Vruchtwaterpunctie verplicht???

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Heb net uitgevonden dat ik zwanger ben .., ben echt superblij dit wordt ons derde kindje!
Ik maak me alleen zorgen over het volgende: ben al 37 en heb gelezen dat je dan een vruchtwater punctie moet laten doen ivm afwijkingen.

Is dit verplicht of kijken ze naar je familie geschiedenis?
Vindt het best wel eng omdat je verhalen hoort dat het door deze prik mis kan gaan enzo.
Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen met allerlei vragen.
Alvast bedankt!
Groet
daan

Er is helemaal niets verplicht hoor. Als jij geen punctie wil laten doen dan doe je dat niet. Zelfs een 20 weken echo hoef je niet te laten doen. Dat is jullie keuze.

Ik zou de 20 weken echo wel persoonlijk doen. Maar als er geen aanleiding is om om een punctie te doen zou ik dat ook gewoon niet doen hoor.

Jullie bepalen dus.

groetjes talke
mama van Madée (14 weken)

Hoi talke,
bedankt voor het reageren.
mijn man en ik vinden het allebei niet zo'n fijn idee zo'n punctie..., we laten het gewoon niet doen dus als er geen verplichting is!
Nu maar afwachten of alles goed gaat met de zwangerschap want niets is vanzelfsprekend natuurlijk, en ben pas 1 dag over tijd dus nog in een pril stadium van de zwangerschap!

Groetjes
danielle

Je kunt eerst een combinatietest laten doen...dan wordt er bloed geprikt en een echo gemaakt waarbij de nekplooi van je kindje gemeten wordt. Er wordt gevraagd naar je leeftijd en gewicht. Je krijgt dan een kansberekening te horen. Als je een kans hebt die 1 op 200 is of hoger wordt een vruchtwaterpunctie aangeraden. Dan is de kans op een kindje met een afwijking namelijk echt best groot. In ieder geval groter dan dat er iets mis zou gaan bij een vruchtwaterpunctie, 1 op 300 is die kans.
Je hoeft nu nog niet te beslissen, stapje voor stapje...heb eerst een gesprek met een gyn, laat je goed voorlichten, weeg alle voors en tegens tegen elkaar af. Een punctie is eng, maar de rest van je leven met een kindje zitten dat gehandicapt is, is ook eng en misschien wel enger. Niet alleen voor jullie, maar ook voor jullie kindje.

Hallo,

Ik ben ook 37, voor het eerst zwanger, dus erg spannend allemaal. Ik woon in het buitenland, dus heb wel gevraagd of zo'n test hier verplicht is, maar dat is niet zo. Ik wacht liever mijn eerste echo af (hopelijk eind van deze maand, ik zit nu in week 15) en als er dan aanleiding is om verdere tests te doen, dan denk ik erover na, maar nu ben ik het niet van plan.

Groetjes!

Astrid

Hoi,

Wij hebben alle testen geweigerd, natuurlijk wel in overleg met de gynaecoloog.
Wij zijn na ruim 9 jaar via IVF zwanger geworden en wilden geen enkel risico lopen met een één of andere test.
Ook al komen er in mijn man's familie kinderen voor met down en mijn man's zusje heeft een geestelijke beperking, wat overigens niet ervelijk is hoor.
Ik ben nu 34 weken zwanger en gelukkig blijkt uit de vele echo's die wij inmiddels hebben gehad dat alles er goed uitziet en er zijn geen afwijkingen te zien.
Mijn man en ik hebben altijd tegen elkaar gezegd dat mocht er een kindje met een afwijking komen wij er net zo gelukkig en blij mee zouden zijn dan een "gezond" kindje.

Die testen geven geen zekerheid, ze geven een kans berekening aan, maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is.
Ik zou er niet tegen kunnen om de rest van de zwangerschap hier aan te moeten denken dat het wellicht een afwijking zou kunnen hebben.
Maar dat is voor ieder persoonlijk.

We zijn overigens zwanger van een tweeling en ik zal in ieder geval met 37 weken bevallen via een keizersnede, dus nog 3 weken en dan kunnen we onze kindjes in onze armen sluiten.

Veel succes en geniet van je zwangerschap.

Groetjes Patricia

Terug
Bovenaan