Vruchtbaarheidsonderzoek

Hallo Dames,

Ik had ook op het zwanger worden forum al een vraag gesteld over het vruchtbaarheidsonderzoek en toen kreeg ik de tip om het eens hier te proberen.
Nu mijn man en ik ongeveer een jaar bezig zijn om zwanger te raken en het maar niet lukt, zijn we vanmorgen naar onze huisarts geweest. Gelukkig begreep ze het en werden we direct doorverwezen naar de gyn voor een vruchtbaarheidsonderzoek. Nu weet ik al dat ik wel een eisprong heb, aangezien we ovulatietesten gebruiken. Mijn vraag is nu, wat gaat er eigenlijk gebeuren bij een vruchtbaarheidsonderzoek?

Alvast bedankt voor jullie reakties!
Groetjes,
Di

Hoi Di,
Krijg je een oriënterend vruchtbaarheidsonderzoek? Bij een fertiliteitsarts of bij een Gyn?
Ik heb afgelopen April mijn eerste afspraak bij de fertiliteitsarts gehad. Daar stelden ze ons een aantal vragen en kreeg ik een inwendige echo. Bij mijn vriend werden de geslachtsdelen bekeken, tevens hebben ze bij mij bloed afgenomen. n.a.v. de eerste onderzoeken zullen ze gaan beginnen met een aantal standaard onderzoeken. Ik wens je heel veel suc6 toe.
Groetjes Ang...

Hoi Di,

Ik had je verwezen naar deze site omdat deze door allerlei ervaringen van andere meiden heel leerzaam is. Als je de verhalen van iedereen leest zie je dat je niet de enige bent die al langer bezig is met zwanger worden.

Ik dus ook. Kort geleden heb ik een miskraam gehad. Daarvoor was ik 14 maanden bezig om zwanger te worden.

Ik was ook net bij de HA en had de eerste afspraken bij de gyn gehad. Eerst is het een orienterend gesprek over het verloop van je cyclus, of er aandoeningen in de familie zijn bij jou of je partner, etc. Daarna zal de gyn waarschijnlijk had zaad van je partner willen controleren en bij jou bloed prikken. Daarna wellicht een samenlevingstest om te kijken of het zaad van je partner kan overleven in jou baarmoederslijm.

Zover was ik dus gekomen. En toen ineens spontaan zwanger, maar dat ging dus ook al weer snel mis. Het was ook nog de bedoeling om een HSG te maken, een foto van je baarmoeder. Wellicht dat iemand anders je hier meer over kan vertellen.

Ik wens je veel sterkte toe met de onderzoeken en hopelijk komt het vanzelf goed.

Groetjes,
Anne

Hallo,

Volgens onze huisarts zou inderdaad ook het zaad van m'n man gecontroleerd worden. Maar volgens de secretaresse van de gyn (waar ik dus naartoe ga) zal er eerst een gesprekje plaats vinden, ik vermoed met de nodige checklisten.... Ook heeft ze bloedtesten genoemd.... Ik kan ook best snel terecht, al op 5 juli... Toch wel spannend, dat er nu iets gebeurd. We willen het zo ontzettend graag, maar ik denk dat dat voor iedereen op dit forum telt.
Geweldig vind ik het dat jullie al zo snel reageren!

Groetjes,
Di

Hoi Di,
Ja je man kan waarschijnlijk het zaad inleveren voor de volgende afspraak! Das inderdaad snel dat je kunt komen
toen ik de afspraak bij de gyn had staan kreeg ik ook het gevoel dat er nu eindelijk iets ging gebeuren. Maar je hoeft je niet druk te maken hoor over die afspraak. Valt allemaal reuze mee!

Veel lief Ang...

Hoi Di,

Bij ons hebben ze het volgende gedaan:
-Samenlevingstest
-Inwendig baarmoeder onderzoek (echo)
-Sperma-onderzoek
-Bloedprikken
-HSG (baarmoeder foto d.m.v. het inspuiten van vloeistof in de eileiders.
Dit is zeg maar het complete pakket wat iedereen krijgt.
Het inwendige onderzoek gebeurde meteen de eerste keer. De rest in de afspraken daarna. Je man mag thuis zijn potje met sperma vullen en dat moet dan voor een bepaalde tijd in het ziekenhuis worden afgegeven.
Op de HSG na vond ik de onderzoeken meevallen.

Succes!
Gr.Inge

PS schrijf van tevoren vragen op die je wil stellen want voor dat je het weet sta je weer buiten.

Hoi Di,

Ieder ziekenhuis heeft een andere volgorde, bij ons ging het als volgt:

Eerst een gesprek met allerlei vragen over je cyclus, sexleven, achtergronden familie e.d
na dit gesprek kreeg ik gelijk een inwendige echo en werd er bloed geprikt. Mijn man kreeg ook een lichamelijk onderzoek en moest daarna 2 x sperma inleveren. In de maand daarna werd mijn cylus in kaart gebracht d.m.v. een echo (inwendig)om de eisprong te volgen en tegelijk een samenlevingstest. Ik mocht zelf meekijken door de microscoop was erg leuk.......! Aan de hand van die onderzoeken gaan ze verder kijken wat nu......
Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is, veel succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel...!

Liefs Molly.

Terug
Bovenaan