik snap je onzekerheid. Vind een cyclus van 17 dagen ook erg kort. En zelfs als je geen actieve kinderwens hebt is dit een reden om eens met de huisarts te praten. Je menstruatiecyclus zegt veel meer over je algehele gezondheid dan menig mensen denken. ☺️
 
Terug
Bovenaan