Vruchtje weg bij tweede echo

<p>Dag, </p><p>Vorige week echo gehad bij de gyn. Ging erheen zonder hoop (dacht een Miskraam te hebben gehad). De verbazing en blijdschap was groot toen zij een iniminie vruchtje (1.5 mm) zag en een hartje zag kloppen. Volgens de berekeningen was ik 5 weken en 4 dagen. Vandaag opnieuw voor een echo naar de gyn (6 dagen later). Man mee. Vol verwachting op het scherm kijkend: Helaas, zag ze wel het vruchtzakje maar geen vruchtje noch zagen we dat lieve hartje van vorige keer kloppen. In de tussentijd echter geen bloedverlies gehad. Begrijp er helemaal niets van. Moet nu over twee weken weer terugkomen. Ze gaat er vanuit dat het niet goed is, maar omdat het nog zo pril is (en omdat de eerste echo alles wel in orde leek) wil ze wachten tot 8 weken om zeker te weten dat het vruchtje.... Er niet meer is, denk ik? Ik begrijp het niet zo goed, hoe kan de ene week een ienieminie te zien zijn en kan ik het hartje zien kloppen, in de week erna geen bloedverlies of wat dan ook en dan de week erna pats boem, alleen nog een leeg vruchtzakje te zien. Iemand die dit herkent of ook heeft meegemaakt? Hoe is dit bij jullie afgelopen? Ik lees op internet veel over een leeg vruchtzakje zien bij de eerste echo en daarna of een Miskraam of toch in een keer een gezond ontwikkelend vruchtje, maar nooit andersom.</p><p>Alvast bedankt voor de reacties </p><p>Liefs</p>

Een nare, onzekere situatie voor jullie..
Ik heb ooit een missed abortion gehad. Er is dan sprake van een miskraam die het lichaam als het ware niet doorheeft (dus geen bloed- en stolselverlies e.d.). Zo zagen wij een vruchtje op de echo die gestopt was met groeien bij 6w en 3 dagen. Pas met 11 weken is het losgekomen (kwamen er achter rond 7-8 weken en ervoor gekozen even te wachten of het vanzelf kwam. Vlak voor geplande curettage kwam het alsnog spontaan los).
Op de eerste echo zagen wij in eerste instantie geen vruchtje. Een week later wel. Maar ook toen moest er echt gezocht worden. Volgens de echoscopiste was het nog zo klein dat het zich ergens 'verstopt' in een hoekje van de baarmoeder kon bevinden. Ten tijde van beide echo's was ik al over de 7-8 weken zwanger. Het vruchtje, ook al klopte er geen hartje (meer), was op beide momenten dus even 'ver' (want al eerder gestopt met groeien), maar bij 1 echo niet gevonden.
Jullie zijn nog korter zwanger. Wellicht dat het bij jullie juist de tweede keer lastiger te vinden was? Je schrijft echter wel dat er een vruchtzakje gezien is, dan zou het helaas wel zo kunnen zijn dat het vruchtje er niet meer is. Bij mijn schoonzusje, die zwanger was van een meerling (3), waren er uiteindelijk, toen het deels was misgegaan in een vroeg stadium, ook al 2 niet meer te zien op de volgende echo. Het lichaam kan blijkbaar al zelf e.e.a.verwerken, zonder meteen tot daadwerkelijke uitdrijving/miskraam over te gaan. Bij mijn schoonzusje moest dat uiteindelijk nog wel opgewekt worden. Ook ik had dus uiteindelijk met vertraging nog een uitdrijving. Ik heb wat er uitkwam helemaal bestudeerd als een bioloog en ook bij mij was er wel een vruchtzakje, maar geen vruchtje meer te zien. Blijkbaar was dat bij mij ook al verdwenen in periode tussen laatste echo en de uitdrijving.
Ik hoop voor je dat het toch nog goed zit.., maar de kans is wel klein. Veel sterkte!

Dank jullie wel voor jullie reacties. Het was zo lastig om er iets over te vinden. Dan ga ik er maar vanuit dat het niet goed is, kan het alleen maar meevallen. Blegh, wat een rotsituatie is dit, zeg. 

Wat naar en vooral die onzekerheid is echt k*t.

nu weet ik dat je lichaam zelf het vruchtje kan laten verdwijnen zonder dat je echt de bloedingen er van kan hebben. 
Bij 7 weken werd er bij mij 2 vruchtzakjes geconstateerd allebei een kloppend hartjes. Bij de 10 weken echo was er plots 2 vruchtzakjes met 1 kloppend hartje. Een week later hadden we nog een echo gehad en daar was nog 1 vruchtzakje te zien met 1 kloppend hartje. Ik had zelf ook geen bloedingen gehad of iets wat verklaard hoe het verdwenen kon zijn.  Hier werd mijn verteld dat mij lichaam het zelf had opgeruimd en de mogelijkheid kon wezen dat het vruchtzakje in de placenta was gekomen en daardoor niet meer zichtbaar was. Na mijn bevalling heeft mijn Vk de placenta onderzocht op het vruchtzakje omdat ik het toch graag wou weten. Maar het vrichtzakje zat daar ook niet in. Het kan dus echt dat je lichaam heg zelf opruimt. 

Dank je wel dat je je verhaal met mij wilt delen. Gek he, dat het dan zo ineens verdwijnt. Ik lees op internet over mensen die bij echo 1 een leeg vruchtzakje zien en bij echo 2 een vruchtje, maar andersom... Ik heb ergens nog steeds een beetje hoop, ook omdat gyn zei dat ie misschien tegen de zijkant zat geplakt. Aan de andere kant: als je bij echo 1 het hartje ziet kloppen en bij echo 2 niet, kan dat niet goed zijn als ik het goed lees. 

Gebruiker, als je eerst 2 vruchtzakjes hebt en uiteindelijk blijft er 1 over, dan spreek je van een vanishing twin. Misschien kun je daar eens naar zoeken. Dan lees je wat meer over wat je lichaam doet als het 'op gaat ruimen'.

Dank, dat zal ik zeker doen. Overigens is er bij mij (voor zover ik weet) nooit sprake geweest van twee vrucht zakjes, maar een vruchtzakje waar in de ene week een vruchtje in zat en een kloppend hartje te zien was en de week erop was het foetsie. Maar hoop dat de term mij iig wat uitleg kan geven over hoe het kan.
Dank je wel

Terug
Bovenaan