Vruchtwaterpunctie

Hi,

Het is misschien nog wat vroeg, maar zijn er al meiden bij die al nagedacht hebben over een vruchtwaterpunctie? Ik las al wel dat iemand de combinatietest gaat doen, wat betekent dat als die "slecht" is, je toch ook over een vruchtwaterpunctie of vlokkentest moet nadenken.

Ik ben 37 dus ik weet zeker dat de vk er straks over gaat beginnen. Ik weet niet wat ik doe. Ik voel me goed, ik voel me zeker over de paar cm mensje die nu in mijn buik zit, dus ik zie zo'n punctie niet zitten. Maar ja, er zijn nu eenmaal wel meer kansen op afwijkende chromosomen. En dan is een kindje met Down misschien nog wel niet zo'n hele ernstige vorm. Ik twijfel dus... wil me niet laten overhalen door mensen die maar vinden dat ik het moet doen omdat ik al op leeftijd ben, of mensen die maar vinden dat er veel te grote kansen zijn op een miskraam (1 op de paar honderd of zo?). Ik wil een goed overwogen besluit maken, maar het is wel een van de moeilijkste dingen die ik moet gaan doen, deze zwangerschap.

Gr. Tamara.

Ik ben nu 30 dus het risico is in principe nog niet hoog.

We kiezen er ook deze keer bewust voor om het niet te doen. Dit kindje is heel erg welkom. Ook als het down heeft. Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat je dit niet wil en dus wel gaat voor de test.

Moeilijke keuze want wat ga je doen als de combinatietest aangeeft dat de kans groot is. ga je dan een vruchtwaterpuntie doen? Zo ja, wat ga je doen als de uitslag slecht is? Laat je het dan weghalen?

Hi Joyce,

De combinatietest ga ik niet doen. Ga geen kansberekeningen uitvoeren op ons kindje (tenminste; zo zie ik dat). Dan ga ik voor het zekere en zou ik een vruchtwaterpunctie laten doen.

En het is niet alleen vanwege Down. Ze kunnen nog veel meer vast stellen, maar volgens mij ook weer lang niet alles... En dat maakt het moeilijk. Daarnaast ben ik bang voor de test zelf, niet voor de uitslag. Want als die slecht is, gaan we een heel paar heftige weken tegemoet, maar ik weet zeker dat ik sterk genoeg ben om de juiste beslissing te nemen. Het is natuurlijk sterk afhankelijk (als ze iets vinden), wat de afwijking dan zou zijn. En dat maakt het moeilijk om te beslissen. Want stel dat ze iets vinden waarvan je denkt: O, maar dat valt wel mee. Dan is alle angst voor niks. Maar stel dat ze iets ernstigs vinden? Dan ben je al bijna 20 weken... en dan moet je gewoon bevallen. Dat lijkt me erg!

We hebben nog 3 weken om te denken voor we naar de verloskundige gaan, maar misschien vraag ik haar wel om een gesprek met de gyn. of degene die de punctie zou moeten doen.

Gr. Tamara.

Ik ben nu 39 en voor de 2e keer zwanger,de eerste keer was ik 21 dus hoefde ik geen test te doen,maar nu sta ik ook voor een keuze,maar ik ga ieder geval de combietest doen,en als daaruit blijkt dat ik een verhoogde kans heb op afwijkingen 1 op de 200,dan ga ik een vlokkentest doen voor de zekerheid.
Dan weet je het toch 100% zeker! veel sucses verder!!

Terug
Bovenaan