vruchtwaterpunctie

Hey allemaal,

heeft er iemand van jullie ervaring met een vruchtwaterpunctie?
Aanstaande donderdag heb ik de punctie in de VU.
Dit nav de combinatietest uitslag, die was 1:120.
Opzich ben ik niet bang voor de punctie, maar wel voor hoe ik me daarna voel en de  kans op een miskraam....

Graag hoor ik verhalen van dames die hetzelfde hebben mee gemaakt!

liefs Inge

Beste Inge,
Ik heb zelf ruim een maand geleden een vlokkentest gehad (ivm leeftijd) Ik vond het echt 100% meevallen. Het was wel het engste wat ik ooit heb moeten ondergaan maar zeker niet het pijnlijkste! Ik ben nooit zo bang geweest voor een miskraam. Ik heb wel gelijk na de punctie en die dag krampen gehad (mentratieachtige krampen) Ik heb de hele dag op de bank/ bed gelegen en de volgende dag ook grotendeels. Ik denk dat het wel heel belangrijk is om rust te nemen en goed naar je lichaam te luisteren! Dus twee dagen je ziek melden. Je eventuele andere kinderen uitbesteden!
Wij kregen met 4 dagen al een goede uitslag! Bij een vruchtwaterpunctie duurt dat helaas wat langer. Heel veel succes met de punctie en de uitslag!
Mo

Beste Inge,

Ik heb 2 maal een vruchtwaterpunctie gehad. Bij mijn 2e kindje ( NPM 1:40) en nu bij mjin 3e kindje ( mijn leeftijd is inmiddels 36 jaar).
De punctie zelf valt heel erg mee, als je ontspant is het ECHT voorbij voordat je er erg in hebt. Ik heb de punctie in Eindhoven laten doen, 2 keer bij dezelfde arts en die begeleid je hierin supergoed. Stel al je vragen, schrijf ze op en neem de tijd.
En de dag zelf en de dag erna met een goed boek je bed in. Goed rust nemen om je baarmoeder snel en goed te laten genezen. Daarna weer langzamerhand je werkzaamheden gaan oppakken. Ik heb wel echt ongeveer een dag of 3-4 geen zware dingen getild om ieder risico te verkleinen.

Gelukkig hebben we 2 keer heel goed nieuws gehad. Onze kindjes hebben geen chromosoomafwijkingen. Echter het wachten duurt best lang, zeker de dag voor de uitslag hield het mij heel erg bezig en werd ik zenuwachtig .....
Dus sterkte volgende week en sterkte met het wachten.

mama van marijn

Ik heb bij mijn 1e zwangerschap ook een vruchtwaterpunctie moeten laten doen. Niet vanwege leeftijd, maar vanwege 2 kleine afwijkingen die tijdens de 20-weken echo waren ontdekt. Deze zouden kunnen duiden op een chromosomenafwijking. Wij hebben de punctie in het Diagnostisch Centrum in Eindhoven laten doen. De arts die wij hadden, was niet erg meegaand. Het zetten van de punctie valt wel mee, maar ik moet ook zeggen dat ik meer de andere kant op heb gekeken. Na de punctie heb ik 2 dagen heel rustig aan gedaan en de derde dag ben ik weer gaan werken. Ik doe wel zittend werk, dus dat scheelt wel. Het wachten op de uitslag vond ik zenuwslopend. Omdat er bij ons nogal wat haast achter zat, kregen wij na 1 week de eerste uitslagen (telefonisch) en na 3 weken de totale uitslag (via een brief). Wat ik wel raar vond, was dat de uitslagen niet persoonlijk met je besproken worden, alleen als het niet goed is.
Al met al is het mij behoorlijk meegevallen. En de uitslag was ook helemaal perfect: inmiddels rent er hier een knulletje van alweer 2 door de kamer rond.

Heel veel succes met de punctie en ook heel veel sterkte met het wachten op de uitslag!

gr. Hanneke

Hoi,

Ik heb vanwege mijn leeftijd (38 jaar) een vruchtwaterpunctie laten doen. Ook bij het Diagnostisch Centrum in Eindhoven. De arts die ik had was echt super aardig en hij legde precies uit wat hij ging doen. De punctie zelf stelde echt niets voor. De arts zei hier komt de prik en ik lag te denken, nou komt ie, nou komt ie en toen bleek hij al klaar te zijn.

Heb inderdaad ook twee dagen rust genomen maar heb helemaal geen buikkrampen of e.d. gehad. Ben nu 31w en 2d zwanger. Ook bij mij helemaal geen afwijkingen gevonden. Veel sterkte en ik duim voor een goede uitslag.

Groetjes, Petra

Hoi,

Ook ik heb een punctie laten doen bij m'n 1e zwangerschap en over 3 weken heb ik er weer één voor ons 2e kindje.
De punctie op zich valt mee, het is eng maar dat is meer gevoelsmatig.
Het is idd echt belangrijk dat je daarna jezelf echt een paar dagen ontziet.
Lekker rusten en niks  zwaars tillen.
Ik vond het wachten op de uitslag ook erg zenuwslopend.
Drie weken is gewoon veel te lang.
In het zkh weten ze vaak na een week al of er iets aan de hand is en daarna gaan ze  
uitgebreider zoeken.
Maak je geen zorgen, probeer te ontspannen en volgens mij valt het met de miskramen  na de punctie wel mee, maar denk wel dat het belangrijk is dat je je rust neemt.
Ik heb persoonlijk nooit gehoord dat het fout is gegaan, bij ons kruipt er inmiddels ook een heerlijk mannetje van 1 jaar rond!
Succes!

gr. Cora

Hoi dames,

dank voor jullie reacties!
Goed om te lezen dat er bij jullie allemaal goede uitslagen en geen miskramen uit zijn gekomen!
Voor donderdag en vrijdag heb ik mezelf ziek gemeld, lekker rusten en boeken lezen.

Hebben jullie allemaal 3 weken moeten wachten? Echt te lang!
Helemaal als de belangrijkste uitslagen al na een week beschikbaar zijn, maar goed ik wacht ongeduldig af. Laat jullie wel even weten hoe het is gegaan!

liefs Inge

Terug
Bovenaan