Na 2 of 3 miskramen kom je hier in Nederland ook in aanmerking voor verder onderzoek bij herhaalde miskramen, na 2 miskramen is de kans nog altijd zo'n 75% dat een volgende zwangerschap wel goed gaat en zelfs na 3 miskramen nog zo'n 65%. Hoe dan ook lijkt het me wel zeer frustrerend, hier is het ook 3x misgegaan voordat ik mijn zoontje mocht verwelkomen, om vervolgens nog een keer mis te gaan en nu 22 weken zwanger (en dus voorbij de 20 weken dus officieel geen kans meer op een miskraam, al zijn er nog genoeg horrorscenarios over waar je toch iets meer mee bezig bent als het al vaker mis is gegaan).
Ik zou zeker aankaarten dat je er heel erg mee zit en dat je onderzoek op prijs zou stellen, wie weet kunnen ze je op z'n minst het (beperkte) onderzoek aanbieden dat ervoor bestaat. Er is niet heel veel wat ze onderzoeken, en als ze al iets vinden (maar in ongeveer 15% van de gevallen) kunnen ze er vaak ook nog eens vrijwel niets aan doen. Het onderzoek bestaat allemaal uit bloedprikken en een inwendige echo, and that's it. Ik heb online wel gelezen dat ze in België dan ook vaak een hysteroscopie doen en iets meer bloedafwijkingen onderzoeken, maar ook daar weet ik niet zeker of je met 2 miskramen al in aanmerking komt voor al het onderzoek en hoe vaak het iets oplevert. Ik lees op zich wel wat goede ervaringen over Gent, maar dat is al wel wat verouderd.
Volgens de folder die ik meekreeg kom je in Nederland na 2 miskramen in aanmerking voor chromosomenonderzoek bij jou en je partner als je jonger bent dan 34. Ben je tussen de 34 en 39, dan is je kans sowieso iets hoger op een miskraam en doen ze dit onderzoek vaak pas als ook in je familie (of die van je partner) meer miskramen voorkomen of je 3 of meer miskramen hebt gehad, en na de 39 noemen ze het onderzoek niet eens meer zinvol (ben je mooi klaar mee...) Het onderzoek duurt wel even voor je de uitslag hebt (er wordt typisch 2 maanden genoemd).
Een aantal andere onderzoeken kunnen ze pas uitvoeren als je tenminste 3 maanden niet meer zwanger bent omdat de gemeten waardes kunnen afwijken door een recente zwangerschap, al kan je gewoon door blijven proberen om zwanger te worden in de tussentijd en het afblazen als je toch zwanger blijkt te zijn. Hierbij wordt vaak een grens van 3 miskramen aangehouden.
Wat me sowieso nuttig lijkt om te inventariseren is of er in je familie ook meerdere miskramen voorkomen. Veel oorzaken zijn immers (op z'n minst gedeeltelijk) erfelijk, en als je ouders (of die van je partner) of broers en zussen ook worstelen/geworsteld hebben met meerdere miskramen, is de kans groter dat er daadwerkelijk een (vindbare) oorzaak is. Misschien vervelend als jullie familie nog niet op de hoogte is van jullie kinderwens of de miskramen, maar kan dus wel een voorsprong opleveren bij evt onderzoek.