vruchtwaterpunctie

Hallo wij hebben een zoon van 4 jaar met het syndroom van down.
Om een trisomie 21 uit te sluiten laten wij een vruchtwaterpunctie doen.
Wie heeft hier ervaring mee en/of het krijgen van een tweede kindje na een kindje met downsyndroom.


 
Hoi,
Ik heb geen ervaring met trisomie 21, maar wel met een vruchtwaterpunctie. Die heb ik vijf weken geleden laten doen. Ik kan je zeggen dat het me alles is meegevallen. De prik zelf heb ik nauwelijks gevoeld. Het wegzuigen van het vruchtwater ook niet. Ik had me ingesteld op een vervelend gevoel in de buik in de dagen na de punctie, maar ook daar heb ik niks van gemerkt. Het enige wat ik vervelend vond, was het wachten op de uitslag. Het duurde 2,5 week voordat ik gebeld werd met de uitslag, die gelukkig goed was. Ik maakte me er in die wachttijd veel zorgen over en barstte spontaan in tranen uit tijdens het verlossende telefoontje. En dat terwijl ik helemaal niet zo'n huiler ben.
Veel succes gewenst met je punctie en het gaat vast enorm meevallen.
 
Hallo,
Ik ken wel iemand met een kind met het syndroom van down. Het is het 2e kindje van de 3. De 1e en de 3e hebben alle 2 niet het syndroom van down. Het wachten op de uitslag schijnt idd het vervelends te zijn.
Groetjes
 
Hoi!

Mijn broer heeft het syndroom van down. Daarom hebben wij ook kort stilgestaan bij zulke onderzoeken. Heeft jullie zoon de erfelijke of niet-erfelije vorm? Ik geloof dat een vruchtwaterpunctie ook niet helemaal uitsluitsel geeft en dat ze het maar voor (ik dacht) 70% kunnen zeggen. Zekerheid kan je helaas dus niet gegeven worden. Leg je vragen voor aan je verloskundige!

Groetjes, Floor.
 
volgens de gynaecoloog kunnen ze met 100 % zekerheid zeggen of er een trisomie 21 is.
Onze zoon heeft de niet erfelijke vorm.
Toch vinden wij een punctie een eng idee met het oog op een miskraam tot gevolg hebbend. ( kans 3 op de 1000 ).
Maar geen onderzoek doen en de zwangerschap zo door laten lopen ook.

 
Lieve Anoniem,