Vruchtwaterpunctie

Hoi dames,

Na drie jaar ben ik er weer: nu zwanger van onze tweede. Nou ja, ik weet het nog maar net, begin morgen aan week 6. Dus het is nog erg pril. De vorige keer zat de schrik er goed in, omdat ik vlak voordat ik de test moest gaan doen een kennis vertelde wat er allemaal wel niet mocht... Jee... Maar gelukkig bleek ze wat overdreven te hebben en viel het mee. Dus... nu begin ik heel ontspannen.

Er is 1 ding waar ik nu al over in zit: ik ben 37 en ze gaan me adviseren de vruchtwaterpunctie te doen, vanwege mijn leeftijd. Nu ben ik gewoon heel erg kleinzielig... ik vind die punctie eng vanwege de pijn omdat ze een naald in je buik gaan stoppen... Ik ben niet bang voor de test zelf, voor de uitslag etc. Alles voelt goed.

Toen ik van onze eerste moest bevallen, moest ik met de keizersnede bevallen. Toen de draaipoging mislukte heb ik 3 nachten niet geslapen bijna, van het gepieker. Gewoon bevallen of de ruggeprik en een keizersnede. De 4e nacht braken mijn vliezen en had ik niks meer te kiezen. De kleine was niet ingedaald en dus moest ik wel een keizersnede. Achteraf zeg ik: die viel echt 300% mee.

Graag hoor ik van jullie of dus de vruchtwaterpunctie pijnlijk is en zo ja, in welke vorm. Want ik weet dat iedereen een andere pijngrens heeft en wat voor de een zeer pijnlijk is, vindt de ander maar meevallen. Over de risico's van de test kan ik genoeg vinden, maar of het pijn gaat doen weet ik dus niet.

Graag jullie ervaringsverhalen.

Groetjes Tamara.

Hoi Tamara,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb zelf twee keer een punctie gehad en ja, het doet pijn.
Wel moet ik zeggen dat het pijn doen als ze de naald in je buik stoppen en het vruchtwater eruit halen, maar zodra de naald eruit gaat, is de pijn weer weg.
Maar ik denk ook dat het er deels mee te maken heeft, dat ik gewoon gespannen was tijdens de punctie.
Ik heb na de punctie 2 dagen last gehad van wat krampjes maar als je lekker rustig aan doet is dat best te doen.
Persoonlijk vond ik het wachten op de uitslag vele malen erger dan die 1-2 minuten pijn die ik had tijdens de punctie.
Succes met je beslissing en een goede zwangerschap!

gr. Cora

Wat ik een klein beetje mis in het verhaal is of je wel echt een vruchtwaterpunctie wil. Niet vanwege de pijn, maar of je wilt weten of je kindje een afwijking heeft. Je hoeft het ten slotte niet te doen en als je het kindje met een afwijking alsnog wilt houden, hoef je dus ook de risico van de punctie niet te lopen.

Zelf heb ik geen punctie gehad, dus daar kan ik je niet mee helpen. Lekker zal het ongetwijfeld niet zijn, maar het is maar even.

Sterkte hoor!

Groetjes, Marisa

Hallo tamara,

ik heb een punctie gehad. In februari van dit jaar. En ik moet zeggen dat het me 1000% is mee gevallen.

Ik kan helemaal niets hebben van pijn. Heel erg kleinzerig ben ik. Maar de punctie was echt noodzakelijk vanwege een chromosoomafwijking.Ik heb nachten wakker gelegen en heb iedereen om advies gevraagt maar niemand die me echt kon helpen.

Ik kwam in het ziekenhuis, waar ik bij de echokamer moest melden. Gowoon gaan liggen net als een echo. Eerst kijken ze hoe en waar de kleine ligt om te bepalen waar ze kunnen prikken. Hebben meteen een paar foto's gemaakt van de echo en het was wel even ontspannend om je kleine weer te zien.
Ze plaatsen dan een rubber-achtig kapje op je buik. Een soort bakvorm. in 1 stuk plaatsen ze de echo. Daarnaast zit een rondje waar ze in prikken.
Ik heb niet naar de naald willen kijken maar mijn man vertelde dat hij echt groot was.
Je voeld dat ze je prikken en ja het doet even goed pijn.
De arts was me gerust aan het stellen : mooi helder vruchtwater: kleine ziet er goed uit, enz... Ik kon alleen maak denken; hou je mond en schiet op. De hand van mijn man heb ik als knijpbal gebruik en als afleiding bleef ik naar het echoscherm kijken.

Maar dit alles duurt echt maar heel even. Zodra de naald eruit is, is echt  alle pijn meteen weg.  Daarna moest ik nog een spuit krijgen voor de rhesus-factor en bloed prikken. Ik weet me nog goed te herinneren dat die spuit eigenlijk veel meer pijn deed en daar heb ik nog een paar dagen last van gehad.
Van de punctie zelf kan ik me de pijn niet meer herinneren. Je kan het vergelijken met de bevalling; het doet pijn maar je herinnerd er niets meer van.
Dit spuit herinner ik me nog heel goed maar de punctie ????
Ook erna heb ik er geen last van gehad. Heb 1 dag lekker in bed gelegen, rusten, en de dag erna rustig aan gedaan.

Wachten op de uitslag was erger.

Laat ik het zo zeggen : als ik nu weer een punctie zou moeten doen, zou ik niet twijfelen en het meteen weer doen. Achteraf denk ik wel eens, het stelde eigenlijk niets voor. Ik maak me meer zorgen over de bevalling. Dat doen een aantal uren pijn, de punctie is zo voorbij.

Ik heb laatst weer een spuit gekregen voor de rhesus-factor en geloof me, die doet meer pijn. En ik zie ertegen op om die nogmaals te krijgen na de bevalling.

Misschien viel het wel mee omdat ik echt angst ervoor had en dan valt al snel wat mee. Maak je geen zorgen. Ik ben kleinzerig en zou het zo weer ondergaan. Je hebt al een bevalling mee gemaakt en die doet ook pijn en toch ben je weer zwanger, dus ook dat valt mee.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Laat even weten hoe het is afgelopen.

Groetjes Jeanine

Hallo,
Ook ik ben 37 en overweeg prenatale screening. Ik wil me nog eerst verdiepen in een vrachtwaterpunctie en een vlokkentest. Volgens mij kan je de vlokkentest eerder laten doen.
Ik heb ook gelezen dat het even pijn doet, maar voorgaande verhalen zijn duidelijk!
Succes, groetrjes, mam_van_3

Hoi hoi,

Marisa, volgens mij waren wij de vorige keer ook tegelijk op het forum... alleen waren we toen allebei in mei uitgereken. Om je vraag te beantwoorden: Ik weet het niet. Ik zou het niet doen vanwege de pijn, maar verder eigenlijk niet. De reden om het wel te doen, is omdat ik tot voor kort anti-biotica heb geslikt voor de Q-koorts en het dus zo kan zijn dat ik "bevrucht" ben in die tijd. Het loopt in elkaar over. Dat maakt me onzeker en 9 maanden onzekerheid, dat lijkt me helemaal erg.

Mama-van-3: De reden dat ik zou kiezen voor de vruchtwaterpunctie is dat als ik toch pijn moet lijden, ze dan maar de meest uitgebreide test moeten doen. Ik weet ook dat de risico's op een miskraam wat groter zijn, maar daar ben ik eigenlijk niet bang van. De triple-test geeft me te veel onzekerheden en is alleen maar een kansberekening. Dat zie ik helemaal niet zitten.

Nou ja, ik moet nog een afspraak maken met de verloskundige, dus ik zal daar mijn vragen ook wel stellen, maar ik was gewoon even nieuwsgierig.

Groetjes Tamara.

Hoi,

Ik heb zelf een vruchtwaterpunctie ondergaan. Aan het begin van de zwangerschap bij de intake van de vk vroeg ze ons of we een combi test wilden doen (nekplooimeting) ja prima en als die ongunstig zou zijn dan zouden we over gaan op een vp. Echt je moet me geloven maar ik scheit 7 kleuren voor naalden. Toen we de combitest kregen vertelde de gyn ons waarom we dit wilde omdat het namelijk een KANSberekeing is en gezien mijn leeftijd (41jaar) de kans aanwezig is dat ie ongunstis is. Voor mijn leeftijd staat 1 op  40 met een afwijking. Dus de combitest (nekplooimeting was 1.01 wat de gyn bezonder mooi vond) laten uitvoeren en we kregen dus een uitslag van 1 op 99. Dus toch verhoogd maar dit komt omdat ze 1 op 200 aanhouden. Dus ja... toch maar die vp, meteen afspraak gemaakt en mezelf ingelezen. Veel vrouwen vertelde me dat het best te doen is, ja die prik doet zeer maar jah...... wel te doen.
Toen ik hem zelf moest ondergaan deed die prik zeer, ik was supergespannen maar een andere gyn hielp me. Tijdens het prikken moest ik met mn tenen wiebelen en het prikkerige gevoel was weg voordat ik het door had. Toen ik vroeg duurt het nog lang was het allemaal al gebeurd. Daarna 2 dagen volledige rust houden.
Wij kregen met 3 dagen de versnelde uitslag en na 3 weken de volledige uitslag, onze frummel is gezond.
Wat ik wel weet is dat een combitest overbodig is en als ik nog een keer zwanger zou worden (denk ut niet hoor) zou ik meteen een vp overwegen maar meer vanwege mn leeftijd.

Succes met je keuze,
Grt. Sandra
30 weken zwanger

Hoi

Ik heb vorige week een punctie laten doen, vandaag krijg ik de uitslag. Ik zag er ook berensterk tegenop, maar ik had eigenlijk geen keuze ( in mijn geval dan, want je hebt altijd een keuze). Ik vond het ook 100% meevallen. Het lijkt nog het meeste op bloedprikken. En die pijn valt best mee. De dagen daarna voelde ik me wat vreemd en had het gevoel de hele dag een harde buik te hebben. Maar idd wanneer je rustig doet, is dit ook heel goed te doen.

Groetjes Hanneke

Terug
Bovenaan