Vruchtwaterpunctie n.a.v. Nevenbevindingen nipt

Hallo allemaal,

2 weken geleden hebben wij te horen gekregen dat er nevenbevindingen gevonden zijn bij de nipt (trisomie chromosoom 7).

De enige optie die we hebben om uit te sluiten of het alleen in de placenta zit of ook in de baby is middels een vruchtwaterpunctie.
We hadden vooraf samen al snel besloten dat we dit wilden laten doen.
Echter krijg ik steeds meer twijfels omdat ik bang ben voor een miskraam door de punctie.

Deze week hadden wij een 13 weken echo en hierop was alles goed. Dit laat mij nog meer twijfelen over de punctie.

Zijn er dames die ervaring hebben met een vruchtwaterpunctie?

Het is zo’n slopende tijd waar we nu in zitten en juist doordat er zo veel tijd overheen gaat blijf je aan het malen.

Ik heb een vruchtwaterpunctie gehad begin dit jaar om bij ons de nipt te laten bevestigen dat ons kindje inderdaad trisomie 18 ofwel edwardssyndroom. Alles is goed gegaan qua vruchtwaterpunctie. Het is niet echt een prettig iets om te moeten ondergaan en we waren zwanger geworden door icsi dus ergens was ik al blij dat ik de nodige prikken al gewend was. Uiteindelijk duurt het niet heel lang en viel bij mij de napijn best mee. Gewoon lekker rustig aan doen de dagen erna. Ik vond het erg fijn om geen onzekerheid meer te hebben. In ons geval bleek ons kindje niet levensvatbaar, dus hebben we de moeilijke keuze moeten maken om de zwangerschap te beëindigen en verder leed te besparen. Ik denk ook dat dit de belangrijkste vraag is die je jezelf moet stellen. Wat is het wat je wilt met de uitslag? Als hij niet goed is wil je dan bepaalde stappen ondernemen om de zwangerschap te beëindigen of wil je het juist weten om bepaalde voorbereidingen te treffen op een kindje met een beperking. Ik weet zelf niet of het een ernstige afwijking is die bij jullie trisomie hoort. Maar als je iets met de uitslag wilt gaan doen, zou ik zeggen doe het. Ga je er uiteindelijk niets mee doen en wil je het gewoon afwachten tot het kindje er is. Dan zou ik het persoonlijk niet doen. Heel veel succes in ieder geval. Ik weet heel goed hoe zwaar die weken zijn na het horen van zulk nieuws. Hopelijk is jullie kindje toch gewoon helemaal gezond.

Wij zijn ook zwanger geworden dmv icsi dus wat betreft de naald etc ben ik ook niet zo bang voor de punctie. We weten totaal niet wat de gevolgen zouden kunnen zijn die bij onze chromosoom afwijking zouden kunnen horen, hier wilden ze geen uitspraken over doen omdat het er ook aan zou liggen in welke mate het evt in het kindje gevonden zou worden etc. Wat dat betreft weten we dus ook totaal niet waar we aan toe zijn en willen we daarom de punctie laten doen om meer duidelijkheid te krijgen over wat de gevolgen zijn voor de baby en de zwangerschap mocht het inderdaad ook in de baby worden terug gevonden. Ja die weken tot aan de punctie zijn echt pittig en we moeten erna ook nog 3 weken op de uitslag wachten dus in totaal 6.5 weken in onzekerheid en stress ?

Oef jeetje nog zo lang erna wachten verschrikkelijk. Wij kregen toen gelukkig heel snel de uitslag na de punctie. Ik heb zelf ook veel twijfel gehad zelfs nog na de punctie uitslag, want onze echo's leken ook goed. Niet dat ik je nu zorgen wil laten maken, maar dat was toen ergens juist onze hoop dat ze er toch naast zaten. Toen onze dochter geboren was met 18 weken zagen we wel echt een aantal afwijkingen die bij trisomie 18 horen. Dat was een heel dubbel moment er viel aan een kant een soort last van mn schouders af van we hebben echt de juiste keuze gemaakt, maar aan de andere kant wel ook het intense verdriet. Hoop voor jullie dat het uiteindelijk allemaal meevalt en jullie over een aantal maanden jullie kindje gezond in jullie armen kunnen sluiten.
Oja nog een dingetje wat me is nagebleven van de punctie er zitten allemaal vliesjes om je kindje te beschermen die kunnen soms "vechten" tegen de naald. Bij mij moesten ze daardoor een paar keer door de vliesjes heen prikken om het vruchtwater te bereiken. Dit gebeurt overigens niet bij iedereen. Het is alleen even vervelend omdat ze die naald wat vaker op en neer moeten bewegen. Zoals ik al zei het is gewoon niet heel prettig maar het is ook weer zo voorbij.

Ik heb 2x een vruchtwaterpunctie gehad, bij mijn vorige twee zwangerschappen.
Mijn ervaring is dat ze echt weten wat ze doen. Er is een hele kleine kans op een miskraam, maar het geeft je wel duidelijkheid.

Terug
Bovenaan