waar blijft die zelfstandigheid!!!!!

Hallo,

Ik heb een zoontje van 3 jaar die totaal niet zelfstandig kan spelen. Is dit normaal voor deze leeftijd. Ook luisteren komt nog niet in zijn vocabulaire voor. Mijn man en ik moeten hem wel 10 keer op een dag erop wijzen dat hij rustig met de hond en poes moet doen. We waarschuwen hem dat hij de eerstvolgende keer de hoek in moet, maar tegenwoordig sturen we hem naar zijn kamer in de hoop dat hij zelf gaat spelen.
Heeft iemand tips???

Carmen
 
hoi carmen,
het is heel belangrijk dat je je kind aan kijkt met alles wat je zegt ook het kind eerst roepen bij naam i.p.v gelijk zeggen wat het fout doet.
ook corrigeren op een leuke manier wil helpen of even een afleiding.
en anders idd even een straf momentje in lassen,maar dit zeker niet te lang.
ook laten weten wie de "baas"is.
heel veel succes!!
grt jerico.
 
Hi

mijn zoontje is 2 jaar en 2 maanden en kan zelfstandig spelen maar natuurlijk niet de hele dag. Ook moet ik hem wel is straffen als hij dingen doet die echt niet mogen, dan moet hij of op de mat of op de trap zitten (beneden mat, boven de trap), niet in zijn kamer, want daar ligt speelgoed en een slaapkamer moet een veilige plek zijn geen strafplek (vind ik dan). En niet langer dan 2 minuten, daarna in zijn ogen kijken en dan zeg ik niet meer bijten he? dan krijg ik een antwoord nee mama, sorry en een kusje. En over. En het werkt.

succes,
lia
 
stuur je hem voor straf naar z'n kamer omdat hij te wild met de huisdieren is of stuur je hem daarheen omdat je wilt dat hij zelf gaat spelen?

Hij is denk ik nog te jong om te snappen dat je voorzichtig moet zijn met dieren, lijkt me geen onwil of opzet. Gewoon blijven herhalen en zorgen dat hij niet alleen met ze is.

Misschien   werkt het om hem voor te doen wat je met verschillende speeltjes kan doen? Misschien moet je hem echt leren  spelen. Ga maar samen bij de garage zitten, pak zelf ook een auto en vertel wat je doet. Na een paar minuten zeg je dan   en nu gaat mamma even koffie drinken (of wat je dan ook gaat doen) en dan hopen dat hij blijft zitten spelen... Als hij achter je aankomt kort en duidelijk zeggen dat hij nu even zelf moet spelen.
In het begin moet je misschien tevreden zijn met 5 minuten zelf spelen, maar dit zal zich vanzelf uitbreiden.

Groeten, Joke.
 
Kyna (ook 3) wil vaak hetzelfde doen wat ik doe. Vaak geef ik haar dan iets wat er op lijkt, maar geef ik wel een grens aan. Bijvoorbeeld als ik achter de naaimachine ga zitten, krijgt zij een eigen mandje met stofjes en een schaar met een botte punt. Ze mag dan niet aan mijn stofjes zitten of aan de scherpe schaar of de naalden. Dit kan ze best lang vol houden en ze blijft natuurlijk wel in dezelfde kamer als ik met die schaar!
Kyna kan best goed alleen spelen, maar dit is natuurlijk niet altijd zo geweest (en ik ga ervan uit dat ze nog een keer terug gaat vallen). Ik heb het opgebouwd door samen te beginnen, dan in dezelfde kamer iets anders gaan doen, maar wel reageren als ze even een 'kopje thee' komt brengen, en later in de keuken de afwas o.i.d. doen, terwijl zij alleen in de woonkamer speelt. Ik zeg dan wel wat ik ga doen, zodat ze weet hoe lang het gaat duren. Als ik trouwens achter de computer ga zitten, is ze het er niet zo mee eens, dan weet ze nooit hoe lang het kan duren....

Maar het niet willen luisteren, ja, dat is erg herkenbaar. Ik hoop dat die fase snel voorbij is bij Kyna. Het gaat er bij haar vooral om als ik iets anders wil dan zij. Daar kan ze erg kwaad om worden en soms zelfs slaan of knijpen. Eerst hielp het wel eens om haar te laten kiezen (voor haar uit 2 kwaden), maar nu wil ze zo graag haar zin doordrukken, dat ik haar even apart zet om uit te razen (als ze echt te ver gaat).
 
hoi
het lijkt mijn zoontje van drie wel!!!!!!
hij wil altijd samen spelen met mij. ik merk dat ik hem het spelen voor moet doen.en hij speelt het dan wel na. met poppetjes B>V van little people speelt hij tegenwoordig wat af(wel allemaal voor korte duur) maar het begin is er.
en de hond ik houd toezicht en zeg dan dat hij de hond zeer doen en na nog een keer de hond pijn doen krijgt hij straf en moet hij op de stoel zitten. daarna mag hij weer spelen met de hond en als ik het weer zie moet hij uit de buurt van de hond blijven.
als je samen met je kind speelt kan je na 5 min. even zeggen ik ga even wat pakken kom zo terug ga jij maar even verder spelen... dit hielp bij mij wel.
succes
 
Terug
Bovenaan