Waar is de gebruiksaanwijzing?

Hey mama's,
Mijn zoontje is nu 1,5 week oud en ik vind het mama zijn toch best verdomde moeilijk. Het begon al dat hij niet aan de borst wilde. Dat betekent dus dat ik nu elke voeding aan het kolfen ben en de fles aan het geven. De eerste week was het verder een heel tevreden mannetje, dus ondanks dat het heel hard werken was ging het allemaal nog wel. Maar nu is hij sinds gister erg mieperig. Korte slaapmomentjes, helemaal driftig. Nou is hij ook een beetje verkouden, dus dat zal ook erg vervelend voor hem zijn. Gelukkig is mijn man al 1,5 week vrij dus die helpt ook enorm veel. Ondanks dat heb ik telkens het idee dat ik echt geen flauw benul heb van waar ik mee bezig ben en voel ik me geen goede moeder. En die rot hormonen helpen ook niet bepaald mee.
Ik weet dat het allemaal moet wennen en dat we nog een goed ritme moeten gaan vinden, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat in godsnaam moet gaan doen...
Sorry meiden, maar moest even mijn ei kwijt.
Liefs,
Mar

Ik heb ook zo een dip gehad van de week. Het leek wel of hij voelde dat de kraamhulp weg was. GRRR verkouden, heel zielug! Je kunt bij de apotheek pipetjes met zoutoplossing halen, die werken heel erg goed!
Verder is het idd een ritme zien te vinden. Dat komt vanzelf hoor, alleen kun je dan af en toe het gevoel hebben dat je faalt! Maar dat doe je echt niet! Je zult vast en zeker een goede mama zijn, alleen voel je dat zelf niet zo!
Het komt echt goed, probeer te genieten van de leuke momenten. En wat ook helpt is je kindje echt even tussen 2 voedingen in gewoon boven op het bedje leggen! Dan is hij even vande vloer en heb je zelf even rust. Ik doe dat meestal 's middags even. Even een moment rust!
Kom op meid het komt echt goed, en dat ritme komt echt vanzelf. En wat oplucht.... en flinke huilbui, laat die tranen maar komen het hoort er bij.

Heel veel succes he!!

Liefs

Ja, het begin is ook echt lastig. Ik herken jij verhaal heel erg bij mijn eerste kind. Ik vond mezelf ook niet echt een goede moeder ( ben je echt wel!!) en twijfelde aan alles. Ik zocht mijn roze wolk te vergeefs. Vond de eerste 6 weken erg pittig en zwaar. Daarna kon ik gaan genieten. Het ritme komt vanzelf, echt waar. En knap trouwens dat je ft kolft!!!!!!!
Over een tijdje kan je echt meer genieten. De eerste periode is meestal niet alleen maar leuk, maar ook moeilijk, zwaar en hard werken.
Veel succes en sterkte. Het komt over een tijdje allemaal wel goed. Enne, idd laat je tranen maar vloeien, dat lucht echt zo op.

liefs

Lieve schat, wat herkenbaar! Je ziet vaak dat kindjes de eerste 2 wk heel veel slapen. Daarna worden ze wat meer wakker en begint het echte werk....Jij bent moe en weet niet wat je met je manneke aanmoet, eten? slapen? laten huilen? Alleen maar onzeker en helemaal overweldigd.

Probeer allereerst je verachtingen naar beneden toe te schroeven, verwacht idd die eerste 6-8 wk niks van een ritme. Steeds als je denkt dat je het te pakken hebt, wordt het weer anders. Hou je kindje lekker bij je als dat goed voelt, je kan er echt weinig aan verpesten die eerste tijd. Laat je niks wijsmaken door anderen. Volg je eigen gevoel en doe wat goed voelt.

Persoonlijk ben ik wel van de rust en regelmaat, en ben ervan overtuigd dat en voorspelbaar dagritme met weinig prikkels het beste werkt voor een pasgeboren baby. Dus niet teveel slepen met hem, geen mobile boven bed of box of maxi cosi etc. De wereld op zich is al spannend genoeg. Je kan het boekje van Ria Blom eens lezen, het heet rust en regelmaat. Zij legt heel helder uit hoe babytjes werken. Ik ben echter absoluut GEEN voorstander van je kind heel lang laten huilen of strak inbakeren, daar zijn de meningen over verdeeld.

Wat ik je verder nog kan meegeven is dat huilen erbij hoort. Mijn zoon heeft 3 mnd lang alleen maar gehuild, vandaar dat ik me er iets in verdiept heb:)
Onze tactiek was, als hij moest huilen en dat was meestal als ik vond dat hij in zijn bedje moest gaan slapen. Hem niet daar alleen te laten, maar naast bij bedje te gaan zitten. Kind op schoot en hem de gelegenheid geven om even lekker uit te huilen, dus niet troosten, wiegen oid. Toe maar, gooi het er maar uit, vertel het maar...klinkt misschien heel gek maar dat werkte bij ons. Meestal was hij na 20 min klaar en net voor hij in slaap viel legde ik hem in zijn bedje. Je zag dat zijn gezichtje dan helemaal ontspannen was.

Heel veel succes meid en het IS gewoon een zware tijd!

pfoe, tis een heel verhaal geworden, hopelijk vind je dat niet erg:) Ik wordt altijd een beetje enthousiast als het over dit onderwerp gaat...

Groetjes, Marijne

Hey!
Idd, het is allemaal in het begin wennen. Voor jou maar ook voor je kindje! Komt helemaal goed meid! En je eigen mama gevoelens helpen je wel op de goede weg.
Succes en geniet er evengoed maar enorm van, want voor je het weet is de baby-tijd voorbij.

Liefs

Een goede moeder ben je wel, want je bent bezorgd en dat is een eerste vereiste voor goed moederschap!

En die roze wolk? Wat mij betreft is dat een gewone wolk met grijze en roze randjes; prachtige momentjes en hard werken.

Probeer zelf ook goed te rusten als de kleine even slaapt. Zelfs een powernap van 10 minuten op de bank kan al helpen. Want vermoeidheid maakt je gevoel ook wat zwaarmoediger is mijn ervaring.

Zelf ben ik ook geen voorstander van laten huilen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik redelijk makkelijke baby's heb (gehad). Alleen mijn oudste presteerde het om snachts 2 uur lang te spoken. Elke nacht, elke voeding. En dat breekt je inderdaad op.

Mijn ervaring is dat er pas met een maand of 3 een beetje echt ritme ontstaat en pas na een half jaar nog beter. En die eerste tijd is gewoon heel zwaar. Als je je daar op instelt, en kunt genieten van de momentjes die er ook zijn, dan heb je al veel gewonnen.

Maar sterkte gewenst!

Tuurlijk ben je geen slechte moeder, maar je wereld veranderd 180 graden!! En dat is echt effe wennen!! Bij mij ging de borstvoeding bij de eerste ook niet, en vond het vreselijk want je wilt zogenaamd het ''beste'' voor je kind. Ik zou zeggen ga lekker een pak flesvoeding halen, ook hartstikke goed en gaf mij in iedergeval veel meer rust! En echt waar als je straks een paar weken verder bent, zie je dat het allemaal al een stuk makkelijker zal verlopen!! Kop op!!
Groetjes mamavanbijnatwee ( maartforum )

je bent absoluut geen slechte moeder hoor, daar moet je niet aan twijfelen.

Maar ik herken het wel hoor!
15 januari is onze dochter geboren. moesten helaas nog 4 dagen in het zh blijven.
ik wilde graag borstvoeding geven. maar ben heel slecht begeleid. dus moest nog beginnen toen ik thuis kwam. de kraamverzorgster heeft me super goed geholpen. maar toch zat ik ieder nacht met een krijsend kind van 12 tot 6. echt heel zielig.
ik had sterk het gevoel dat ze te weinig voeding kreeg. maar dat kon niet volgens de vk. borstvoeding was altijd genoeg.

Op een gegeven moment zag ik het echt niet meer zitten, en ben ik het gekolfde gaan geven, zodat ik precies weet wat ze binnen krijgt.
Vanaf dat moment ging het een stuk beter.
Maar ze heeft nu meer voeding nodig, dus ik moet ik 2tot3 keer kolfen om genoeg te hebben voor 1 voeding. Dus dat wordt best pittig.
Nu ben ik over gestapt op flesvoeding.
Wat ik overigens best een moeilijke beslissing vond. Er wordt zo op je ingepraat over bv.
Maar flesvoeding is heus geen vergif. dat zie ik nu ook en het gaat veel beter met onze dochter, en met mama ook.

gr. Diane

Terug
Bovenaan